Forældremyndighed - skilsmisse - Tyrkiet og Danmark

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mbah
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15.12.2022 15:19:54

Forældremyndighed - skilsmisse - Tyrkiet og Danmark

Indlæg af mbah » 16.12.2022 20:35:36

Hej alle

Jeg er gift med en tyrkisk mand, som stadig bor i Tyrkiet. Han har været i Tyskland og besøgt mig da jeg boede der, men efter jeg er flyttet til Danmark igen, har han ikke haft schengen visum. Han har dog været her i DK, i forbindelse med arbejde, da han er sømand, og hans skib lå til her. Så han har stempler fra Danmark i sit pas.

Anyway. Jeg har boet i Tyskland pga. studie i 3 måneder, og er flyttet tilbage til Danmark. Jeg har overvejet skilsmisse i et par måneder nu, men har lige fundet ud af, at jeg er gravid. Derfor har jeg nogle spørgsmål til forældremyndighed, skilsmisse osv.

Barnet bliver født i Danmark, og kommer til at bo hos mig. Planen var, at han så skulle komme herop som turist omkring fødselstidspunktet og derefter blive 1-2 måneder. Dog er vi ikke på god fod med hinanden, så lige nu er jeg i tvivl, om han er tilstede ved fødslen.

1: Når han ikke er borger i hverken Danmark eller EU, får vi så stadig fælles forældremyndighed? Han kan jo ikke skrive under på noget fx med nemid/mitid.

2: Har han ret til at tage barnet med tilbage til Tyrkiet? Her tænker jeg worst case scenario - barnebortførelse.

3: Han skal jo have visum for at komme herop, og her er jeg nødt til at invitere ham, som det ser ud nu. Vi er pt. ikke på god fod med hinanden - SKAL jeg invitere ham herop? Jeg har en fornemmelse af, at det skal jeg, hvis han har krav på samvær med barnet? Men jeg vil jo ikke betale for hans ophold osv, den dag vi bliver skilt (som er et af kravene for hans visum 350/dag)?

3.1. Hvis vi bliver skilt, kan jeg risikere at han får lov at tage barnet med til Tyrkiet?

3.2. Hvis vi bliver skilt, skal jeg så stadig invitere ham på besøg? Barnet kan jo ikke invitere ham/sørge for hans ophold økonomisk.

3.3. Generelt, hvilke rettigheder har han, som ikke eu-borger med visum pligt når vi er gift?

3.3. Generelt, hvilke rettigheder har han, som ikke eu-borger med visum pligt når vi er skilt?

4: Da jeg er studerende, vil jeg så kunne risikere at kunne stå som værende "mindre egnet" til at varetage barnet? Vil jeg stå som mere egnet, hvis jeg har et arbejde?


Han arbejder fuldtid - dog er han sømand, afsted 6 måneder ad gangen, så han ville ikke kunne tage barnet med på skibet.

Tak på forhånd. Håber spørgsmålene er overkommelige.

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Forældremyndighed - skilsmisse - Tyrkiet og Danmark

Indlæg af mhg » 17.01.2023 07:22:02

Jeg plejer at være hurtig til at svare, når Tyrkiet er på tapetet, men har været forhindret. Jeg vil svare dig udførligt senere i dag.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar