Dansk og tyrkisk statsborgere skal skilles

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Betoncirkeline

Dansk og tyrkisk statsborgere skal skilles

Indlæg af Betoncirkeline » 02.01.2012 22:25:55

Hej.

Jeg er dansk statsborger og bor i DK. Jeg blev gift i Tyrkiet i marts 2010.
Min daværende tyrkiske mand flyttede til DK i april 2010. Han fik opholdstilladelse til maj 2012. Dog gik vi fra hinanden i april 2011, og er blevet separeret i september 2011. Vi skal så skilles her pr. Marts md, men han nægter at skrive under før vi er skilt i Tyrkiet.
Hvordan bliver vi skilt i Tyrkiet? Jeg syntes det har været svært at tale med den tyrkiske ambassade i København. Men er det der jeg skal henvende mig?
Og hvordan foregår det? Hvad er tidshorisonten)
Håber nogle kan hjælpe, jeg har før fået hjælp herinde - meget:-)
tak!
Mvh. BC.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk og tyrkisk statsborgere skal skilles

Indlæg af mh1 » 03.01.2012 14:33:43

Hej Betoncirkeline, jeg har sendt en pb til dig :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 03.01.2012 22:30:40

Jeg håber det er ok at jeg lige hopper ind med et spg her på sidelinjen. Mit spg er af generelt.

Kan den ene part godt nægte at skrive under på skilsmisse papirene, eller er det ikke i de sager man skal vente i et år. dette er bare af nysgerighed.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.01.2012 10:21:33

Den ene part kan altid nægte at skrive under på såvel separations- som skilsmissebegæring. Det betyder ikke, at man ikke kan blive separeret/skilt, blot at det ikke kan ske ved bevilling, men skal ske ved dom og derved bliver væsentligt dyrere og mere langsommeligt.

HVIS den ene part ikke vil underskrive skilsmissebegæringen, så kan den anden indbringe sagen for retten når der er gået 12 måneder + 1 dag fra datoen på separationsBEVILLINGEN (eller sep.dommen). Når jeg skrive + 1 dag, så er det for at man så kan være helt sikker på at ikke få begæringen tilbage efter 2-3 mdr.s ventetid, med besked om at den ikke kan antages fordi der ikke er gået et år :wink:

MEN uanset alt, så SKAL alle separations- og skilsmissesager påbegyndes i Statsforvaltningen. Man kan ikke længere gå direkte til domstolen.
mh
Rådgiver for ÆUG

sukkerknald

Indlæg af sukkerknald » 05.04.2012 10:39:55

Jeg står lidt i den samme situation... dog ved jeg med sikkerhed at min mand har været mig utro.

Såvidt jeg kan se, kan jeg ikke få skilsmisse på den baggrund, fordi han ikke vil skrive under på at han har været utro.

Vedkommende som han har været utro med er jeg kommet i kontakt med og den pågældende vil gerne underskrive at de har været sammen og jeg kan underskrive at jeg vil skilles på den baggrund, men hvad nytter det når han ikke vil skrive under..

Kan man overhovedet gøre noget så ??????

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.04.2012 19:24:09

Du har ret til at søge skilsmisse pga utroskab. Du skal kunne bevise den, og der må ikke være gået mere end 6 mdr. siden du opdagede utroskaben.

Hvis din ægtefælle ikke vil skrive med under, kan det være du må i retten får at få din skilsmisse. Muligvis ændrer han holdning, efter møde i statsforvaltningen, hvor han vil få at vide, at du kan få din skilsmisse uanset hvad.

Dit bevis er, at den person, din ægtefælle har været utro med, er villig til at skrive under på det. Så betyder det mindre, at din ægtefælle ikke vil.

Du kan gå til det nærmeste statsforvaltningskontor og få at vide, hvordan du skal begynde på sagen. ALLE separations- og skilsmissesager SKAL påbegyndes i statsforvaltningen.

:!: Ægteskabsloven § 33: En ægtefælle har ret til skilsmisse, når den anden ægtefælle har været utro eller har deltaget i et lignende seksuelt forhold. Skilsmisse kan dog ikke kræves, hvis ægtefællen har været indforstået med handlingen eller senere må anses at have frafaldet sin ret.
Stk. 2. Skilsmisse kan ikke opnås på grundlag af et seksuelt forhold, der har fundet sted, mens ægtefællerne er separeret.
Stk. 3. Anmodning om skilsmisse skal indgives inden 6 måneder efter, at ægtefællen er blevet vidende om handlingen, og inden 2 år efter, at den er foretaget.
mh
Rådgiver for ÆUG

sukkerknald

Indlæg af sukkerknald » 05.04.2012 22:46:53

Okay, men på blanketten er der ingen steder der står noget om tredjepart, så hvor skal vekommende skrive under henne, eller er det nok bare at vedlægge et bilag med underskrift.

Men er vi enige om, at hvis det skal i retten, så går der jo næsten lige så lang tid inden man har sin skilsmisse.

Vil man altid blive kaldt til statsforvaltningen når der er tale om utroskab hvor den person der har udøvet utroskaben ikke vil skrive under???

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.04.2012 19:43:53

Man kan selv 'forfatte' erklæringen fra tredjeparten. Der var vistnok en blanket også, men det kan være den ikke findes mere.

Når din ægtefælle ikke er enig, ville der jo også skulle retssag til, hvis I skulle igennem separation først, og dernæst skilsmisse. OG du skulle vente 12 mdr. fra separationsbevillingen, før du kunne søge skilsmisse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar