skilsmisse og fortsat ophold i Danmark

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dadson.githinji
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01.01.2023 18:26:03

skilsmisse og fortsat ophold i Danmark

Indlæg af dadson.githinji » 01.01.2023 19:13:00

Hej med jer
Jeg er gift med en dansk pige og vi har boet sammen siden februar 2014 hvor jeg fik min første opholdstilladelse. Vi er blevet enige om at gå hver for sig, siden magien forsvandt. Jeg er ved at uddanne mig som tømrer og skal til svendeprøve her i marts måned 2023, og jeg har en tidligere uddannelse som bygningskonstruktør, som jeg tog i Danmark. I øjeblikket har "konen" bestilt mig en flybillet til at rejse tilbage til mit hjemland, efter at jeg fortalte hende, at jeg snart vil finde min egen lejlighed, fordi vi er ved at blive skilt. Mit spørgsmål er, er det rigtigt, at jeg bliver sendt tilbage til mit land, og er det hendes ret at bestemme, eller jeg skal tale med myndighederne (advokat/nyidanmark) om det?.
Virkelig forvirret her, fordi jeg lige har sendt mine fornyelsespapirer til min opholdstilladelse(udløber d.23-03/23), og det, som min (eks) kone bruger som argument for, at jeg skal tilbage til Kenya. Jeg troede, at jeg kunne blive ved med at bo her selv efter skilsmissen.

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: skilsmisse og fortsat ophold i Danmark

Indlæg af mhg » 17.01.2023 06:30:14

Du nævner ikke noget om børn, så jeg går ud fra at I ingen fælles har?

Du kan læse her, hvad der generelt gælder ved skilsmisse (og din ægtefælle bestemmer IKKE, hvad der gælder):

https://nyidanmark.dk/da/Din-situation- ... BDE96429F2

“ Udlændingestyrelsen ser bl.a. på:

Din tilknytning til det danske samfund, herunder hvor lang tid du har været i Danmark.

Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.

Konsekvenser for dine herboende nære familiemedlemmer.

Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.

Om du vil lide overlast i hjemlandet.”

Du burde som minimum have mulighed for at gøre din uddannelse færdig, men jeg vil råde dig til at finde en retshjælp (googl gratis retshjælp og din by), da du nok vil få brug for det i forbindelse med skilsmissen. Skriv ikke under på noget i forbindelse med den uden at tale med en retshjælp/advokat først.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar