Opkrævning af børnebidrag fra udlandet.

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sbh
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14.04.2013 22:58:26

Opkrævning af børnebidrag fra udlandet.

Indlæg af sbh » 13.05.2020 09:37:53

For nogen år siden mødte jeg gennem mit arbejde en mand fra Filippinerne. Vi planlagde at blive gift, skulle bo sammen i Danmark og jeg blev gravid.
Han har vedkendt sig faderskabet, men forholdet holdt desværre ikke og han bor i dag på Filippinerne.
Han er ikke i stand til at hjælpe økonomisk og som ene forsørger sidder jeg temmelig hårdt i det. Jeg ville derfor søge om børnebidrag via udbetaling danmark.

Jeg har snakket med familieretshuset der fortalte at udbetaling danmark vil sende opkrævningen videre til skat, der så skal opkræve det fra Filippinerne. Jeg er ikke interesseret i at ruinere manden, eller det der er værre, så vil høre om der er nogen der har erfaring med opkrævningen af børnebidrag fra Filippinerne? Jeg kan se at Filippinerne er med i FN-konvention landene, men hvad betyder det i praksis? Er det det samme beløb der opkræves, et mindre beløb, vil den Filippinske stat overhoved opkrævet noget fra ham, eller hvordan fungere det?

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: Opkrævning af børnebidrag fra udlandet.

Indlæg af MilleA » 25.06.2020 17:32:51

I Danmark har jeg set mange mænd, der ikke betaler børnebidrag. De får "bare" en betydelig gæld i Skat. Hvis deres kontanthjælp eller førtidspension er tilstrækkelig høj, så trækkes der automatisk børnebidrag. Ellers ikke.
Så jeg forestiller mig, at det vildeste, der kan ske, er, at han opbygger en gæld i Danmark, hvis han nægter at betale.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opkrævning af børnebidrag fra udlandet.

Indlæg af mh1 » 03.07.2020 13:57:39

Forskellige lande har forskellige lovgivninger, og i nogle opkræves der ikke børnebidrag, hvis den pligtige har lav/ ingen indkomst, heller ikke hvis det er bidrag fastsat af andre landes myndigheder. Det gælder så formodentlig ikke i Filippinerne, da der er bidragspligt men:

"On the basic rate, if you're paying for: One child, you'll pay 12% of your gross weekly income. Two children, you'll pay 16% of your gross weekly income. Three or more children, you'll pay 19% of your gross weekly income."

Det er næppe et beløb, som kommer i nærheden af det danske normabidrag "I 2020 er grundbeløbet på 15.036 kr. om året og det faste tillæg på 1.944 kr. om året. Det samlede normalbidrag er i 2020 således på 16.980 kr. om året pr. barn."

Jeg vil derfor gå ud fra at du får udlagt normalbidraget, og UdbetalingDanmark så beholder hvad der måtte komme fra Filippinerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

suhaki
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03.01.2021 22:10:19

Re: Opkrævning af børnebidrag fra udlandet.

Indlæg af suhaki » 03.01.2021 22:11:19

Kære SHB

Har du fundet ud af mere?

Jeg står nemlig i en lignende situation.

Besvar