Skilsmisse og mindreårigt barn

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
alliiiii1
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17.10.2021 11:46:16

Skilsmisse og mindreårigt barn

Indlæg af alliiiii1 » 17.10.2021 12:46:03

Hej, jeg påskønner alt den hjælp jeg kan få.

På forhånd stor tak <3

Lidt om min kone

Min kone og jeg blev familiesammenført i år 2015.
Hun har siden hen forlænget sin midlertidige opholdstilladelse.

Siden hun kom til Danmark har hun gennem Røde Kors lavet 1,5 års frivilligt arbejde.
Derudover taler hun flydende dansk og har gennemført Danskuddannelse 3, modul 5 og bestået PD3.

Hun har en bachelorgrad i anvendt kemi fra Iran, som hun har fået verificeret.

Siden hun kom til Danmark, har hun ikke haft et arbejde.
Hun har påbegyndt 2 forskellige længerevarende uddannelser, som hun droppede ud af efter 1 års tid, men bestod stort set alle eksamener.

Hun har ikke familie i Danmark udover vores fælles barn.

Lidt om mig

Jeg er dansk statsborger, har dobbelt statstborgerskab (selvom jeg har afskaffet mit iranske), uddannet ingeniør og en stilling, som indgår i positivlisten. Jeg kom til Danmark som spædbarn.

Jeg har ikke været arbejdsløs siden jeg blev færdiguddannet (over 10 år siden).

Jeg har aldrig begået noget ulovligt eller haft forfalden gæld (eller andet gæld - udover realkreditlån).


Vores barn

Vi fik i år 2019 et barn sammen, som blev født i Danmark og har derfor fået Dansk Pas.


Vores situation

Min kone ønsker at skilles. Hun mener ikke, at vi kan bygge et lykkeligt liv sammen. Jeg er uenig, men føler mig tvunget til at acceptere hendes beslutning (dette er en super simplificeret udgave af vores situation).

Problemet for mig er, at vi har et fællesbarn.
Jeg/vi ønsker ikke at mit/vores barn skal vokse op uden sin mor eller far.

Jeg har kontaktet udlændingestyrelsen, som fortalte at mindreårige fællesbørn vil indgå i vurderingen om, hvorvidt en udenlandsk forældre kan forblive i Danmark, men kunne ikke udtale sig mere konkret end dette.

Både min kone og jeg ønsker samvær med vores barn efter skilsmissen. Vi er dog uenige om omfanget. Jeg ønsker en 7-7 ordning, og hun ønsker en hverdags-weekendsordning, hvor jeg får barnet i weekenderne.

Økonomisk vil hun stå med cirka 400.000 i hånden efter salget af vores hus, en afbetalt bil, alle vores møbler og et hustrubidrag på mindst 10k om måneden. Jeg vil endvidere hjælpe hende, med at finde en lejlighed og flytte/samle møbler. Det er vigtigt for mig, at mit barn har et godt sted at bo, når hun er hos sin mor.

Men - jeg kan simpelthen ikke ryste frygten af mig. Jeg frygter at jeg mister samvær med mit barn eller at mit barn mister sin mor, hvis vi går fra hinanden. Hvad har vi af muligheder? Hun skal forlænge sin opholdstilladelse i marts 2023.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og mindreårigt barn

Indlæg af mh1 » 18.10.2021 09:48:56

Tag det roligt. Når der er et barn med i regnskabet, vægtes hensynet til barnets tarv stort set højere end alt andet. DK har ratificeret FNs Børnekonvention og er dermed forpligtet til at vægte hensynet til barnet meget højt. Når/hvis barnets tarv er at forbindelse til begge forældre bevares, vil det om altovervejende hovedregel betyde at den udenlandske forælder bevarer og får forlænget opholdstilladelse, også i tilfælde hvor denne har lille eller ingen indkomst. Dog kun indtil barnet fylder 18. Din ægtefælle bør derfor indstille sig på at hun må ud på arbejdsmarkedet om ikke alt for længe.

Hvorfor skal jeres hus sælges? Oveni den omvæltning der kommer ved at I forældre bliver skilt, skal barnet også flytte, og det er en hård nyser for det. Overvej muligheden af at du udlejer huset til din medforælder, eller en ordning (ikke særlig kendt i DK, men nogle steder tænker folk i de baner) hvor det ikke er barnet, men jer voksne som bytter bolig når der er samvær. Det sidste er noget, som formodentlig kun kan fungere så længe begge forældre ikke har en ny partner.

Når I ikke kan enes om samvær, bør i benytte den børnesagkyndige vejledning i Familieretshusets regi.

I kan læse en del vejledning her:
https://familieretshuset.dk/forloeb-og- ... e-familier (bl.a. tilbud om Børnesagkyndig rådgivning)
https://familieretshuset.dk/overblik/overblik-samvaer
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2020/10064
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og mindreårigt barn

Indlæg af mh1 » 18.10.2021 09:51:10

mh
Rådgiver for ÆUG

alliiiii1
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17.10.2021 11:46:16

Re: Skilsmisse og mindreårigt barn

Indlæg af alliiiii1 » 18.10.2021 11:50:11

Tusind tak for alt den information og de gode råd.

Jeg må hellere komme i gang med at læse og sætte mig ind i processen omkring skilsmisse og hvordan man hjælper børn med at tilpasse sig de nye forhold.

Besvar