Inddragelse af opholdstilladelse efter skilsmisse – råd søges

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Trekantsområdet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.08.2019 13:25:41

Inddragelse af opholdstilladelse efter skilsmisse – råd søges

Indlæg af Trekantsområdet » 22.08.2019 20:33:58

Hej ÆUG
Først mange tak for dette forum, jeg har læst en del herinde, og det har været meget brugbart! :D

Først lidt info inden mit spørgsmål:
Min kæreste fra Filipinerne er blevet skilt fra hendes mand i DK, hvor igennem hun havde fået ægtefælle/familiesammenføring. De flyttede fra hinanden i Aug. sidste år, efter at have været gift 3,5 år.
Udlændingestyrelsen har nu, efter at have set på sagen, besluttet at inddrage hendes opholdstilladelse.
Udrejsedato sat til én måned. (Med mindre hun klagede inden 7 dage, så må hun være i DK mens klagen behandles) Hun klagede inden 7 dage.
Udlændingenævnet har for et par dage siden, så lige ændret dette, idet de mener hun ikke har krav på opsættende virkning. (Og altså ikke må være i DK mens klagen behandles) Udrejsedato i næste uge! 
Dette har vi en til at se på, da den afgørelse virker modsat info fra US og vores eksperts vurdering.

Mit spørgsmål er, hvis udlændingenævnet fastholder at hun skal udrejse, hvilke muligheder ser I så for at vi kan være sammen igen?
Vi har været kærester i ca. 9 mdr. og hun har boet hos mig det meste af tiden. (Uden dog at have haft folkeregisteradresse)
Planen var evt. at kunne blive gift i de ca. 8 mdr. hendes klage over inddraget opholdstilladelse ville vare. Men den mulighed er der jo ikke, hvis hun skal udrejse næste uge.
Jeg søger derfor andre mulige løsninger.

Første mulighed som jeg ser det, er at hun kan komme tilbage på turistvisum når hun må det. Som jeg har hørt skulle hun kunne få turistvisum, når hun har været i udrejst i 3 mdr. (Hvis jeg laver en invitation til ansøgning om visum) Forhåbentlig har hendes nuværende klage over afvist opholdstilladelse ikke indflydelse på turistvisum...
Vi skulle vel kunne blive gift når hun kommer retur til DK efter ca. 3 mdr? (Såfremt prøvelsesattest er ok fra Familieretshuset inden)
Umiddelbart efterfølgende kan vi vel så søge om ægtefællesammenføring.

Den anden ting jeg har kigget på er at flytte til Tyskland i 6 mdr. Så jeg opnår EU-rettigheder og hun kan få opholdskort. Umiddelbart virker det dog ikke så lige til, når vi ikke allerede er gift…
Og jeg er i tvivl om et opholdskort ville give hende tilladelse til at rejse til DK også. (Har hørt både det ene og det andet) Og om man derigennem ville kunne blive gift i DK…
Er der nogen der har kendskab til en sådan mulighed?

Eller ser I helt andre muligheder i vores situation?

Det er helt kanon med et forum som dette, hvor venlige sjæle bruger tid på at hjælpe andre.
Det er så værdsat. :)
Mvh Trekantsområdet

Ps. En anden ting hvis en moderator læser med. Jeg har prøvet at tilmelde mig og indbetale, men jeg fik aldrig en mail med brugernavn/brugerID og kan heller ikke se pengene er trukket.

Trekantsområdet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.08.2019 13:25:41

Re: Inddragelse af opholdstilladelse efter skilsmisse – råd søges

Indlæg af Trekantsområdet » 25.08.2019 10:39:55

Nogen der har flere muligheder?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Inddragelse af opholdstilladelse efter skilsmisse – råd søges

Indlæg af mh1 » 25.08.2019 13:52:39

Læs vejledningen her (og luk ørerne for div. udtalelser, ÆUG ved mere om det end dine venner og bekendte):

https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar