Hun vil gerne blive i DK, og har tilsyneladende mulighed efter udlændingelovens §9a stk. 2 nr. 5 for at søge om at bevare sin OT efter separation/skilsmisse. I Nyhedsbrev til Kommunerne og KL Juli 2009 og December 2010 fremgår mulighederne for dette, og noget omkring procedurerne for inddragelse af OT. Det fremgår f. eks. at det har opsættende virkning at klage over forkyndelse af afgørelsen (at OT bliver ophævet), og at afgørelsen først er gældende når/hvis Ministeriet for flygtninge etc. (ja, nu er det ministerium afskaffet, ved ikke hvem der så gør det) stadfæster US’ afgørelse. Hvem har egentlig overtaget US opgaver nu? Er det Justitsministeriet?
Men hvor i forløbet skal man indgive ansøgningen? At man ønsker at bevare sit ophold pba. at man har haft fast arbejde i mindst 2 år (og stadig har det)? Og hvad skal man skrive i en sådan ansøgning? Min kone og jeg er ved at sætte en hel masse ting i gang for at være forberedt. Hun kan få en udtalelse fra sin arbejdsgiver. En oplistning af hendes relationer til og i DK (hun har en del kusiner, tanter m.fl i DK). Og forhåbentlig få en forhåndsgodkendelse fra banken til at hun kan købe en lejlighed. Der lægges nemlig også vægt på at hun har sin egen bopæl efter separation/skilsmisse. Så vidt jeg kan læse mig til, så behøver hun ikke søge om tilladelse hos Justitsministeriet til at købe fast ejendom, når hun har haft bopæl i DK i 5 år – er det korrekt?
Hvad sker der egentlig rent praktisk ifm. separation, mellem Statsforvaltningen og US, og hvad er tidshorisonterne? Når det går op for US at vi er under separation, bliver hun så blot meddelt at hun skal forlade landet inden f.eks. 14 dage – eller får hun en chance for at forklare/forsvare sig!?
Jeg ved godt at hun ville have mulighed for at søge om permanent OT efter 2½ års arbejde – men så længe kan vi ikke vente …
Jeg har også hørt rygter om at man vil lempe på kravene (=lovændring, også pga. at Danmark kritiseres for sin restriktive udlændingepolitik), så man nemmere/hurtigere kan få permanent OT. Er der nogen, der ved noget om det??
Håber nogen af jer derude ved noget…