Hej
Jeg vil gerne høre jeres mening om min
situation og mine bekymringer.
Jeg er dansk statsborger og blev gift med en pige
fra ikke EU land for næsten et år siden og hun fik midlertidlig
opholdstilladelse.
Vi fik hurtig et børn sammen, som er næsten 6 mndr gammelt.
Jeg har i starten forklaret til min nuværende kone hvordan kommer
det til at gå I Danmark, at hun vill blive nødt til at lærre sproget
for at kunne starte med enten uddannelse eller verificere sit eget arbejde...
At jeg vil være der for hende og hjælpe hende med alt.
Nu ser det sådan ud at hun ikke intererasse har at integrere sig, lære sproget,
deltager sammen med barnet i forskellige aktiviteter, som tilbydes til nybagte mødre
og nyfødte. Jeg ville kune forstår at det er noget midlertidligt men ud fra hvad hun
fortæller mener hun at efter hun har født barnet er hun færdig med alle forpligtelser
overfor mig og overfor staten. Iøvrigt er hun ikke kommet med noget som helst i vores
ægteskab og vi har ikke optjent noget sammen.
Hvis denne situation fortsætter er jeg bange for at vores ægteskab ikke ville holde i længden.
Derfor ville jeg høre jeres råd om mine væreste forventinger...
1.)
Vi har fælles forældremyndighed.
Barnet er med min efternavn og tilmeldt til min bopælsadresse.
I tilfælde af skilsmisse ved jeg med sikkerhed at min kone ville gerne tilbage til
sit fædreland og er bange at hun tager barnet med.
Hvordan står jeg med hensyn til hvis hun prøve på det og hvordan barnet kan blive
sammen med mig i Danmark?
2.)
Hvordan står jeg mht. hustru og barne bidrag?
Skal jeg betale hustrubidrag selv om vi var kortvarigt i ægteskabet?
Min kone var i arbejde inden vi fandt sammen og hun flyttede til Danmark.
Jeg ved med sikkerhed at min kone er tilmeldt barsel i sit land,
dvs at hun har helt år ifølge landets regler til at være sammen med
barnet efter fødsel. Dvs. at hendes arbejdsplads er set i berå i et års tid og
at hun modtage barselspenge selvom hun fortalte mig at det er ikke tilfældet.
Her i landet får hun ingen sociale yderser af nogen art og jeg er den eneste forsørger.
Håber på at få høre fra jer....
Vh
skilsmisse og bange for at miste barnet
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: skilsmisse og bange for at miste barnet
1) når der er fælles forældremyndighed kan barnet ikke få pas uden begge forældres underskrift, og kan dermed næppe komme uden for EU. Alle EU-lande, samt bl.a. USA, Australien og Tyrkiet har underskrevet Børnebortførelseskonventionen, og hvis barnet mod den ene forældres vilje bliver taget med til af den anden (= børnebortførelse), skal man straks henvende sig til politiet og få anlagt sag om at få barnet tilbage til DK, hvor det så vil blive afgjort hvem af forældrene, der skal have forældremyndigheden.
Du bør henvende dig til en retshjælp eller en advokat, og få hjælp til at sikre at dit barn ikke får et pas.
2) i et så kortvarigt ægteskab bliver der næppe tale om ægtefællebidrag, men hvis barnet kommer til at bo hos sin mor skal du naturligvis betale børnebidrag.
Du bør henvende dig til en retshjælp eller en advokat, og få hjælp til at sikre at dit barn ikke får et pas.
2) i et så kortvarigt ægteskab bliver der næppe tale om ægtefællebidrag, men hvis barnet kommer til at bo hos sin mor skal du naturligvis betale børnebidrag.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Re: skilsmisse og bange for at miste barnet
Jeg har været det igennem, dog ikke med sådan en passiv kone.
Hvis du er dansk statsborger, så er barnet det også.
Ønsker moderen ikke at blive i Danmark, ja så skal du passe på, at hun ikke fjerner dit barn.
Det ret normalt at kvinder tager på krisecenter, og anklager manden for at være voldelig, så vær forberedt på det, men slå kold vand i blodet.
Vælger du allerede nu, at du vil skilles, bør du tage kontakt for gruppen fædre på FB, og her kan du få masser af god information, og hjælp.
Din sag er i bund og grund ret sørgelig, da man jo i Statsforvaltning, mener at et barn har det bedst hos moderen, og da dit barn er så lille, skal du nok regne med at de virkelig ser på om du som Far har evnerne til at passe din datter, og hvis ikke, skal din tatter i familiepleje, hvis moderen ikke ønsker at barnet skal rejse, og eller ønsker at blive i Danmark.
Du bør allerede nu tage kontakt med din kommune, og få en sagsbehandler, så du allerede nu har vist du er bekymret for dit barns trivsel.
Husk at moderen må ikke fjerne barnet fra bopælen, hvis du er hjemme til at modsætte dig det.
Husk, at skulle du havne i den mølle i Statsforvaltningen, at søge om MIDLIGERTID, fuld forældremyndighed, og Midligertid bopæl,
Hvis du er dansk statsborger, så er barnet det også.
Ønsker moderen ikke at blive i Danmark, ja så skal du passe på, at hun ikke fjerner dit barn.
Det ret normalt at kvinder tager på krisecenter, og anklager manden for at være voldelig, så vær forberedt på det, men slå kold vand i blodet.
Vælger du allerede nu, at du vil skilles, bør du tage kontakt for gruppen fædre på FB, og her kan du få masser af god information, og hjælp.
Din sag er i bund og grund ret sørgelig, da man jo i Statsforvaltning, mener at et barn har det bedst hos moderen, og da dit barn er så lille, skal du nok regne med at de virkelig ser på om du som Far har evnerne til at passe din datter, og hvis ikke, skal din tatter i familiepleje, hvis moderen ikke ønsker at barnet skal rejse, og eller ønsker at blive i Danmark.
Du bør allerede nu tage kontakt med din kommune, og få en sagsbehandler, så du allerede nu har vist du er bekymret for dit barns trivsel.
Husk at moderen må ikke fjerne barnet fra bopælen, hvis du er hjemme til at modsætte dig det.
Husk, at skulle du havne i den mølle i Statsforvaltningen, at søge om MIDLIGERTID, fuld forældremyndighed, og Midligertid bopæl,