Hej jeg har registreret mit ægteskab i Danmark, men vi er nu blevet unig med min kone og jeg vil skilles, men hun nægter det, og er i Egypten lige nu. Kan man få en tvangskilmisse? Hvis ja, skal hun så komme her til?
Hvordan ser sagen ud?
Håber nogen kan hjælpe..
Skilsmisse
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Skilsmisse
Tjah, hvis du vi skilles hurtigst muligt, så bør du tage til Egypten (medmindre I er kristne), hvor du jo blot kan erklære overfor en dommer at du vil skilles.
Efter dansk ret kan du ikke blive skilt omgående, bare fordi I er blevet uvenner. Der skal I først blive separeret, og efter at I har været separeret mindst 6 måneder (hvis I er enige om det), eller mindst 12 måneder (hvis din kone stadig ikke vil skilles), kan I blive skilt.
Når din kone ikke er enig, så må du altså væbne dig med tålmodighed. Først skal du henvende dig til statsforvaltningen og søge om separation, og de skal så sende en forespørgsel til din kone, som hun skal have via den danske repræsentation, og svare tilbage på. Det vil tage nogle måneder. Hvis hun ikke svarer, eller ikke vil separeres, skal du videre til domstolen. Du vil kunne blive separeret, og senere skilt, uden at din kone kommer til Danmark, men det vil tage sin tid.
Du kan læse nærmere her: http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6280
Efter dansk ret kan du ikke blive skilt omgående, bare fordi I er blevet uvenner. Der skal I først blive separeret, og efter at I har været separeret mindst 6 måneder (hvis I er enige om det), eller mindst 12 måneder (hvis din kone stadig ikke vil skilles), kan I blive skilt.
Når din kone ikke er enig, så må du altså væbne dig med tålmodighed. Først skal du henvende dig til statsforvaltningen og søge om separation, og de skal så sende en forespørgsel til din kone, som hun skal have via den danske repræsentation, og svare tilbage på. Det vil tage nogle måneder. Hvis hun ikke svarer, eller ikke vil separeres, skal du videre til domstolen. Du vil kunne blive separeret, og senere skilt, uden at din kone kommer til Danmark, men det vil tage sin tid.
Du kan læse nærmere her: http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6280
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg dansk statsborger med bopæl i Syslesvig ( Mohrkirch) gift med en kubansk kvinde. Kan jeg få skilsmisse i DK på grund af utroskab, selv om vi bor i Tyskland ?
hosoehner
hosoehner
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Måske. I princippet bør en dansk domstol eller statsforvaltning ikke tage din sag, da du vil kunne blive skilt i Tyskland, og du ikke har en retskreds i DK, men en på forum blev skilt ved en dansk domstol, selv om både vedkommende og ægtefællen havde bopæl i Belgien.
Du kan dog kun få direkte skilsmisse pga. utroskab, hvis enten din ægtefælle og den, hun har været utro med, er villig til at medvirke (3.parten ved at skrive under på en erklæring), eller du har klare beviser.
Du kan dog kun få direkte skilsmisse pga. utroskab, hvis enten din ægtefælle og den, hun har været utro med, er villig til at medvirke (3.parten ved at skrive under på en erklæring), eller du har klare beviser.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG