Skal skilles, kan min datter få lov til at blive i Danmark_

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
qwiin
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.10.2019 07:19:22

Skal skilles, kan min datter få lov til at blive i Danmark_

Indlæg af qwiin » 21.10.2019 07:33:58

Hej jeg står og skal skilles fra min udenlandske kone da vi ikke kan få det til at fungere.
vi kom til Danmark via et sverige ophold for 3 måneder siden.
vi har en fælles datter plus at hun har 2 børn med fra hendes tidligere forhold.
min datter er 4 et halvt år og er født og opvokset i min kones hjemland indtil vi tog til sverige dvs. indtil hun fyldte 4 ca.

da vi ikke har boet her i Danmark ret længe går jeg ikke ud fra min kone og hendes børn får lov til at blive.
men hvad med min datter? hun er dansk statsborger men har kun boet her i 3mdr. kan jeg beholde hende, eller bliver jeg tvunget til at sende hende med min kone hjem?

er ikke fan af at skal tage min datter fra min kone, men min kone har gjort det klart at efter gældende regler i hendes hjemland (har tjekket at sådan er det) så vil hun selvfølgelig få forældremyndighed der, og derefter vil jeg ikke kunne få lov at se min datter medmindre min kone ønsker det, og det gør hun pt ikke.

min kone har en kæmpegæld og ingen job i hendes hjemland, og vil derfor økonomisk ikke kunne tage sig af min datter på hvad jeg mener er forsvarlig vis. jeg mener heler ikke hun har været ret god til at tage sig af sine børn da hun har en 3 datter fra et andet forhold hun har smidt ud da hun ikke kunne finde ud af det med hende heller, så hun bor pt ved hendes bedstemor. tror også at hun har en depression der går ud over børnene hvilket tit resultere i at hun råber og skriger af dem, samt i nogen tilfælde ender med at hun slår dem. alt dette ønsker jeg selvfølgelig ikke min datter skal blive i.

men hvordan står jeg? vil gøre alt for at min datter kan blive hos mig, men kan ikke finde noget konkret på hvornår den fulde forældremyndighed tilfalder mig og min datter efter dansk lov kan forblive hos mig

MVH den fortvivlede far

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skal skilles, kan min datter få lov til at blive i Danmark_

Indlæg af mh1 » 21.10.2019 10:33:05

Ro på.

Din datter kan som dansk statsborger ikke blive smidt ud af DK.

Din kone kan søge om at bevare sin og sine børns opholdstilladelse på grundlag af at hun har et dansk barn, HVIS I laver en samværsaftale, hvor din datter er hos hende regelmæssigt i hveranden weekend (fredag-søndag aften eller mandag morgen) og i flere sammenhængende dage i nogle ferier, og denne aftale overholdes.

Du vil ikke automatisk kunne få eneforældremyndighed, men du kan søge om at få den, og I kan enten aftale at du skal, eller lade retten afgøre det. Det vil være bedst at få en aftale om det (din kone vil jo kunne have det nødvendige samvær, også hvis hun ikke har del i fm), da der ellers er en risiko for at domstolen vil mene at når din datter er vokset op i din kones hjemland, har hun størst tilknytning til det, og derfor mene at det er mest fordelagtigt for hende at komme tilbage dertil, uanset det danske statsborgerskab.

Du bør nok finde en retshjælp/advokat, som kan vejlede dig, klik dig ind her, der er en liste over advokater med speciale i familieret: https://familieretshuset.dk
mh
Rådgiver for ÆUG

qwiin
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.10.2019 07:19:22

Re: Skal skilles, kan min datter få lov til at blive i Danmark_

Indlæg af qwiin » 25.10.2019 06:51:22

hej, tak for dit svar.
er ikke bange for at hun bliver smidt ud. er derimod bange for at min kone enten bare tager hende med (botførelse), eller at hun vinder i retten og de bestemmer at hun skal tage hende med tilbage.

da min kone som udgangspunt har mere netværk hjemme end i DK, vil hun selvfølgelig gerne hjem, da hun får svært ved at klare sig her uden min hjælp da vi kun har været her i 3 mdr.

tak for linket, jeg vil prøve at forhøre mig her

Besvar