Skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hindbær
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23.07.2021 14:38:34

Skilsmisse

Indlæg af Hindbær » 23.07.2021 16:29:18

Hej,
Jeg er gift med en dansker siden 2012, uden børn. Nu, vil han skilles og skifte adresse.
Jeg er fultids ansatte i 1,5 år (var på dagpegne i 8 måneder før ansættelse) selvforsøgende (løn lidt over de 298.101,82 /år) , sidder i bestyrelsen i en folkoplysende forenning og har bestået pd3.
Hvad er mine chancer til at blive i landet / søge om permanent opholdtilladesle, hvis han skifter adressen? Nu er jeg så tæt på og møder næsten alle betingerlserne.
Skal jeg skifte til en arbejdstilladelse?

På forhånd tak for jeres input,
H.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse

Indlæg af mh1 » 25.07.2021 16:12:40

Du kan roligt nu søge om en arbejds-/opholdstilladelse, da man godt kan have to sideløbende opholdstilladelser. Når du så bliver spurgt om du kan angive nogen grund til at US ikke skal ophæve din familiesammenførings-opholdstilladelse, skriver du tilbage med de oplysninger du giver her, og håber på at du kan beholde den sammen med den anden, som du forhåbentlig har fået på plads.
mh
Rådgiver for ÆUG

Hindbær
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23.07.2021 14:38:34

Re: Skilsmisse

Indlæg af Hindbær » 18.08.2021 10:16:43

Hej mh,

Tak for at du har taget tid til at læse og svare på mit spørgsmål. Beklager min sene svar, er lige kommet tilbage fra ferie :)

Så når jeg søger permanent ophold, bliver det så på basis af min familiesammenføring eller arbejde eller begge dele?
Min eks mand skal kun flytte adressen, vi forbliver gift.

På forhånd tak,
Mvh/H.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse

Indlæg af mh1 » 21.08.2021 17:25:16

For at tage det med din nuværende opholdstilladelse først, så ser US således på evt. bevarelse:
“Hvis du er familiesammenført til en ægtefælle/samlever, der ikke er flygtning

Hvis der er personlige forhold hos dig, som gør, at en inddragelse eller en nægtelse af forlængelse vil være særligt belastende for dig, vil opholdstilladelsen ikke blive inddraget eller nægtet forlænget.

Udlændingestyrelsen ser bl.a. på:

Din tilknytning til det danske samfund, herunder hvor lang tid du har været i Danmark.
Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
Konsekvenser for dine herboende nære familiemedlemmer.
Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
Om du vil lide overlast i hjemlandet.”

Når du søger permanent opholdstilladelse (= du har haft arbejde længe nok, nu er kravet mindst 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år), er det mig bekendt ligemeget, hvilken opholdstilladelse du søger på, det væsentlige er at have mindst én gyldig, og jeg vil tro at du med dit lange ophold i DK og alt øvrigt har gode chancer for at bevare din nuværende. Men søg en baseret på arbejde også, for en sikkerheds skyld.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar