Skilsmisse med udenlandsk kvinde og 2 børn

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Gert53
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17.07.2016 20:16:38

Skilsmisse med udenlandsk kvinde og 2 børn

Indlæg af Gert53 » 17.07.2016 20:33:13

Jeg blev i 2009 gift med en kvinde fra Colombia. Vi fik to børn i hhv. 2011 og 2014.
Hun har midlertidig opholdstilladelse i DK siden januar 2010.

Hun har forsøgt at integrere sig så godt hun kunne, men hendes evner til det har ikke været optimale, og indstillingen har også været lidt forkert. Hun har ikke haft lyst til at deltage i sociale relationer med mine venner og familie, som ellers havde været en god indgang til Danmark, men det er ikke lykkedes så godt.

Vores ægteskab består meget af skænderier og uenigheder, og vi har i nogle år holdt den kørende pga. børnene. Havde min kone været dansker og/eller i stand til at klare sig selv, havde jeg bedt om skilsmisse for længe siden, men jeg har hidtil ikke kunnet få mig selv til at bede om skilsmisse.

Jeg er blevet godt og grundigt træt af at stemningen i familien er elendig når vi begge er til stede, og det går ud over børnene. Når jeg er alene med dem, er der ingen konflikter med børnene, og alt kører på skinner. Økonomisk er det mig der står med det hele. Jeg tjener ca. 65.000 kr. om måneden og hun får ca. 7.000 kr. om måneden i løn fra sin praktikplads. Tidligere har hun modtaget lidt su, men har udover sprogskolen gået hjemme og passet børn.

Vi underskrev ikke ægtepagt da vi blev gift. Jeg havde også negativ formue på det tidspunkt og hun havde en opsparing på et par hundrede tusind kroner, som hun har lånt ud til familiemedlemmer. De penge ser hun nok aldrig. Løbende har jeg/vi bistået med hjælp til hendes familie. Det har betydet at vi selv har en stram økonomi, og det må jeg så høre på brok over, at det er min skyld, når hun kan se alle veninderne tage på dyre rejser sydpå. Hun er sur og bitter over tilværelsen i Danmark. Det er svært at få arbejde, sproget er svært, vejret er dårligt osv. Det har jeg måttet høre på i flere år nu, og jeg er godt og grundigt træt af det. Jeg tror mig og mine 2 små drenge ville være bedre stillet alene, både socialt og økonomisk, uden at jeg var gift med min kone.
Vi har nu ferie sammen, jeg har indledt ferien alene sammen med børnene, hvor hun så var på arbejde. I den periode har jeg naturligvis holdt ferie alene med børnene uden de var i institution. Slutferien har hun alene, og da hun ikke kan overskue, at passe begge børn hjemme, skal de i institution i den periode. Jeg kan slet ikke se hvorfor hun ikke udnytter chancen til at lave noget hyggeligt med børnene, men iflg. hende er det ikke muligt når det er dårligt vejr, og alt er kedeligt i Danmark.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, skal den der får forældremyndigheden være i stand til at forsørge børnene. Det kan min kone jo ikke med 7.000 kr. Kan jeg på den baggrund få tildelt fuld forældremyndighed ? Udover økonomi kan jeg få praktisk hjælp fra mine forældre , søskende osv., så jeg er ikke i tvivl om at det vil være det bedste for børnene at bo sammen med mig.

Begge børn har dansk statsborgerskab.

Kan jeg risikere at hun får forældremyndigheden, og hun rejser tilbage til Colombia med dem uden jeg kan gøre noget ?

Kan jeg risikere at hun får forældremyndigheden, og bliver i Danmark, og jeg skal betale lejlighed + børnepenge i store tal til hende ?

Jeg er klar over at jeg som mand står dårligt stillet, mens hun som udenlandsk ægtefælle, med ringe økonomi og som kvinde automatisk vil få størst sympati, men jeg mener simpelthen af hensyn til mine børn, at det vil være den bedste løsning, at jeg får lov at bo sammen med dem alene. Jeg er nervøs for at min kone bliver mere og mere depressiv, og de problemer hendes familie står med bliver overført til min familie. Jeg har gjort mit bedste for at hjælpe hende, men på et tidspunkt når man til et punkt, hvor man bliver nødt til at sige stop, og man ikke kan hjælpe mere, hjælpen bliver nytteløs og det kommer til at ødelægge ens eget og ens børns liv også.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse med udenlandsk kvinde og 2 børn

Indlæg af mh1 » 18.07.2016 11:15:36

Økonomien spiller ingen rolle, når man ser på om den fælles forældremyndighed skal ophøre - du er vel klar over, at udgangspunktet er at den skal fortsætte?

Økonomien spiller ingen rolle, fordi den som ikke har del i forældremyndigheden, og derfor ikke børnene boende på op til halv tid, skal betale børnebidrag, som fastsættes i forhold til bidragsbetalerens indkomst før skat. Børnebidrag er fradragsberettiget for betaler.

I jeres tilfælde ville du skulle betale ca. 2.500/barn. Dertil kommer det ekstra tilskud til en enlig forsørger, så din kones disponible indkomst ville blive mindst fordoblet i forhold til nu.

Hvis du får eneforældremyndighed, skal din kone som udgangspunkt betale ca. 1.300/barn. Med den lave indkomst hun har, kan det evt. blive sat lavere, men da det er fradragsberettiget, vil hun skulle betale så lidt i skat, at hun stort set ikke vil kunne mærke det. Hun vil muligvis også kunne få tilkendt ægtefællebidrag i et kort antal år, dog ikke længere end den tid, I har været gift.

Fortsætter den fælles forældremyndighed, og laver I en deleordning med børnene ca. lige meget hos hver, skal ingen af jer betale til den anden.

HVIS din kone får eneforældremyndighed, så er det suverænt hende, der bestemmer, hvor børnene skal bo, så ja, du kan i givet fald risikere at hun vælger at tage dem med til Colombia. Lige som hun kan risikere at du, hvis du får den alene, tager dem med til Australien.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar