Finsk far, Thai/Italiensk mor - Barn født i danmark

Her kan du skrive om / søge information om, hvordan I får sammenbragte børn med til Danmark, når børnene ikke er danske statsborgere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Aarto
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13.01.2017 10:12:01

Finsk far, Thai/Italiensk mor - Barn født i danmark

Indlæg af Aarto » 13.01.2017 10:18:34

Hej!

Jeg er fra Finland og boet i Danmark i 11 år. Min kæreste har dobbelt statsborgerskab (Thai / Italiensk) og er boet i Danmark i 1 år
Vi skal nu ha barn og vil gerne at barnet skal ha dansk statsborgerskab (helst dobbelt, Thai + Dansk) men er usikre om det er muligt eller ikke? Jeg aner ikke hvad for regler passer for dette fald. Vi er ikke (endnu) gifte.
Måske er der nogen som kan kaste lidt lys over denne situation?

med venlig hilsen
Aarto

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Finsk far, Thai/Italiensk mor - Barn født i danmark

Indlæg af skaanebo » 13.01.2017 13:24:46

For at barnet kan fødes som dansk, skal en af forældrene være dansk.

Som finsk og bosat her i så mange år kan du søge om dansk statsborgerskab. Hvis Finland tillader det, kan du så få dobbelt statsborgerskab. Og det dobbelte giver du så videre til dit barn, igen med forbehold for de finske regler, som jeg ikke kender. Dvs. jeres barn kan i teorien få fire statsborgerskaber i fødselsgave

Aarto
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13.01.2017 10:12:01

Re: Finsk far, Thai/Italiensk mor - Barn født i danmark

Indlæg af Aarto » 13.01.2017 14:12:51

skaanebo skrev:For at barnet kan fødes som dansk, skal en af forældrene være dansk.

Som finsk og bosat her i så mange år kan du søge om dansk statsborgerskab. Hvis Finland tillader det, kan du så få dobbelt statsborgerskab. Og det dobbelte giver du så videre til dit barn, igen med forbehold for de finske regler, som jeg ikke kender. Dvs. jeres barn kan i teorien få fire statsborgerskaber i fødselsgave

Tak for svar! Har nu søgt om statsborgerskab.. Jeg tror nok det er rigeligt med 2 statsborgerskab for barnet :-)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Finsk far, Thai/Italiensk mor - Barn født i danmark

Indlæg af skaanebo » 13.01.2017 14:41:04

Men som forælder er statsborgerskab for ens barn ikke noget, man selv bestemmer. Et barn får altid morens statsborgerskab, og hvis hun er både italiensk og thailandsk, får barnet automatisk disse, hvadenten I synes om det eller ej.

Aarto
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13.01.2017 10:12:01

Re: Finsk far, Thai/Italiensk mor - Barn født i danmark

Indlæg af Aarto » 13.01.2017 16:53:21

skaanebo skrev:Men som forælder er statsborgerskab for ens barn ikke noget, man selv bestemmer. Et barn får altid morens statsborgerskab, og hvis hun er både italiensk og thailandsk, får barnet automatisk disse, hvadenten I synes om det eller ej.
hej! Tak for svar men jeg tror ikke det er helt rigtigt?
Jeg har en Dansk ven som fik barn med en Vietnameser og fordi de var gift og barnet føddes i Danmark fik han dansk statsborgerskab . Vi vil også gifte os .-)

Med venlig hilsen
Aarto

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Finsk far, Thai/Italiensk mor - Barn født i danmark

Indlæg af skaanebo » 13.01.2017 17:10:07

Jeg tror, du misforstår. Barnet fik dansk statsborgerskab, fordi faren var dansk. Men hvis moren er vietnameser, har barnet sikkert også fået vietnamesisk statsborgerskab i fødselsgave. Mange fødes med dobbelt eller flere statsborgerskaber.

Problemerne opstår kun, når forældrene ikke er klar over lovgivningen i deres respektive lande og tror, at de bare kan vælge for barnet. For nej, det kan man ikke bare.

Men det er fuldt ud muligt at det danske folkeregister kun registrerer barnets danske statsborgerskab. For det er nemlig det eneste, som er vigtigt for Danmark. Og det er også fuldt ud muligt at barnet kun har et dansk pas. Men den dag hvor barnet så rejser til Vietnam, kan det være, at de vietnamesiske myndigheder vil være af en anden mening, og det kan give problemer.

Aarto
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13.01.2017 10:12:01

Re: Finsk far, Thai/Italiensk mor - Barn født i danmark

Indlæg af Aarto » 13.01.2017 20:06:08

skaanebo skrev:Jeg tror, du misforstår. Barnet fik dansk statsborgerskab, fordi faren var dansk. Men hvis moren er vietnameser, har barnet sikkert også fået vietnamesisk statsborgerskab i fødselsgave. Mange fødes med dobbelt eller flere statsborgerskaber.

Problemerne opstår kun, når forældrene ikke er klar over lovgivningen i deres respektive lande og tror, at de bare kan vælge for barnet. For nej, det kan man ikke bare.

Men det er fuldt ud muligt at det danske folkeregister kun registrerer barnets danske statsborgerskab. For det er nemlig det eneste, som er vigtigt for Danmark. Og det er også fuldt ud muligt at barnet kun har et dansk pas. Men den dag hvor barnet så rejser til Vietnam, kan det være, at de vietnamesiske myndigheder vil være af en anden mening, og det kan give problemer.
OK.. så forstår jeg.. jeg troede du mente barnet får KUN morens statsborgerskab og ikke dansk (far):-) Vi vil gerne at barnet skal ha Dansk + Thai statsborgerskab men hvis barnet nu også får italiensk statsborgerskab så er det helt i orden :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Finsk far, Thai/Italiensk mor - Barn født i danmark

Indlæg af mh1 » 14.01.2017 08:09:58

Både DK og Finland tillader dobbelt statsborgerskab, så du mister ikke dit finske ved at blive dansk. Dit barn få således 4-dobbelt statsborgerskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar