Skilsmisse med tyrkisk mand,

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mbah8961
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.10.2023 16:32:18

Skilsmisse med tyrkisk mand,

Indlæg af mbah8961 » 10.11.2023 18:49:46

Hej

Jeg ønsker at blive skilt eller formentlig separeret fra min tyrkiske mand, da jeg har modtaget en trussel fra ham, efter et skænderi. Det gider jeg ikke finde mig i.

Jeg bor i Danmark, vores søn bor med mig og faren/min ægtemand bor i Tyrkiet. Vi har aldrig boet sammen. Far var her 3,5 uge efter fødslen af vort barn, og måtte tilbage til Tyrkiet efter det.

Hvordan er jeg stillet ifht. forældremyndighed?
Kan jeg på nogen måde risikere, at min barn bliver “dømt” til at skulle derned og bo?

Min mand ønsker formentlig ikke at underskrive noget. Kan jeg stadig blive sepereret, hvis han intet underskriver?
Han er flyttet og jeg kender ikke den nye adresse - så det gør det formentlig svært at sende seperationspapirer til Tyrkiet. Hvad gør man så/hvad gør familieretshuset så?

Vh en der ikke gider været gift længere.

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse med tyrkisk mand,

Indlæg af mhg » 22.11.2023 11:05:12

Du kan blive skilt her i DK, også selvom din ægtefælle ikke ønsker at medvirke og dermed gøre det let og hurtigt.

Der er stort set ingen risiko for at hverken det danske eller det tyrkiske retssystem vil tildele forældremyndigheden til en forælder, som ikke er den primære omsorgsperson, og som knap nok har haft kontakt med sit barn.

Hvis det at I aldrig har boet sammen skyldes, at I ikke har kunnet blive enige om, hvor I skulle bo, kan du få direkte skilsmisse, MEN hvis det er efter aftale eller skyldes praktiske grunde, herunder at din ægtefælle ikke kunne få familiesammenføring, må du begynde med at søge separation.

Afhængigt af din indtægt (hvis den er under 410.000/år for 2023, stiger lidt for 2024) kan du evt. søge om fri proces - det betyder, at du ikke selv skal betale din advokat. Du kan finde en advokat, og bede vedkommende søge om fri proces for dig.
læs her:
https://civilstyrelsen.dk/sagsomraader/ ... etingelser

NÅR du er blevet skilt, bør du kontakte det tyrkiske konsulat i København for at få skilsmissen anerkendt og registreret i Tyrkiet.

Læs evt. dette om samme emne:
viewtopic.php?f=13&t=23995&p=127702&hil ... se#p127702
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

mbah8961
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.10.2023 16:32:18

Re: Skilsmisse med tyrkisk mand,

Indlæg af mbah8961 » 25.11.2023 00:09:04

Tak for dit svar

Årsagen til at vi aldrig har boet sammen er, at vi ville have brugt EU finten i Tyskland. Jeg flyttede til Tyskland, han ankom - og tog afsted igen efter 3,5 uge fordi han 1: havde kulturchok og 2: ville hjem og arbejde i stedet for at holde nogle måneder ud til at han ville kunne få ophold og derefter tilbage til Danmark, hvor han allerede havde lovning på arbejde. Om vi er uenige? Tjaaa, han virker ikke synderlig interesseret i at bo heroppe, og jeg ønsker ikke at bo i Tyrkiet. Men kan jeg blive direkte skilt på baggrund af dette?

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse med tyrkisk mand,

Indlæg af mhg » 26.11.2023 12:54:03

Det er lidt svært at svare 100% sikkert på, men hvis du understreger at dit ønske var at bo sammen i ægteskab med faderen til dit barn (bekræftet ved din flytning til Tyskland for at muliggøre det), mens hans så åbenbart ikke var, så ER der jo uenighed. Det vil som skrevet tage noget længere end en skilsmisse i enighed, og du bør få en advokat på, som kan formulere din ansøgning på den rigtige måde.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar