Fuld forældremyndighed og opholdstilladelse efter skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Fuld forældremyndighed og opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af AcrossTheNight » 13.12.2021 15:09:25

Hej,

Min mand og jeg overvejer at blive skilt. I den forbindelse vil jeg gerne søge fuld forældremyndighed over vores barn, da min mand ikke formår at tage vare på barnet.

Jeg vil dog gerne have, at min mand kan beholde sin opholdstilladelse i Danmark og fortsat have samvær med vores barn, da de har et godt forhold. Samværet kommer højst sandsynligt til at foregå hos mig et par dage om ugen af nogle timers varighed. Vil det være nok til at min mand kan beholde sin opholdstilladelse? Vores fælles barn er 2 år og elsker sin far. Men pga personlige/psykiske problemer hos min mand, er der ikke overskud til længerevarende samvær eller overnatning alene hos min mand. Der er ikke noget han har søgt hjælp for og hans problemer er derfor ikke registreret nogen steder.


Vi er familiesammenførte efter danske regler i 2015.

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fuld forældremyndighed og opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 14.12.2021 11:40:18

For et to-årigt barn som har boet sammen med sin samværsforældre siden sin fødsel vil samvær nogle få timer om ugen i barnets hjem og ikke hos samværsforælderen næppe blive accepteret som normalsamvær. Det er hvad man ville fastsætte for et meget lille barn, dvs. 0-1 år, eller et barn som ikke kender samværsforælderen i forvejen.

Hvis et så beskedent samvær skal kunne danne grundlag for bevarelse af en opholdstilladelse, bør I få det fastsat af Familieretshuset, og få dokumenteret hvorfor det er så beskedent, men dog vigtigt for barnet. Desuden: hvis du søger om at få forældremyndigheden alene skal det begrundes, og medmindre din mand er indforstået med det, kommer du/din mand ikke udenom at få sine problemer dokumenteret. Allerbedst ville det naturligvis være, hvis det giver skubbet til at han får søgt hjælp.

Jeg vil råde dig til at få hjæp hos en advokat med erfaring i samværs- og familiesammenføringssager. I sager om forældremyndighed og samvær er det muligt at få fri proces, dvs. få betalt sin advokat af det offentlige - dog kræver det, at sagen skal for en domstol, og gælder ikke hvis man er enige.

https://familieretshuset.dk/om-familier ... fri-proces

Hvis du ikke mener, det er det rigtige, kan du evt. henvende dig til en retshjælp i nærheden af, hvor du bor, hvor du vil kunne få vejledning. Søg med google på retshjælp og din by.
mh
Rådgiver for ÆUG

AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Re: Fuld forældremyndighed og opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af AcrossTheNight » 04.01.2022 06:45:14

Tak for svar.

Min mand er indforstået med at jeg kan få fuld forældremyndighed, men vil det have negative konsekvenser for hans mulighed for at blive i Danmark?

Hvor lang tid går der typisk fra vi bliver separeret/skilt til udlængestyrelsen inddrager opholdstilladelsen?
Samvær kan måske godt foregå hos ham, men helt sikkert ikke med overnatning, som situationenen er nu. Jeg tror situationen er en anden, når vores barn bliver ældre.
Men det vil helt sikkert være imod barnets tarv, hvis min mand ikke får lov til at blive i Danmark. Min mand er pt ikke i stand til at tage det nødvendige ansvar, men han har et godt forhold til vores barn.

Min mand er i gang med en uddannelse på positivlisten, kan det have betydning for hans mulighed for at blive?
Han har også gennemført en anden uddannelse samt DU3. Han har ikke besøgt sit hjemland i tre pr og har derfor efterhånden størst tilknytning til Danmark i forhold til netværk/vennner.
Jeg ved ikke om det kan hjælpe i forhold til bevarelse af opholdstilladelsen?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fuld forældremyndighed og opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 08.01.2022 12:45:14

Det er ikke så meget forældremyndigheden som samværet, der har betydning for om opholdstilladelse bevares. Hensynet til barnet vejer meget tungt.

Inddragelse sker sjældent omgående, og slet ikke når der er børn i forholdet. Præcis hvor lang tid der kan gå, kan jeg kun gætte på ud fra andres oplevelser, men det er snarere måneder end uger, man kan gå ud fra. Nogle har oplevet at der er gået omkring et år, men det afhænger jo meget af den enkelte, konkrete situation, og desuden bl.a. hvor længe nuværende opholdstilladelse gælder, og grunden til skilsmisse.

Hvis din mand får et job på positivlisten, vil det naturligvis være godt, men blot at være i gang med uddannelse hjælper ikke. Dog kan han evt. søge om en 'helgardering', nemlig søge om en studieopholdstilladelse oveni den han har. Det er noget, der er fuldt lovligt, og som kan søges selv om man er i gang.

Det øvrige, du nævner, trækker ikke ned, men er ikke tilstrækkelig grund til bevarelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar