Jeg har snakket med en pige fra Rusland gennem 1½ års tid på venskabeligt plan. I mellemtiden er hun blev gift og flyttet til Sverige og bor nu sammen med sin mand. Det viste sige dog hurtigt at være en ulykkelig situation da han er voldsomt svingende humørmæssigt for at sige det på en pæn måde. Situationen er den at hun ønsker at afbryde forholdet og jeg har tilbudt at hun i en periode kan bo hos mig i Danmark. Derefter må vi beslutte hvad der så skal ske mellem os.
I Sverige er det vidst sådan at det kan tage 6 måneder at blive skilt hvis den ene part nægter. Og det er hvad hun frygter. For hvis han nægter, så kan hun få udrejsepåbud fra EU og samtidig kan hun vel ikke få et kærestevisum til Danmark hvis hun stadig er gift. Eller kan man det hvis man er separeret/søgt om skilsmisse? Skrækscenariet er at hun skal være udenfor EU i 6-8 måneder indtil det svenske papirarbejde er gået på plads.
Hvad muligheder er der for at hun kan blive i Danmark? Vi vil gerne undgå at hun skal forlade EU, i hvert fald i længere tid. Er det muligt at få hurtig skilsmisse i Rusland? Kan hun evt. søge om skilsmisse i Rusland og derefter søge om kærestevisum til Danmark?
Hun er gift og bor i Sverige, men vil skilles...
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hun er gift og bor i Sverige, men vil skilles...
Hun vil ikke kunne blive skilt i DK, da hun ikke har nogen tilknytning til DK udover dig.
Og nej, man kan ikke få visum til at besøge en kæreste, så længe man er gift, ej heller i separationstiden.
Hvordan mulighederne er for at blive skilt i Rusland har jeg ingen anelse om, det må hun nok være den nærmeste til at undersøge.
Men VED du med sikkerhed at Sverige vil påbyde hende at rejse ud allerede under betænkningstiden (det hedder ikke separation i Sverige)? Det giver i mit juristhoved ingen mening overhovedet at forlange at et ægtepar bruger 6 mdr. til at tænke over, om de nu alligevel godt vil skilles, hvis man samtidig sparker den udenlandske part ud omgående, således at muligheden for at komme overens igen bliver kraftigt reduceret.
I DK får den udenlandske ægtefælle som hovedregel ikke frataget sin opholdstilladelse før skilsmissen er endelig, og der ikke kan påvises grunde til at opholdstilladelsen ikke skal inddrages, og jeg vil tro det er ligesådan i Sverige.
Og nej, man kan ikke få visum til at besøge en kæreste, så længe man er gift, ej heller i separationstiden.
Hvordan mulighederne er for at blive skilt i Rusland har jeg ingen anelse om, det må hun nok være den nærmeste til at undersøge.
Men VED du med sikkerhed at Sverige vil påbyde hende at rejse ud allerede under betænkningstiden (det hedder ikke separation i Sverige)? Det giver i mit juristhoved ingen mening overhovedet at forlange at et ægtepar bruger 6 mdr. til at tænke over, om de nu alligevel godt vil skilles, hvis man samtidig sparker den udenlandske part ud omgående, således at muligheden for at komme overens igen bliver kraftigt reduceret.
I DK får den udenlandske ægtefælle som hovedregel ikke frataget sin opholdstilladelse før skilsmissen er endelig, og der ikke kan påvises grunde til at opholdstilladelsen ikke skal inddrages, og jeg vil tro det er ligesådan i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Nu stiller Sverige jo slet ikke krav om, at man skal være gift for at få opholdstilladelse. Derimod stilles der krav om, at man skal bo sammen, hvis opholdstilladelsen er givet med henblik på, at man vil bo sammen.
Flytter man fra hinanden, bortfalder opholdsgrundlaget derfor også, uanset om man er gift eller ej.
Ønsker man så at blive i Sverige på andet grundlag, skal man indgive en ny ansøgning om opholdstilladelse.
Flytter man fra hinanden, bortfalder opholdsgrundlaget derfor også, uanset om man er gift eller ej.
Ønsker man så at blive i Sverige på andet grundlag, skal man indgive en ny ansøgning om opholdstilladelse.
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Ifølge det, som står her, bliver opholdstilladelsen ikke nødvendigvis inddraget, men blot ikke forlænget:
http://lawline.se/answers/14764
Det er også indirekte det, som fremgår af den svenske udlændingelov:
Fortsatt uppehållstillstånd
16 § En utlänning som med stöd av 8 § har beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning får beviljas ett nytt tidsbegränsat eller permanent uppehållstillstånd på den grunden endast om förhållandet består.
http://lawline.se/answers/14764
Det er også indirekte det, som fremgår af den svenske udlændingelov:
Fortsatt uppehållstillstånd
16 § En utlänning som med stöd av 8 § har beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning får beviljas ett nytt tidsbegränsat eller permanent uppehållstillstånd på den grunden endast om förhållandet består.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG