Skilsmisse efter svenske regler eller?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LALI

Skilsmisse efter svenske regler eller?

Indlæg af LALI » 12.09.2011 17:21:01

Hesa,
Jeg har en ghanesisk ven som er blevet gift i Ghana med en dansk pige, de har været gift i ca 3 måneder. Da de kom hjem igen, flyttede de deres adresser til Sverige for at undgå de danske regler.
De er registeret som gift i Sverige, og han har derfor fået svensk cpr. nr osv.
Nu er det sådan at min ven vil skilles fra sin danske kone, men vi kan ikke finde ud af efter hvilken lovgivning det kommer til at ske, så er der nogen der kan hjælpe?
Han vil gerne skille hurtigst muligt, og siger at han kan bliver skilt i Ghana uden separation, over et par dage, men vil det virker her (eller i det land, hvis regler det kommer til at foregå efter)?
Hilsen
Lali

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse efter svenske regler eller?

Indlæg af mh1 » 13.09.2011 10:06:02

Som hovedregel skal man skilles i det land, man har bopæl i.

Om en ghanesisk skilsmisse vil blive anset for gyldig i DK eller Sverige, eller hvor det nu er relevant, skal jeg ikke kunne sige. Det kommer an på om man kan anerkende proceduren, altså om den danske parts retssikkerhed bliver tilgodeset.

Din ghanesiske ven er vel klar over, at han nok må regne med ikke at få lov til at blive i Sverige?
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar