Skilsmisse og fælles barn

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Serras
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23.08.2020 11:19:37

Skilsmisse og fælles barn

Indlæg af Serras » 23.08.2020 11:34:14

Hej

Min mand fik opholdstilladelse i Danmark på baggrund af familiesammenføring i 2013 og har siden boet og arbejdet her. Vi blev viet i Tyrkiet og fik godkendt vores ægteskab i DK. Lige nu er han arbejdsløs, har en a-kasse, hvor han får sin løn fra, men i november ophører hans a-kasse.
Han skal måske starte på en uddannelse, som kommunen gennem jobcenteret har bevilliget ham, hvor han under hele uddannelsen i 2,5 år vil modtage elevløn, der næsten svarer til det han får fra a-kassen. Han skal til optagelsessamtale før september 2020.

Derudover udløber hans opholdstilladelse i oktober - vi har søgt om forlængelse, men er imellemtiden blevet enige om, at vi gerne vil skilles. Vi har dog ikke søgt om skilsmisse endnu, eftersom vi har et barn sammen, og derfor gerne vil sikre os, at min mand kan blive i landet.
Vi vil gerbe have fælles forældremyndighed over vores barn.

Jeg er dog lidt bekymret ift. hans situation, hvis han nu ikke bliver optaget på uddannelsen eller ikke kan finde job inden hans a-kasse udløber, så har han jo ingen indtægter. Vil han så blive udvist, selvom han har et barn her i Dk på knap 4 år?

Og lad os sige, at han finder et job eller bliver optaget på uddannelsen, hvor stor er sandsynligheden for at han kan blive i landet? Han er en god far og jeg ønsker meget for min datter, at han bliver i DK. Og hvordan skal man søge om opholdstilladelse igen, når vi fx bliver skilt og han skal være her på baggrund af vores fælles barn?


Ser frem til at høre fra jer.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og fælles barn

Indlæg af mh1 » 24.08.2020 08:56:43

Hensynet til barnets tarv vejer tungt, og hvis der er regelmæssigt samvær vil det som altoovervejende hovedregel føre til at opholdstilladelsen ikke inddrages.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar