Skilsmisse og hustrubidrag i USA

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
magdun
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27.09.2018 20:03:57

Skilsmisse og hustrubidrag i USA

Indlæg af magdun » 27.09.2018 20:09:26

Hej,

Jeg har en ven der er blevet skilt i USA. Han er dansk statsborger og er blevet dømt til at betale hustru- og børnebidrag. Han tidligere kone er amerikansk statsborger.

Han tænker at flytte tilbage til danmark, men kan ikke tjene de samme penge her og kan derved ikke betale det høje bidrag han er blevet dømt til i USA.

Hvad er reglerne? Vil han skulle betale det han er blevet dømt til i USA eller vil det blive efter danske standarder (Uden hustrubidrag går jeg ud fra)

Hilsen,
Magnus

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og hustrubidrag i USA

Indlæg af mh1 » 28.09.2018 09:37:55

https://www.themis.dk/synopsis/docs/lov ... er_-aftale

"Tilsvarende har Statsforvaltningen international kompetence til at behandle en sag, hvis ovennævnte betingelser er opfyldt, også selvom sagen har tilknytning til et andet land, f.eks. fordi en tidligere afgørelse er truffet der. Kompetencereglerne giver således Statsforvaltningen mulighed for at ændre størrelsen af et bidrag, der er fastsat ved en udenlandsk afgørelse. Endelig er det uden betydning for kompetencen, at parterne har indgået en aftale om underholdsbidraget i Danmark eller efter dansk ret, medmindre aftalen indeholder en værnetingsaftale (se pkt. 4.2.1.)."

To ovennævnte betingelser er bl.a., at enten bidragsmodtager eller -betaler bor i DK, så når din ven flytter til DK kan han gå til Statsforvaltningen for at få ændret såvel børne- som ægtefællebidraget. Dette ville være klogt, da ex-hustruen måske i USA som reaktion på at æ.f.-bidraget nedsættes eller ophæves, vil få forhøjet børnebidraget. Foreligger der en dansk afgørelse med bidrag, som passer til en dansk indkomst, har han så vidt jeg kan se sit på det tørre. USA har ikke ratificeret bidragskonventionerne.

https://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6004
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar