Skilsmisse og fællesbarn

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AcrossTheNight
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.06.2014 12:23:20

Skilsmisse og fællesbarn

Indlæg af AcrossTheNight » 13.02.2021 09:14:39

Min mand og jeg overvejer at flytte fra hinanden - og muligvis blive skilt. Vi har et fælles barn på knap 1,5 år. Min mand er familiesammenført efter danske regler i 2015, men har været i Danmark siden 2014 på et andet opholdsgrundlag.

Han er pt studerende, men har svært ved studie, så han overvejer at droppe ud og få dagpenge (han har ca 6 måneders dagpengeret tilbage).

Hvis vi bliver skilt, hvor stor er chancen for at han kan blive? Han skal stadig have samvær med vores barn (et par timer 2-3 gange om ugen pga. Vores barns alder).
Han har bestået dansk uddannelse 3 og taget en bachelor uddannelse i Danmark. Derudover har han arbejdet ca. 8 måneder og ellers været på dagpenge.
Hvis vi bliver separeret men finder sammen igen, har det så nogen indflydelse på opholdstilladelsen?
Er det muligt vi kan bo hver for sig og stadig være gift? Eller evt. Bare prøve at bo hver for sig før vi tager den endelige beslutning? Uden han får problemer med sin opholdstilladelse?

På forhånd tak for svar.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og fællesbarn

Indlæg af mh1 » 13.02.2021 11:48:36

Han ville kunne bevare opholdsret, HVIS han får og udnytter samværsret med jeres fællesbarn, og han hidtil har haft et normalt forælder-barn-forhold til det.

Dette fordi et barn har ret til kontakt med begge sine forældre, og myndighederne skal vurdere 1) Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
2) Konsekvenser for dine herboende nære familiemedlemmer, før de inddrager en opholdstilladelse.

Som udgangspunkt har forældre og børn stærk tilknytning, og hvis en forælder mister sin opholdstilladelse og må forlade landet har det stor konsekvens for barnet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar