Skilmisse og utroskab

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Will91

Skilmisse og utroskab

Indlæg af Will91 » 05.12.2013 15:40:31

Kære medlemmer
Jeg har brug for råd omkring min situation. Jeg blev sidste år gift med min nuværende amerikanske mand, som flyttede til DK. Han har boet i DK 6 mdr. nu, og vi har været gift i lidt over et år. Vi har en søn sammen på knap 2 år. Alt var fryd og gammen (troede jeg), indtil jeg opdagede, at min mand har været mig utro mange gange, mens han stadig boede i USA - sidste gang jeg er bekendt med er dateret tilbage til en uge før fødslen af vores søn. Jeg er stadig i chok og ved ikke, hvad jeg skal gøre. Det vigtigste for mig er min søn, som er meget knyttet til sin far. Hvis jeg beslutter mig for skilsmisse, er der så reelt en mulighed for, at min mand kan blive i DK, så han kan fortsætte med at se sin søn? Han har et arbejde og vil kunne forsørge sig selv. Jeg har læst lidt herinde og kan forstå, at der er mulighed for dette på baggrund af vores fælles barn. Men hvad vil I vurdere, at chancerne er for at få godkendt, at han bliver? Vi har jo som sagt ikke været gift ret længe. Det vil 100 % være min beslutning at blive skilt, da han ønsker at blive sammen.
Mvh

fundiver199

Re: Skilmisse og utroskab

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2013 16:21:55

Jeg kan kun gentage, hvad jeg senest skrev i denne tråd:

viewtopic.php?f=21&t=12923

Der er ikke så meget gennemsigtighed omkring myndighedernes praksis på dette område, at jeg eller nogen andre kan forudsige 100% sikkert, hvad udfaldet vil blive i den ene eller anden sag.

Hensynet til jeres søn er vel umiddelbart det samme, uanset hvor kort eller længe, I har været gift. Men alt andet lige tæller det da nok ikke positivt, at hans ophold i Danmark har været så kortvarigt, som det har. Især ikke fordi jeres barn jo så har undværet sin far i længere tid, end det har haft samvær med ham. Så måske - men jeg ved det ikke - kunne US finde på at sige, at de ved at inddrage hans opholdstilladelse blot genetablerer den situation, som I helt frivilligt valgte at have i barnets første 1½ leveår.

Det er i sidste ende din beslutning, hvad du vil gøre. Og det er næppe forsvarligt at yde rådgivning om den slags personlige ting via email, når man ikke kender noget nærmere til jeres forhold.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2013 16:29:34

PS. Et eller andet sted er det vel ikke så mærkeligt, hvis US ikke har lyst til at skrive med store bogstaver på forsiden af Nyidanmark:

"Hvis I er familiesammenført, så skynd jer at få et barn med jeres ægtefælle. Så er I sikret permanent opholdstilladelse i Danmark på tværs af alle de normale regler".

Men måske er det i virkeligheden tæt på at være sådan, det hænger sammen.

Will91

Indlæg af Will91 » 10.12.2013 14:32:24

Tak fundiver for dit svar. Det var brugbart.
Er der nogen, der har nogle eksempler på deres situation, og hvor længe deres mænd/koner havde været i landet, ift at få lov til at blive her efter skilsmisse?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2013 17:47:34

Det er yderst sjældent, at folk står frem og fortæller, hvordan det faktisk gik efter en skilsmisse. Formentlig fordi de pågældende på det tidspunkt ikke rigtig længere har nogen grund til at engagere sig i ÆUG.

Besvar