Dette fantastiske forum hjalp mig med at blive gift for næsten 9 år siden, og nu kan det måske også hjælpe mig med at blive skilt igen.
Her er facts:
Vi har været gift i næsten 9 år og har boet i Sverige.
Hun har skiftet statsborgerskab til Svensk.
Vi har 2 børn som vi har fået mens vi var gift. De er danske statsborgere. Vi har 50/50 forældremyndighed.
Nu er vi flyttet til Danmark, og nu vil jeg skilles.Separationen er dog ikke begyndt endnu.
Jeg vil gerne se så meget som muligt til børnene, og her kommer problemet så: Hun har ikke noget job, og vil være henvist til kontanthjælp når jeg flytter ud. Jeg har været i kontakt med ydelsesservice hos Københavns kommune for at finde ud af hvad der så egentlig sker. De siger at en svensk, uanset fødselssted, har ret til det samme som en Dansk. Men at de i kommunen efter 6 måneder starter en sag om at "vurdere en hjemsendelse" (deres ord).
Der er så ikke nogen i kommunen som har lyst til at fortælle hvad det konkret vil sige. Efter at have halet længe nok i dem fortæller de mig at i praksis sender de sagen til Udlændingestyrelsen, og ingen har så kunnet fortælle mig om hvad der sker efterfølgende.
Jeg vil egentlig gerne have at børnene forbliver dansk talende og jeg forudser et logistisk mareridt hvis de skal bo skiftevis i Sverige og Danmark. Hvad med skolegang osv? Jeg vil selvfølgelig helst have at alle forbliver i Danmark.
Nogen der ved hvad reglerne er for en Svensk på kontanthjælp når faderen er dansk og har samvær med børnene?
Gør det mon nogen forskel at det ene barn er autist og har behov for at mængden af sprog holdes nede, ifølge psykologerne?
Og hvordan har folk egentlig arrangeret det her med delebørn på tværs af broen mellem Danmark og Sverige?
Sendes en ny-svensk på kontanthjælp i Danmark til Sverige?
Re: Sendes en ny-svensk på kontanthjælp i Danmark til Sverig
Tror faktisk jeg har fundet svaret i principafgørelse nummer 37-13. http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post1571.html
Som jeg læser det kan de ikke hjemsende en nordisk statsborger hvis vedkommende har familie i Danmark. Men jeg ville være mere tryg hvis det fremgik mere eksplicit i lov om aktiv socialpolitik §3.
Som jeg læser det kan de ikke hjemsende en nordisk statsborger hvis vedkommende har familie i Danmark. Men jeg ville være mere tryg hvis det fremgik mere eksplicit i lov om aktiv socialpolitik §3.