Skilsmisse (Permanent Opholdstilladelse)
: 28.01.2026 21:46:46
Hej.
I trin-for-trin emnebeskeden lyder skilsmisse meget simpelt, hvis man har permanent opholdstilladelse. Men den version af virkeligheden kan jeg ikke finde hos ny i danmark hvor der står det, som jeg har sat ind nederst.
Min situation: Jeg er dansker, min kone er fra et land uden fra Europa. Ægtefællesammenført. Har fast job i DK i over 5 år. VI har tre børn. Hun har permanent opholdstilladelse. Hun har ikke dansk statsborgerskab. I hendes brev om permanent opholdstilladelse, står der intet, om skilsmisse. Der står dog at opholdet kan inddrages, hvis man opsiger sin bopæl. Vi flytter jo nok fra vores fælles hus i tilfælde af skilsmisse.
Jeg er meget forvirret og i tvivl om hvorvidt hun/vi også skal ansøge om skilsmisse, betale gebyrer og føle og usikre på udfaldet, når jeg læser følgende:
Under kategorien - Hvis din situation ændrer sig - Familie - Familiesammenføring
"Hvad sker der med din opholdstilladelse efter skilsmisse eller samlivsophør?
Når du har opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring til en ægtefælle eller samlever, vil grundlaget for din opholdstilladelse ikke længere være til stede, hvis I bliver skilt eller ikke længere bor sammen.
Hvis grundlaget for din opholdstilladelse ikke længere er til stede, vil Udlændingestyrelsen tage stilling til, om din opholdstilladelse skal inddrages eller nægtes forlænget, eller om din opholdstilladelse kan bevares.
Hvis din opholdstilladelse inddrages eller nægtes forlænget, har du ikke længere ret til ophold i Danmark og skal udrejse, medmindre du har ret til at opholde dig i Danmark på et andet grundlag."
I trin-for-trin emnebeskeden lyder skilsmisse meget simpelt, hvis man har permanent opholdstilladelse. Men den version af virkeligheden kan jeg ikke finde hos ny i danmark hvor der står det, som jeg har sat ind nederst.
Min situation: Jeg er dansker, min kone er fra et land uden fra Europa. Ægtefællesammenført. Har fast job i DK i over 5 år. VI har tre børn. Hun har permanent opholdstilladelse. Hun har ikke dansk statsborgerskab. I hendes brev om permanent opholdstilladelse, står der intet, om skilsmisse. Der står dog at opholdet kan inddrages, hvis man opsiger sin bopæl. Vi flytter jo nok fra vores fælles hus i tilfælde af skilsmisse.
Jeg er meget forvirret og i tvivl om hvorvidt hun/vi også skal ansøge om skilsmisse, betale gebyrer og føle og usikre på udfaldet, når jeg læser følgende:
Under kategorien - Hvis din situation ændrer sig - Familie - Familiesammenføring
"Hvad sker der med din opholdstilladelse efter skilsmisse eller samlivsophør?
Når du har opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring til en ægtefælle eller samlever, vil grundlaget for din opholdstilladelse ikke længere være til stede, hvis I bliver skilt eller ikke længere bor sammen.
Hvis grundlaget for din opholdstilladelse ikke længere er til stede, vil Udlændingestyrelsen tage stilling til, om din opholdstilladelse skal inddrages eller nægtes forlænget, eller om din opholdstilladelse kan bevares.
Hvis din opholdstilladelse inddrages eller nægtes forlænget, har du ikke længere ret til ophold i Danmark og skal udrejse, medmindre du har ret til at opholde dig i Danmark på et andet grundlag."