Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
H.A
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29.07.2021 22:12:26

Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af H.A » 29.07.2021 22:59:14

Hej,
Min mand er blevet familiesammenført sammen med mig i 2015 og vi har to børn på 2 og knap 6 år. Jeg har dansk statsborgerskab.
Han har udøvet psykisk, fysisk og økonomisk vold mod mig og børnene. Han er blevet anmeldt til politiet. Han har underskrevet på skilsmisse papirer og jeg har søgt om fuldforældremyndighed. Jeg ønsker ikke, at han får samværet med børnene, da han har truet med at tage dem til sit hjemland i Asien (muslimsk land).
Hvad er chancen for at han kan blive eller forlænge sin opholdstilladelse i Danmark på trods af vold mod mig og børnene?
Han er blevet bortvist fra sit tidligere arbejde pga.voldelig og truende adfærd mod en anden medarbejder i slutningen af 2018 og jeg har bevis på det. Er det loveligt at sende bortvisnings dokumentet til Udlændingestyrelsen?
Han har igen fået et arbejde i slutningen af 2019 og går på arbejde hver dag.
Han er afmeldt adressen, da lejekontrakten står på mit navn. Han har fået en ny adresse.
Der er verserende sager mod ham og han er sigtet for samtlige forhold mod mig og børnene.
Bliver han i Danmark pga børnene? Eller bliver han udvist?
Jeg ser frem til at få svar på mine spørgsmål, da jeg er meget bekymret for min og mine børns sikkerhed.
Mvh.
H.A

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af mh1 » 30.07.2021 10:02:59

Uden at kende til udfaldet af sagerne mod ham er det ikke muligt at svare på om han vil blive udvist.

Muligheden er der, hvis han dømmes for vold mod børnene, idet dette bør veje tungere end hensynet til barnets krav på at have mulighed for samvær med begge sine forældre.
mh
Rådgiver for ÆUG

H.A
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29.07.2021 22:12:26

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af H.A » 30.07.2021 11:36:17

Tak for svaret.

Er det loveligt at sende hans bortvisnings dokumentet til U
dlændingestyrelsen?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af mh1 » 31.07.2021 11:41:39

Jeg går ud fra at denne bortvisningsmeddelelse er et brev fra arbejdsgiver til din mand?

Hvis DU ikke er brevets adressat, må du kun læse og videregive det med din mands tilladelse. Det er strafbart at såvel åbne som læse og videregive andres breve.
mh
Rådgiver for ÆUG

H.A
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29.07.2021 22:12:26

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af H.A » 31.07.2021 12:31:17

Ja, det var til min mand og han har haft sprogligt vanskeligheder, derfor læste og oversat jeg det til ham.
Jeg vil selvfølgelig ikke sende den til US.
Tak for dit svar.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af mh1 » 01.08.2021 05:28:55

Du kan sende US et brev om, hvordan forholdet mellem jer som familie har været, og fortælle om sigtelserne. Det er også dine oplysninger, som du lovligt kan videregive. Oplys Familieretshuset om truslen om bortførelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

H.A
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29.07.2021 22:12:26

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af H.A » 29.07.2022 18:18:09

Hej,

Jeg vil gerne høre, hvad der skal til for at bevise, at ens mand/eksmand har fået sin opholdstilladelse ved svig, dvs. ved at give forkerte oplysninger om forhold, der er relevante for opholdstilladelsen.
En mand har skjult at være gift i forvejen og har flere børn i udlandet og han blev gift med en kvinde i Danmark. De har to børn sammen på 3 og 7 år i Danmark. For ca.en måned siden er de blevet skilt. Kvinden vidste intet om mandens kone og børn i udlandet og hun er blevet udnyttet pga. opholdstilladelse i Danmark. De har fælles forældremyndighed og kvinden har søgt om fuld forældremyndighed. Der er ikke samvær mellem herboende børn og far endnu siden skilsmissen, men han gør alt for at få samvær, da han har mistet grundlaget for sin opholdstilladelse efter skilsmissen. Kvinden ønsker ikke, at børnene ser deres far, da ifølge Børnehusets vurdering er børnene traumatiseret af deres fars voldelige adfærd. Han er ikke dømt for vold, da kvinden tilbagetrak sagerne mod ham.

1. Kan man sende en videoklip om mandens kone og børn i udlandet, som mandens familie har sendt til en til Udlændingestyrelsen?
2. Kan beviset være nok til at Udlændingestyrelsen inddrage mandens opholdstilladelse?
3. Er det risikabelt for herboende kvinde at fremsende videoklippet til Udlændingestyrelsen, som viser manden sammen med hans kone i udlandet?
4. Vil Udlændingestyrelsen politianmelde manden eller herboende ekskone, selvom hun ikke vidste noget som helst om mandens ægteskab og børn i udlandet?

Jeg ser frem til at høre fra jer.

De bedste hilsner
H.A.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af mh1 » 01.08.2022 10:00:35

Hvilket land drejer det sig om?

I nogle tilfælde er det muligt at få fremskaffet en attest på en persons civilstatus (gift/enlig), svarende til den danskebopælsattest, og det ville være værd at prøve.
mh
Rådgiver for ÆUG

H.A
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29.07.2021 22:12:26

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af H.A » 05.08.2022 08:26:32

Hans kone og børn bør i Afghanistan, hvor man ikke registreres som gift.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af mh1 » 08.08.2022 16:48:40

Hvis ægteskab ikke er officielt registreret, så regnes det for samliv, og i givet fald har manden ikke overtrådt dansk lov ved at blive officielt gift i Danmark.

Den bedste måde at forhindre, at faderen får samvær vil være at dokumentere hans opførsel i Danmark, og få børnene til samtale med en børnesagkyndig.
mh
Rådgiver for ÆUG

H.A
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29.07.2021 22:12:26

Forældremyndighed og opholdstilladelse

Indlæg af H.A » 01.09.2023 18:54:19

Hej,

Jeg vil gerne høre om betingelserne for at fornye/få sin opholdstilladelse efter skilsmisse.

En herboende danskestatsborger (moren), som har to små børn, har fået den fulde forældremyndighed.
Faderen, som er kommet til DK via familiesammenføring og er blevet skilt fra herboende borger (som faderen har to børn fra) efter 7 år. Han har heller ikke fået samvær efter Familieretens afgørelse.

Kan faderen få opholdstilladelse i Danmark, selvom han hverken har fælles forældremyndighed eller samvær med børnene?

Hvad er betingelserne for at få/fornye sin opholdstilladelse efter skilsmisse og uden at have del i forældremyndighed?

Ingen del i forældremyndighed og ingen samvær med børnene, som er danske statsborgere, kan dette være en grund til udvisning?

Kan han stadigvæk få opholdstilladelse på baggrund af at have to børn i Danmark?

Jeg ser frem til at høre fra jer.

På forhånd tak.

mhg
Indlæg: 265
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af mhg » 02.09.2023 20:16:45

Det er ikke muligt at svare konkret på, om faderen i denne sag vil kunne få forlænget sin opholdstilladelse. Det kan være svært, men ikke umuligt at få forlænget opholdstilladelse efter en skilsmisse, når der ikke er hensyn til barnets tarv inde i billedet.

Du kan se her, hvad der bliver lagt vægt på:
https://nyidanmark.dk/da/Din-situation- ... mlivsophør
https://www.nyidanmark.dk/da/Applying/F ... opholdsret

At der ikke er samvær og del i forældremyndigheden over et dansk barn er ikke i sig selv grund til udvisning. Bliver opholdstilladelsen ikke forlænget, er det derimod naturligvis en grund til at udvise personen.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

H.A
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29.07.2021 22:12:26

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af H.A » 05.09.2023 20:33:15

Tak for svaret.

Får US automatisk besked om Familierettens afgørelse om, at moren har fået fuld forældremyndighed over børnene?

Får US også at vide den tungtvejende grunde af hensyn til børnene, at moren har fået eneforældremyndighed?

Efter Familieretens afgørelse/dom kan faren ikke have samvær med børnene.
Får Udlændingestyrelsen besked om Familierettens dom om at der ikke er samvær pga. trauma reaktioner hos børnene?

Håber at få svar på mine spørgsmål.
På forhånd tak

mhg
Indlæg: 265
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Søgt skilsmisse fra voldelig mand, har to fælles børn

Indlæg af mhg » 07.09.2023 11:08:17

Skilsmissedommen vil normalt blive sendt til US, når den ene part er familiesammenført udlænding, men der kan gå en rum tid, før de reagerer og skriver til udlændingen og spørger, om denne har nogen grunde til at deres opholdstilladelse IKKE skal inddrages.

Moderen er part i sagen om forældremyndighed, og kan derfor sende en kopi af dommen/e (hvis der er mere end én afgørelse, hvor moderen er part) til US, sammen med en henvisning til familiesammenføringssagen, og understrege at samlivet er fuldstændigt ophørt, og at der ikke er noget samvær, dvs. der ER ikke nogen forældre-barn-tilknytning at bevare, som kunne begrunde at opholdstilladelsen ikke skal inddrages.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar