Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Her kan du skrive om / søge information om, hvordan I får sammenbragte børn med til Danmark, når børnene ikke er danske statsborgere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tonga

Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Indlæg af tonga » 06.10.2015 07:26:14

Vi har idag fået nedenstående brev angående vores ansøgning om familiesammenføring af min kones datter fra Thailand.:
Mit spørgsmål er, betyder de sidste linier at vi kan søge et turist visum mens sagen behandles ? eller hvordan skal det forståes, hvis det ikke betyder det ?
Jeg har tidl forstået det sådan at man IKKE kan søge visum mens der behandles, men kunne det være anderledes fordi vi er længere fremme i processen. Eller er det en fejl at der står sådan og bare et standard skriv som ikke lige passer med vores sag.
Vi indgav ansøgningen d.1/7 og havde selvfølgelig håbet sagen ikke blev betragtet som kompliceret så svaret var kommet nu, fordi min kone har fuld forældremyndighed og pigens far i Thailand er i fængsel de næste 9 år. Så der er ingen der kan og vil tage sig af pigen dernede nu. Nu skal vi altså vente til 1/2-2016. Så hvis hun kunne komme nu på turist visum ville vi nok søge dette, selvom der selvfølgelig så er en risko for at hun ikke får lov at blive til februar.
Mvh R.


Din ansøgning om familiesammenføring er under behandling
Udlændingestyrelsen er i gang med at behandle din ansøgning om familiesammenføring med Jxxx Jxxx.
Hvornår kan du forvente at få svar (servicemål)
Det vil kræve en nærmere vurdering at tage stilling til, om betingelserne for at få familie-sammenføring er opfyldt.
Vi vil i den forbindelse måske bede dig om at svare på yderligere spørgsmål eller sende yderligere oplysninger.
Vi forventer inden for 7 måneder at tage stilling til, om betingelserne for familiesammenføring er opfyldt.
Det betyder, at vi senest den 1. februar 2016 sender et brev med vores endelige afgørelse. Vi regner sagsbehandlingstiden (servicemålet) fra den 1. juli 2015, hvor du indgav ansøgningen.
Vi sender et nyt brev om den forventede sagsbehandlingstid, hvis vi overskrider sagsbe-handlingstiden med mere end 1 måned.
Flere forskellige sagsbehandlere
Vi arbejder i teams for at sikre en hurtig og korrekt behandling af alle sager. Derfor vil Jxxx Jxxx sag kunne blive behandlet af flere forskellige sagsbehandlere undervejs i sagsforløbet.
Sådan kontakter du os
Har du spørgsmål til dette brev, kan du kontakte os på telefon 35 36 66 00. Hvis du ringer, beder vi dig om, at du har dit person ID klar. Du finder dit person ID øverst i dette brev.
Du finder vores åbningstider og andre kontaktoplysninger på http://www.nyidanmark.dk/kontakt-us.
Hvis Jxxx Jxxx kommer til Danmark, mens vi vurderer ansøgningen
Hvis Jxxx Jxxx lovligt kommer til Danmark, mens vi vurderer ansøgningen, skal du orientere os ved at sende en kopi af Jxxx Jxxx pas med stempel for indrejse i Schengen/Danmark.
Vi vil herefter sende dokumentation for, at Jxxx Jxxx har ret til at blive i Danmark, mens vi behandler ansøgningen (processuelt ophold).
Med venlig hilsen

tonga

Re: Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Indlæg af tonga » 07.10.2015 08:42:31

Jeg har lige været en tur i ULS for at få opklaret hvad de sidste linier i brevet betyder ang at hun må være her på lovligt visum mens sagen pågår.

De siger i ULS at man gerne må søge visum mens sagen pågår, men at der er ret stor sansynlighed for afslag med begrundelsen at man allerede har en sag kørende. De siger også at de godt kan se at det er misvisende at det står der men at det er standard formulering.
Ham jeg snakkede med måtte tilkalde en kollega som vidste mere om det.
Jeg spurgte så om svaret kunne afgives ude på destinationen (i dette tilfælde Thailand) eller det skulle sendes til Kbh. Og svaret var at det blev Kbh og formentlig op til 60 dages behandlingstid.
Til sidst fik jeg faktisk (inddirekte selvfølgelig) det råd at jeg jo kunne få pigen til et andet schengen land, derefter hente hende til DK og så tage hende til ULS og få et stempel så hun måtte være her på processuelt ophold.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Indlæg af mh1 » 07.10.2015 20:20:21

En sådan manøvre vil formodentlig kræve at du flytter til et andet Schengenland, og DET kommer til at ødelægge fs-sagen.
mh
Rådgiver for ÆUG

tonga

Re: Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Indlæg af tonga » 08.10.2015 09:06:46

Vi gør det bestemt heller ikke. Vi skal ikke på kanten af nogen love og regler, når nu vi har en rimeligt god sag for at få den familiesammenføring helt legalt (grundet faderens fængsling i 9 år).
Nu har ventet i så lang tid, så vi kommer også igennem de sidste 3,5 måned.

Jeg forstod det nu sådan at han mente hun kunne tage på ferie i et andet EU schengen visum land og lovligt komme hertil også og så komme ind til ULS og få sit stempel. Han/uls sagde at det var derfor det stod i brevet som standard og at det var der altså nogen der gjorde.

Det er disse linier i brevet jeg refererer til:

"Hvis Jxxx Jxxx kommer til Danmark, mens vi vurderer ansøgningen
Hvis Jxxx Jxxx lovligt kommer til Danmark, mens vi vurderer ansøgningen, skal du orientere os ved at sende en kopi af Jxxx Jxxx pas med stempel for indrejse i Schengen/Danmark.
Vi vil herefter sende dokumentation for, at Jxxx Jxxx har ret til at blive i Danmark, mens vi behandler ansøgningen (processuelt ophold)."

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Indlæg af mh1 » 08.10.2015 21:32:46

Ja, men hvem skulle så invitere hende? Medmindre hun har meget nære slægtninge at kunne blive inviteret af, så får en 12-årig næppe noget visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

tonga

Re: Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Indlæg af tonga » 09.10.2015 11:47:05

Det ved jeg ikke, jeg skriver blot hvad de sagde til mig i ULS.
Og hvorfor står det så i vores brev hvis muligheden slet ikke eksisterer ?
Er det til alle EU/Schengen lande hvortil man skal inviteres af nogle fastboende ligesom til DK ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Indlæg af skaanebo » 09.10.2015 12:15:47

Muligheden eksisterer jo, hvis I har familie i fx Sverige eller Spanien. Men ellers er det en meget hypotetisk mulighed.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2015 08:48:02

I har fået en generel vejledning om, hvad I skal gøre, HVIS ansøgeren kommer til Danmark, medens sagen behandles. At I har fået den vejledning betyder ikke, at børnekontoret har forholdt sig til, om det er sandsynligt, at hun kan få et visum eller ej. Der er jo f.eks. nogen, der er visumfri, og for dem er vejledningen relevant, da man ikke kan forhindre dem i at rejse hertil.

Men det er visumkontoret, der behandler visumansøgninger, og de følger visumvejledningen. Og af visumvejledningen fremgår helt klart, at børn som det klare udgangspunkt IKKE kan få visum, når de har en ansøgning om opholdstilladelse under behandling.

Årsagen er, at man ikke vil byde børnene, at deres forældre tager dem ud af skolen og henter dem til Danmark på et visum, hvorefter de skal sendes hjem igen, hvis de får afslag på familiesammenføring. Og man ønsker heller ikke at frembringe en situation, hvor børnene kommer til at opholde sig ulovligt i Danmark i årevis, fordi forældrene nægter at medvirke til deres hjemrejse.

Derfor gør man, hvad man kan, for at undgå sådanne situationer. Og det, man kan gøre, er selvfølgelig at lade være med at udstede visum.

tonga

Re: Familiesammenføring med 12 årig fra Thailand

Indlæg af tonga » 12.10.2015 15:38:23

Tak for svar og argumenterne du beskriver er jo forståelige nok.
Blev bare forvirret af det, men forstår nu at det er et standard svar vi har fået og intet personligt i denne skrivelse angående vores sag.

Besvar