Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Teddy
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.04.2021 19:40:38

Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af Teddy » 09.04.2021 21:58:57

Hejsa

Jeg er familiesammenført i maj 2017 og har været gift med en dansk statsborger i 4 år her til sommer. Nu står vi i den situation, at vi er gået fra hinanden men er stadig gift dog mhp. at skilles på et eller andet tidspunkt. Vi har stadig et ret godt forhold til hinanden og vil gerne fortsat være venner i fremtiden. Det er ikke noget problem.

Jeg tog en snak med en advokat i dag for at finde ud af, hvad mine muligheder er, men der var én ting, som jeg var lidt i tvivl om, hvorfor jeg nu skriver til jer i stedet for at få en afklaring på den.

Min plan nu er at ansøge om en ny opholdstilladelse på baggrund af arbejde (beløbsordning) i juni 2021 og samtidig beholde mit oprindelige opholdsgrundlag (familiesammenføring), hvis muligt. Jeg fandt nemlig ud af, at det faktisk er muligt at have mere end én opholdstilladelse på forskellige grundlag.

Anyway, nu kommer det afgørende spørgsmål.

Jeg ved godt, at ens opholdstilladelse skal inddrages på et eller andet tidspunkt lige så snart betingelserne for familiesammenføring ikke længere er til stede og at man dernæst skal begrunde hvorfor man skal have lov at blive i landet. Det er fint nok. Men, hvad nu hvis jeg allerede har en ny opholdstilladelse i lommen på det tidspunkt hvor der skal træffes en afgørelse om hvorvidt jeg fortsat kan blive i landet? Kunne jeg stadig være i fare for at ryge ud af landet, hvis jeg får et afslag? Min tanke var jo, at hvis man er dækket af en anden opholdstilladelse (fx arbejde) så er det jo sådan set lige gyldigt hvis den oprindelige bortfalder. Men det lød til at advokaten ikke var enig med mig i den konklusion og desværre kunne han ikke rigtig give en forklaring på hvorfor det ikke var garanteret som jeg troede. Det lyder bare ulogisk, at det ikke skulle kunne lade sig gøre da en arbejdstilladelse giver jo opholdsret på lige fod som familiesammenføring.

Jeg har i øvrigt læst her på AUG, at der er bedre chancer for at blive i landet, hvis man har været gift i mindst 3 år og det har jeg heldigvis opfyldt. Desuden har jeg arbejdet fuldtid i 1,5 år, bare lige for at få det nævnt. Jeg vil også gerne følge advokatens anbefaling om at melde mig ind i en forening og deltage aktivt bare for at styrke min sag. Lyder det til, at jeg har gode chancer for at blive i landet?

Vi har ikke travlt med at blive skilt, men ideelt set vil vi gerne gøre det næste år. Vi vil også gerne bo hver for sig inden da, men vil selvfølgelig også gerne gøre det her smartest. Derfor er det af afgørende betydning for mig at få vide, hvad jeg kan gøre med en arbejdstilladelse ift. min situation. Kan den være et godt middel til at forhindre de udfordringer, der opstår ved skilsmisse efter familiesammenføring?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Teddy

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 12.04.2021 06:28:54

Nej, naturligvis kan du blive hvis du har en anden opholdstilladelse i hånden. Den er på et andet grundlag, og skilsmissen er derfor helt uvedkommende for den.

Det har tidligere kunnet tage et halvt til et helt år, før opholdstilladelse på grundlag af familiesammenføring blev inddraget.
mh
Rådgiver for ÆUG

Teddy
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.04.2021 19:40:38

Re: Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af Teddy » 14.04.2021 17:21:59

Mange tak for svar, mh. :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 16.04.2021 12:01:28

Du skal være meget opmærksom på betingelserne for opholdstilladelse på grundlag af arbejde; de er endda noget skrappere end dem for familiesammenføring.
mh
Rådgiver for ÆUG

Teddy
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.04.2021 19:40:38

Re: Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af Teddy » 17.04.2021 07:50:13

Ja, jeg har sat mig grundigt i reglerne, og de virker umiddelbart rimelig okay...

Jeg har planer om at gå efter beløbsordningen idet jeg opfylder kravet til løn. Jeg ved godt, hvad der skal ske, hvis man mister eller skifter job. Men der er i hvert fald ingen krav til boligstørrelse, hvilket gør det nemmere for mig at finde et sted at bo. Selvfølgelig er man altid i fare for at miste sit arbejde, men jeg tænker, at det her bliver en midlertidig løsning, og hvis jeg får lov at beholde min opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring, så vil jeg ikke forny min opholdstilladelse på baggrund af arbejde.

Forresten har jeg hørt fra min advokat, at hvis man får lov at blive i Danmark efter skillsmisse, så gælder betingelserne for familiesammenføring ikke længere. Fx er der ingen krav til boligstørrelse. Jeg havde dog glemt at spørge ind til sikkerhedstillelse. Ved du om, man kan få den tilbage lige efter skillsmisse eller skal man stadig have fået en permanent opholdstilladelse for at det kunne lade sig gøre?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 17.04.2021 12:20:47

Det er klart, at boligkravet 'forsvinder', for man er jo ikke længere par, men enlig.

MEN, desværre: Den økonomiske sikkerhed frigives ikke alene af den grund, at du og din ægtefælle/samlever ikke længere lever sammen, eller at I har søgt om eller har fået bevilget separation/skilsmisse.

Hvis der derimod opnås enten permanent ot eller ot på et andet grundlag, som fx beløbsordningen, så kan den frigives.
mh
Rådgiver for ÆUG

Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Re: Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af Abena » 07.05.2021 09:55:05

Jeg tror ikke at man længere kan have to opholdsgrundlag. Noget med en lille tilføjelse som Pia Kjærsgaard fik indført i en større blandet lovpakke, for relativt nyligt. Det skal du først have afklaret. Hvis jeg har ret, så skal du opgive dit eksisterende grundlag, før du kan få det nye, og der er massive ulemper ved ophold som følge af arbejde. Opholdstilladelsen hænger på jobbet og lønnen. Ændringer heri kan medføre at du mister dit ophold med meget kort varsel. Men tag en snak med din arbejdsgiver om at du kan komme til at stå og have brug for hans hjælp hvis dit nuværende opholdsgrundlag falder væk. Du vil have 7 dage eller en måned til at få det på plads, så det kan være en fordel at I allerede nu har en løsere aftale om det.

Reelt kan du godt få mere end en måned. Når beskeden kommer om at dit opholdsgrundlag er faldet væk, så skal du klage over det inden 7 dage. Beskriv alle gode grunde til at du gerne vil blive, herunder alt om tilhørsfrohold. Det ager dem 7 mdr - til et år, at nå frem til en afgørelse. Den kan påklages, hvis du gør det inden 7 dage, og ber om at få arbejdstilladelse i sagsbehandlingstiden, så går der endnu et stykke tid. Hvor lang tid, det ved jeg ikke, for det er her vi er kommet til :) :)

Du skal bestemt ikke regne med at din tilknytning til landet er nok til at du kan få ophold efter skilsmisse, sorry.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.05.2021 23:40:06

Jeg tror ikke at man længere kan have to opholdsgrundlag.
Det er ikke korrekt. Man kan godt have to tilladelser til at køre simultant.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Re: Arbejdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af Abena » 11.05.2021 13:46:26

Kim P. Nyberg skrev:
07.05.2021 23:40:06
Jeg tror ikke at man længere kan have to opholdsgrundlag.
Det er ikke korrekt. Man kan godt have to tilladelser til at køre simultant.
Så har vores advokat fejloplyst os. Det sker. Faktiask sagde han nok også at man ikke kan have to sager samtidigt...

Besvar