Fuld forældremyndighed og skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Katia123
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23.08.2020 07:13:13

Fuld forældremyndighed og skilsmisse

Indlæg af Katia123 » 23.08.2020 07:30:56

Hej alle jer.
Min nuværende situation er, at jeg og min ægtefælle skal skilles.
Han fik ophold i dk første gang i 2015 og hans opholdstilladelse er lige nu under fornyelse indsendt 28 juni 2020.
Vi har 2 børn på 4 og 1 år.
Situationen er lige nu, at jeg påtænker at søge om fuld forældre myndighed, da det vil gør tingene for mig meget nemmere mht til børnenes praktiske i hverdagene. Og andre vigtige ting. Han vil dog stadig kunne have samvær med børnene hver weekend og ferier.
Hans ophold bliver selvfølgelig inddraget, men spørgsmålet er om det vil give ham problemer med at blive i DK, fordi jeg har fuld forældremyndighed over børnene? Jeg er godt klar over at forældremyndighed og samvær er to forskellige ting, men med us ved man aldrig..
Og så kunne jeg godt tænke mig at vide, om det bedst jeg selv kontakter us for at fortælle om vores ændring i familielivet eller skal jeg lade være med det?
På forhånd tak.
Hilsen Katia

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fuld forældremyndighed og skilsmisse

Indlæg af mh1 » 24.08.2020 09:05:53

Hvorfor mener du at hans ophold 'selvfølgelig' vil blive inddraget?

For det første: Hvis din eneste begrundelse for at ville have eneforældremyndighed er at det gør det lettere for dig, vil du næppe få det. Der skal andet og mere til for at få ophævet en fælles forældremyndighed.

For det andet vejer hensynet til barnets tarv meget tungt i forhold til at bevare opholdstilladelse for en forælder som har været en del af barnets hverdag og som har samvær. Din mand vil derfor formodentlig kunne bevare sin opholdstilladelse.

Du og din mand har, da I søgte om familiesammenføring skrevet under på tro og love på at du/I vil oplyse om ændringer i jeres forhold, herunder hører at I flytter fra hinanden, så du/I skal oplyse om sådanne ændringer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar