Jeg søger hjælp på vegne af min kæreste, han har været i landet i halvandet år, kom til Danmark da han forelskede sig i en dansk kvinde, de blev så gift i Danmark, de var sammen som par i 6 måneder og er på papiret stadig gift. Han er fra Ghana, 30 år gammel, har så vidt vi ved ingen arbejdes tilladelse.
(Konen nægter at aflevere nogen papirer hvor hans navn står på)
Min kæreste og hans kone har i lang tid ønsket at blive skilt men vi ved så også at en af konsekvenserne ved at skrive under på skilsmisse papirer nemt kan være en billet tilbage til Ghana, han har fået to papirer af hans kone en til skilsmisse og en til separation, umiddelbart tænker jeg at separation ikke er en permanent løsning så får han vel lov til at blive her? Og hvis ikke hvad kan vi så gøre for at han får lov at blive her i landet?
Jeg har flere gange hørt ordet ægteskab nævnt men jeg synes personligt selv at man skal gifte sig af kærlighed og ikke af nød, vi har ikke været sammen særlig længe (to måneder) så det ville for mig være forkert.
Han ønsker at blive her i landet og tjene landet, så altså ikke være en byrde for landet på nogen måde.
ophold i Danmark efter separation
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: ophold i Danmark efter separation
Han må vel vide om han har fået opholdstilladelse eller ej? Hvis han har det vil det være højst besynderligt om han ikke også har fået arbejdstilladelse.
Han kan bare bestille et nyt kort (se nederst), så enkelt er det at få dét afklaret:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... _biometri/
Uanset - hvis han er ankommet til DK i 2013, så har han skullet til danskprøve for at kunne bevare sin foreløbige opholdstilladeles (den skal som udgangspunkt bestås indenfor 6 mdr.), medmindre hans ægtefælle har særbørn, som har udløst dispensation.
Hvis hans ægtefælle kan godtgøre at han har et forhold til en anden (dig), så kan hun bruge det til at få omgående skilsmisse, uanset om han skriver under på noget eller ej.
Det lyder temmelig meget som at han prøver at bruge dig. Pas på dig selv.
Han kan bare bestille et nyt kort (se nederst), så enkelt er det at få dét afklaret:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... _biometri/
Uanset - hvis han er ankommet til DK i 2013, så har han skullet til danskprøve for at kunne bevare sin foreløbige opholdstilladeles (den skal som udgangspunkt bestås indenfor 6 mdr.), medmindre hans ægtefælle har særbørn, som har udløst dispensation.
Hvis hans ægtefælle kan godtgøre at han har et forhold til en anden (dig), så kan hun bruge det til at få omgående skilsmisse, uanset om han skriver under på noget eller ej.
Det lyder temmelig meget som at han prøver at bruge dig. Pas på dig selv.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG