Opholdstilladelse efter skilsmisse og timing

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mmc
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.08.2021 20:59:38

Opholdstilladelse efter skilsmisse og timing

Indlæg af Mmc » 16.08.2021 07:02:19

Kære Forum,

Jeg håber i kan hjælpe mig med hvordan min mand og jeg lettest får løst vores skilsmisse og opholdstilladelse.
Vi blev gift i 2013, og som tredjelandsborger, fik min mand familiesammenføring efter de danske regler. Jeg er pæredansk.
Vi har en søn på 5 år nu, og er desværre endt i den situation at vi vil skilles.
Min mand er under uddannelse, og er færdig med sin læretid til august næste år, hvor min mands midlertidige opholdstilladelse skal fornyes.
Vi har det bedste samarbejde, vil deles 50/50 om vores søn, og er dybt afhængige af hinanden. Det vil knuse vores alles liv, hvis vores søn skal miste sin far.

Kan vi søge om opholdstilladelse til min mand, på baggrund af samvær med vores søn? (Jeg læste engang noget om at vores søn skal være 6 år, før man kan det - han bliver 6 til februar)
Også selvom han er i læretid?
Han kan klare sig selv økonomisk, men jeg er klar til at træde til, hvis det kniber.
Og kan vi gå igang med at søge om et andet opholdsgrundlag allerede nu, selvom om den anden opholdstilladelse stadig gælder?
Og hvornår skal vi søge om skilsmissen?
Eller har i mon et helt andet forslag til hvordan vi løser situationen?

Vi vil være dybt taknemmelig for hjælp.

Mvh M

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse og timing

Indlæg af mh1 » 17.08.2021 08:56:51

Bare rolig, det er barnets tarv der tæller, og barnets tarv er at BEVARE et eksisterende forhold til begge forældre. Jeres barns forhold er veletableret og vil tælle meget tungt for at din mand bevarer sin opholdstilladelse, da man i DK ikke mener at mindreårige børn skal rejse til udlandet for at have samvær.

Når I til sin tid er blevet skilt og din mand får brev fra myndighederne, hvor der spørges til om han kan give en begrundelse for at hans opholdstilladelse ikke inddrages, svarer han med at han har et delebarn, og du skriver med under på at det forholder sig sådan. Det vil ingen skade være til at I ved skilsmissen får deleordningen på skrift fra Familieretshuset.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mmc
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.08.2021 20:59:38

Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse og timing

Indlæg af Mmc » 30.08.2021 08:03:48

Tusind tak for svar.
Det er sådan at min mands opholdstilladelse skal fornyes til september næste år. Hvis vi ikke har hørt fra Udlændingestyrelsen i mellemtiden ifht at vi kan forklare hvorfor hans opholdstilladelse ikke skal inddrages, og hvis der ikke er kommet afklaring på det, hvordan gør vi så med forlængelse af opholdstilladelsen? På det tidspunkt bor vi jo ikke længere sammen, så vi kan vel ikke med orden i sagerne søge om forlængelse på det grundlag vi havde som samlevende ægtefæller?
På forhånd mange tak for hjælpen!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse og timing

Indlæg af mh1 » 01.09.2021 10:08:03

Der må jeg melde pas, men gætter på at han søger om forlængelse af den eksisterende, i og med at det er den han vil skulle søge bevaret. Har du mulighed for at komme til en gratis retshjælp i nærheden af dig? Der kan det meget vel være at der er en, som har sådanne sager som speciale, evt. erfaring med sagsgangen.

Der er helt sikkert mindst én hvert af disse steder, men søg på: 'retshjælp' og din by, hvis de to er for langt væk:
https://www.retshjaelpen.dk
http://www.aarhusretshjaelp.dk/kontakt-os/
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar