Familiesammenføring af barn over 18 år

Her kan du skrive om / søge information om, hvordan I får sammenbragte børn med til Danmark, når børnene ikke er danske statsborgere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SteenJ
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10.10.2015 07:59:54

Familiesammenføring af barn over 18 år

Indlæg af SteenJ » 04.07.2016 09:42:03

Vi er i en situation hvor jeg meget gerne vil hører andres mening og ikke mindst råd.

Min kone er fra Ukraine og har været her i Danmark i et år nu. Vi har alle papirer iorden og betalt depositum mm. så alt er okay her.

MEN hun har en datter på 23 år som er tilbage i Ukraine og lever et liv midt i krig og ufred. En meget ustabil og fremtidsløs tilværelse. Og her kunne jeg skrive en masse forfærdelige ting om at leve midt i en borgerkrig.

Vi kunne tænke os at få hende til Danmark, hvor hun kan få stabile rammer og i det hele taget et liv.

Der er ingen tvivl om at vi naturligvis vil gå ind og garantere for hende med alt hvad der behøves, bolig, økonomi, arbejde mm.

Kan dette lade sig gøre i dagens Danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring af barn over 18 år

Indlæg af mh1 » 04.07.2016 09:53:14

Hun kan evt. komme som au-pair, studerende eller måske finde et job, afhængigt af hvad kvalifikationer hun har. Familiesammenføring kan kun komme på tale, hvis I benytter EU-reglerne. Læs om dem ovenfor under RÅDGIVNING > FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND

Tjek mulighederne efter danske regler her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk
mh
Rådgiver for ÆUG

SteenJ
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10.10.2015 07:59:54

Re: Familiesammenføring af barn over 18 år

Indlæg af SteenJ » 04.07.2016 11:27:28

Tak for svaret.

Ja,- det er nogle kompliceret regler man træder ind i. Vi ønsket blot (sikkert som de fleste forældre) at sikre vores børn en tryg og sikker fremtid.

Au-pair er ikke en løsning da vi ikke har børn under 18 år i huset. (de er 19 og 21).
Studerende? Hvordan? Hun har en højere uddannelse.
Et job er formentlig meget svært at skaffe da hun skal være i landet for at komme til jobsamtale.
Familiesammenføring ifølge EU-reglerne. Har læst dette afsnit, og måske forstår jeg det ikke. Ser ikke en åbning her, med mindre vi skal omgås sandheden.

Vi står efterhånden i en situation hvor vi skal gøre op med os selv, Hvad vil vi? hvad kan vi gøre? hvad er mulighederne?. Eneste løsning som jeg ser det lige nu er, at vi rykker teltpæle op og flytter til usa. Dette betyder så at jeg skal sige farvel til mine 9 ansatte i firmaet, et kæmpe dilemma for mig.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring af barn over 18 år

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2016 11:29:50

Da hun endda er over 21 år, er ophold efter EU-reglerne kun muligt, hvis hun er afhængig af jeres forsørgelse. Og det kan nok blive svært at dokumentere, hvis hun allerede har taget en uddannelse. Så det må blive ophold på selvstændigt grundlag og i hvert fald ikke familiesammenføring med sin mor.

Hvad angår jobsamtaler kan hun jo besøge jer på visum i op til 90 dage hver 180 dage. Og den tid kan jo så passende bruges på jobsøgning, hvis hun har en uddannelse, der f.eks. kan give hende en løn på 400.000 DKK om året (beløbsordningen).

Besvar