Skilsmisse i Hong Kong

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
trætdansker

Skilsmisse i Hong Kong

Indlæg af trætdansker » 30.05.2010 04:57:14

Kære forum

Efter lang tids overvejelse er jeg desværre nået til det punkt, hvor en skilsmisse er overhængende.

Min situation er dog lidt speciel.

Jeg blev gift i Sverige (hvor vi har boet i 6 år) med en australsk pige i Feb 2008 og vi har 2 drenge sammen. En på 3 år og en på 3 måneder.

Vi bor i Hong Kong nu og har været her i 2 år siden vi blev gift.

Hvilke regler gælder for os i forbindelse med en skilsmisse?

Hvis vi bliver skilt vil min kone nok ønske at flytte tilbage til Australien, hvorledes påvirker det retten til at have drengene? Hun har flere gange sagt at hun ikke føler nogen stærke følelser overfor nogen af os, i modsætning til mig som vil være knust hvis jeg skal undvære drengene.
Men det er jo ikke ensbetydende med at hun ikke gør krav på dem vil jeg tro, for at kunne få en form for underholdsbidrag. Hvorledes forholder det sig?

Jeg ejede vores lejlighed i Sverige før vi fandt sammen som vi tjente lidt penge på, kan hun gøre krav på dem?

Jeg står også som ejer af vores nuværende hus, da jeg betaler alle udgifter, da hun er hjemmegående ( og har været det i de sidste 3½ år). Hun vil ikke have mulighed for at betale amorterinegen, så uden mig mister vi huset. Hvorledes forholder det sig.

Jeg vil ønske vi kan løse ting i fordragelighed og finde en løsning som først og fremmest tager vare om drengenes tarv. Men jeg vil gerne blive boende i huset med drengene, er det realistisk?

vh

en efterhånden nedslidt udenlandsdansker.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse i Hong Kong

Indlæg af mh1 » 30.05.2010 07:23:35

Der bliver du nu nok nødt til at gå til en advokat, for både Sverige og Australien, og sikkert også Hong Kong, har helt andre regler for internationale ægteskaber end Danmark har.

Advokaten skal kende både svensk, australsk og Hong Kong-kinesisk lovgivning, for at kunne vejlede dig korrekt.

Som dansker vil du kunne blive skilt i DK, hvis du ikke kan blive det andre steder, eller hvis du flytter tilbage til DK, men jeres formue skal fx efter dansk ret behandles efter svensk formueret, fordi du boede i Sverige, da i blev gift. Efter svensk ret skal den sandsynligvis behandles efter Hong Kong-kinesisk ret, fordi svensk ret følger en regel om at formueforholdet skifter efter en vis tid, når man skifter fast fælles bopæl. Og spørgsmålet om forældremyndighed kan også meget vel være afhængigt af, hvor børnene har bopæl lige nu.

Så dit problem er bestemt ikke noget, du kan klare selv eller få løsningen på i et forum som dette.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar