Kan min kæreste blive udvist mens han kun er separeret?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Christin@

Kan min kæreste blive udvist mens han kun er separeret?

Indlæg af Christin@ » 21.04.2012 08:53:12

Min kæreste er familiesammenført og blev smidt ud af sin kone som er dansk statsborger. Hun nægter at blive skilt pga. utroskab for at forhindre ham i at gifte sig igen og opnå en ny opholdstilladelse. Vi har spurgt mange steder og forskellige advokater, men vi får ikke noget ordentligt svar - kan han blive udvist når han kun er separeret? Vi bor sammen og faktisk er han blevet udvist, men vi har klaget til Justitsministeriet, og håber at vi den vej kan vinde tid nok til at vi kan blive gift. Det er et dagligt helvede at leve i og vi føler os fanget i et spind af love og regler som overhovedet ikke tager hensyn til mennesker...
Vi har alvorligt brug for al den hjælp vi kan få, så jeg håber inderligt at der er nogen herinde som kan hjælpe os på vej

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Kan min kæreste blive udvist mens han kun er separeret?

Indlæg af Durmaz » 21.04.2012 16:17:10

jeg mindes noget om at man efter 12 mdr som separeret kan blive skilt, har samtidlig hørt at US tit er langsomme med at inddrage de oph der er så amn kan nå at blive skilt efter de 12 mdr. måske de kæreste skulle hendvende sig hos statsforvaltningen så i kan komme i gange med processen... de kan også hjælpe jer med at rådgive omkring hvis hun stadig nægter og hvordan i så kan blive skilt ved hjælp af at retten træffer beslutningen...

Christin@

Indlæg af Christin@ » 21.04.2012 17:05:27

De ER netop blevet separeret i retten og han ER blevet udvist af US - det har vi så klaget over for at vinde tid...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.04.2012 19:48:21

Når man ER blevet separeret, så kan man naturligvis ikke blive skilt pga. utroskab. Der er IKKE længere troskabspligt, når først man er separeret.

Din kæreste kan altså ikke på nogen som helst måde blive skilt, og han kan end ikke ansøge om skilsmisse, før der er gået 12 mdr. fra datoen på separationsbevillingen. Hvis han indgiver sin ansøgning før da, bliver den slet og ret afvist.

Hvis din kæreste ikke har børn med sin tidligere hustru eller med andre i DK, og/eller ikke har mindst normalsamvær med disse evt. børn, og han ikke har boet en længere årrække i DK allerede, er der næppe stor sandsynlighed for at udvisningen bliver omstødt.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2012 06:50:38

I skal være opmærksomme på, om klagen tillægges opsættende virkning på udrejsefristen. Hvis det ikke er tilfældet, så opholder han sig ulovligt i Danmark, hvilket kan give 5 års visumkarantæne. Og så kan han ikke engang få et visum til at besøge dig.

Hvis Justitsministeriet afgør, at klagen ikke har opsættende virkning, bør din kæreste derfor forlade Danmark. Så må han søge om skilsmisse, når han har været separeret i 12 måneder, og herefter kan I jo gifte jer og søge om familiesammenføring. Og i mellemtiden kan I besøge hinanden, når I har ferie. Han kan komme til Danmark igen på 90 dages visum, når han har været ude af Schengen i 3 måneder.

Christin@

Indlæg af Christin@ » 23.04.2012 08:57:48

Vi ar klaget over udvisningen, og han ar lov at være her sålænge klagen bliver beandlet i Justitsministeriet.
Det jeg undrer mig over, er at man udviser en mand som kun er separeret og endnu ikke skilt ...

sukkerknald

Indlæg af sukkerknald » 25.04.2012 09:14:10

Jeg er selv igang med at blive separeret og troede faktisk ikke at det var en mulighed at manden blev udvist i separationsperioden. Alt andet end lige så er en separation jo at betragte som en tænkepause for parterne eller har jeg misforstået det.. for hvad vil udlændingeservice så gøre, hvis perterne igen finder sammen i separationsperioeden, så bortfalder den jo og man lever så igen op til reglerne om at blive i Danmark.

Hvor lang tid efter en separation går det før personen bliver udvist?

sukkerknald

Indlæg af sukkerknald » 25.04.2012 09:15:53

Og lige et tillægs spørgsmål... Min mand har ikke nogen adressse i DK og er sat i folkeregistret som værende uden fast bopæl, så hvordan finder de ham. Lige nu er der rigeligt bøvl med blot at finde ham så han separationspapirene kan sendes til ham..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.04.2012 09:26:45

Tidligere skred man normalt ikke til at ophæve opholdstilladelser, straks separationen var sket, men spurgte om udlændingen kunne anføre nogen grund(e) til at den ikke skulle ophæves. Så kunne udlændingen jo angive fælles børn + samvær, arbejde, studier, mangeårigt ophold el.lign.

Hvis din kæreste har fået sådan et spørgsmål, og ikke har svaret, så anser US det vel for at være fordi han ikke kan angive nogen grund, og så er det jo bare med at få lukket sagen. Eller også kan de godt se, at når han bor sammen med en anden kvinde, så er der næppe stor sandsynlighed for at skilsmisse IKKE følger efter separation i dette tilfælde.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2012 10:02:33

sukkerknald skrev:for hvad vil udlændingeservice så gøre, hvis perterne igen finder sammen i separationsperioeden, så bortfalder den jo og man lever så igen op til reglerne om at blive i Danmark.
Hvis udrejsefristen ikke er overskredet, kan sagen vel genoptages på baggrund af, at der er fremkommet nye væsentlige oplysninger, nemlig at samlivet er genoptaget. Og er ægtefællen allerede rejst ud af Danmark, kan man søge om en ny opholdstilladelse, hvis man ønsker at genoptage samlivet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2012 10:07:34

sukkerknald skrev:Alt andet end lige så er en separation jo at betragte som en tænkepause for parterne eller har jeg misforstået det.
Korrekt men man kan vel også tænke sig om, selvom man opholder sig i hver sit land. Man kan jo tale sammen i telefon og måske besøge hinanden i ferier mm.
sukkerknald skrev:Hvor lang tid efter en separation går det før personen bliver udvist?
Som mh skriver får man først et brev, hvor der står, at US agter at inddrive ens opholdstilladelse, og hvor man så har chance for at gøre indsigelse imod det og angive, hvorfor det vil være "særligt belastende" for en. Det tager US så stilling til, og først når de har gjort det - eller hvis man ikke svarer og dermed accepterer inddragelsen - får man en udrejsefrist. Udvist bliver man kun, såfremt man bliver i Danmark, efter denne udrejsefrist er overskredet. Så man får altså, om man så må sige, en chance for at rejse frivilligt, før politiet står og banker på døren for at følge en til lufthavnen.

Hvor lang tid alt dette tager, kan man nok ikke sige noget generelt om, og det vil jo bla. afhænge af, hvor meget "med" de er i den afdeling, der behandler inddragelsessager. Det er jo ikke anderledes end, at sagsbehandlingstiderne på f.eks. familiesammenføring og forlængelse også varierer over tid, alt efter hvor meget bagud de enkelte afdelinger er med deres arbejde. Lige som længden af køen ved kassen i Netto også varierer.

Besvar