Skilsmisse og fanget i Tyrkiet med mit barn

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
CA18
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14.11.2022 20:16:06

Skilsmisse og fanget i Tyrkiet med mit barn

Indlæg af CA18 » 14.11.2022 20:28:09

Jeg står i den situation at jeg er gået fra min tyrkiske mand og faren til min søn på 4 år.
Jeg gik fra ham for et år siden og gik samme dag til politiet i Tyrkiet og meldte ham for vold mod mig. Det er han i mellemtiden blevet kendt skyldig I.
Skilsmisse sagen går virkelig langsom og han ville først, selvfølgelig ikke skilles, jeg bed dog ikke hvor han er henne i det nu, men mine advokater et ret sikre på jeg nok skal vinde den fulde forældremyndighed samt at vi selvfølgelig bliver skilt, med de beviser jeg har.
Men problemet ligger i at jeg ikke kan få lov at rejse til DK med min dreng, heller ikke engang på ferie uden en underskrift fra hans far. Og det nægter han selvfølgelig.
Det skal tilføjes at jeg er etnisk dansk og min dreng er først i Danmark og er både dansk og tyrkisk statsborger. Han havde dansk pas indtil der udløb for 2 år siden og kunne ikke forny det da hans far ikke vil skrive under.
Mine advokater siger ay selv efter jeg er blevet skilt og har fået fuld forældremyndighed vil jeg stadig kun kunne rejse til Danmark og flytte til Danmark for den sags skyld, hvis min x mand tillader det.
Kan det virkelig passe at der intet er jeg kan gøre? Manden er kendt skyldig I vold mod mig og jeg kan ikke få nogen former for økonomisk støtte hverken fra Danmark eller Tyrkiet når vi bor her. Jeg har et arbejde men det er virkelig hårdt at leve for kun en indkomst uden anden hjælp her i Tyrkiet :(

En fortvivlet mor.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og fanget i Tyrkiet med mit barn

Indlæg af mh1 » 16.11.2022 16:52:03

Det er som udgangspunkt sådan, at den forælder, som ikke har del i forældremyndigheden (udgangspunktet er at ved skilsmisse gives fm kun til den ene) har ret til "at anmode om, at der etableres et passende personligt forhold til et barn, som ikke er under deres forældremyndighed eller ikke er overladt til dem." (artikel 123 i den tyrkiske civillov (Medeni Kanunu)), og ligeledes har denne forælder ret til samvær.

Hvis det må antages, at det ikke er i barnets tarv at have forbindelse til og samvær med denne forælder, kan retten dog fradømme disse rettigheder.

OBS! Du skal ikke vise dette til din(e) advokat(er), de vil ikke bryde sig om at en dansk lægmand korrekser dem, MEN:
Du vil (medmindre der siden 2015 er kommet en modsat afgørelse) uden faderens tilladelse kunne tage barnet med ud af Tyrkiet:
(Bu, velayet hakkını eşler ortak kullanılıyorsa, çocuğu yurtdışına çıkaracak olan eşin diğer eşten, müşterek çocuğun yurt dışına çıkış izni için noter onaylı belge alması demektir. Ancak eşlerden biri velayet hakkını tek başına kullanıyorsa, aksine mahkeme kararları olmadığı sürece ve Yargıtay içtihatları da bu yönde olduğundan müşterek çocuğun yurt dışına çıkış izni için velayeti kendisinde olmayan diğer eşten izin almasına gerek yoktur. (Yargıtay 2. H.D. 2015/11374 E. 2015/12897 K. 17.06.2015 K.T.))

Jeg kan ikke lige nu finde den side, hvor jeg vil kunne tjekke om der skulle være en nyere dom med modsat resultat (det tror jeg dog ikke), men jeg vil spørge min mand, som er juraprofessor og advokat her i Istanbul.

Retten til samvær er ikke til hinder for at barnet rejser til eller flytter til et andet land, når først forældremyndigheden er afgjort. Samvær kan udøves over landegrænser, og der er præcedens for at sådant samvær foregår. Hvis/når du har forældremyndigheden alene, vil du kunne få nyt dansk pas til dit barn, og i henhold til ovenstående formodentlig også tyrkisk. Du vil dog ved udrejse kunne nøjes med at vise det danske pas og hhv. dit og barnets tyrkiske ID-kort (opholdstilladelse, hvis du ikke har fået tyrkisk statsborgerskab), for dels at undgå problemer med 'overstay', dels skulle betale for at komme ud af landet.
mh
Rådgiver for ÆUG

CA18
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14.11.2022 20:16:06

Re: Skilsmisse og fanget i Tyrkiet med mit barn

Indlæg af CA18 » 29.11.2022 13:21:17

Åh det var jo virkelig gode nyheder!

Men hvordan kan jeg selv finde frem til den lovgivning?
For alle jeg snakker ned siger det ikke kan lade sig gøre. Og hvis det faktisk kan lade sig gøre så vil jeg da meget gerne arbejde mere i det så det kan lykkes.
Altså lige nu skal jeg jo selvfølgelig lige vente på at skilsmissesagen bliver afsluttet først.

Men som det er lige nu hat jeg ikke stødt på nogen der har kunnet hjælpe mig, så dine oplysninger giver mig jo virkelig et håb igen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og fanget i Tyrkiet med mit barn

Indlæg af mh1 » 30.11.2022 19:29:25

Jeg har downloaded et antal domme fra de seneste 10 år, som omhandler dette problem, men endnu ikke fået læst dem igennem.

Lovgivningen (det er Medeni Kanunu) vil ikke umiddelbart hjælpe dig, det er domspraksis du har brug for, for der er ingen paragraf, som fastlægger at den som har forældremyndighed alene kan få pas til barnet og rejse, hvorhen de vil.
mh
Rådgiver for ÆUG

CA18
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14.11.2022 20:16:06

Re: Skilsmisse og fanget i Tyrkiet med mit barn

Indlæg af CA18 » 02.12.2022 17:24:09

Men hvad kan jeg så konkret selv gøre?

Skal jeg finde mig en advokat som har en mening om at dette kan lade sig når jeg har fået den fulde forældremyndighed, for det lyder ikke som noget jeg som ene mand selv kan klare.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og fanget i Tyrkiet med mit barn

Indlæg af mh1 » 03.12.2022 08:53:34

Lad mig få tid til at læse alle dommene, så kan jeg bedre svare. Som jeg forstår det har I i øjeblikket stadig fælles fm, fordi skilsmissen ikke er gennemført, så det første skridt vil være at få det på plads.

HVIS der skulle opstå problemer, fx at faderen forsøger at få fogedforbud mod at du tager barnet med ud af landet, så får du brug for en advokat. HVIS jeg ikke finder nyere, modsatrettede domme, kan du kontakte mig igen og få min mand på som advokat - uanset i hvilken by du skal i retten. Det vil naturligvis ikke være gratis, men går kontakten gennem mig, vil han ikke forlange mere end grundtaksten.
mh
Rådgiver for ÆUG

CA18
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14.11.2022 20:16:06

Re: Skilsmisse og fanget i Tyrkiet med mit barn

Indlæg af CA18 » 09.01.2023 13:17:13

Tusind tak for din tid og din hjælp.
Det er et lyspunkt at der måske er en vej i alt det her 😊

Jeg håber på skilsmissen snart er færdig og så kan det godt være jeg skriver igen 😊🙏

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Skilsmisse og fanget i Tyrkiet med mit barn

Indlæg af mhg » 17.01.2023 06:02:19

Jeg er blevet låst ude fra min konto (mh) og har måttet oprette en ny (denne, som mhg), så hvis du evt. har sendt en eller flere pb siden oktober, har jeg ikke kunnet se dem, og derfor desværre ikke kunnet svare.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar