Kan hun tage børnene?
-
Danskeren7
Kan hun tage børnene?
Jeg er Dansk, og hun er udenlandsk.
Vi har 2 børn, og bor i Danmark.
Børnene har Dansk statsborgerskab.
Hvis vi bliver skilt, vil hun nok rejse hjem hvor hun kommer fra, og vil sikkert tage børnene med.
Hvordan står jeg som mand? Jeg vil ikke undvære mine 2 vidunderlige børn! Jeg vil gerne have dem her hos mig i Danmark!
Vi har 2 børn, og bor i Danmark.
Børnene har Dansk statsborgerskab.
Hvis vi bliver skilt, vil hun nok rejse hjem hvor hun kommer fra, og vil sikkert tage børnene med.
Hvordan står jeg som mand? Jeg vil ikke undvære mine 2 vidunderlige børn! Jeg vil gerne have dem her hos mig i Danmark!
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Kan hun tage børnene?
Børnene har formodentlig også deres mors statsborgerskab, da børn født i blandede ægteskaber som hovedregel får ret til dobbelt statsborgerskab, et fra hver forælder.
Om dine børns mor kan tage dem med til et andet land efter en skilsmisse afhænger af, om hun får forældremyndigheden alene.
Hvem der skal have forældremyndigheden efter en skilsmisse er ikke noget, som bestemmes automatisk, men som man enten aftaler eller overlader til en domstol at bestemme. I DK er holdningen, at forældrene så vidt muligt skal fortsætte med at have fælles forældremyndighed.
Du kan læse noget om, hvordan det afgøres her: http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4613
Klik dig frem i menuen til venstre.
Om dine børns mor kan tage dem med til et andet land efter en skilsmisse afhænger af, om hun får forældremyndigheden alene.
Hvem der skal have forældremyndigheden efter en skilsmisse er ikke noget, som bestemmes automatisk, men som man enten aftaler eller overlader til en domstol at bestemme. I DK er holdningen, at forældrene så vidt muligt skal fortsætte med at have fælles forældremyndighed.
Du kan læse noget om, hvordan det afgøres her: http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4613
Klik dig frem i menuen til venstre.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Danskeren7
Jeg tror ikke de har andet end Dansk statsborgerskab?
De har Dansk pas, og der står ikke noget om et andet statsborgerskab!
Jeg har heller aldrig set det skrevet andre steder...
Jeg har indtryk af man som far altid står lidt dårligt i forhold til at få børnene, men i dette tilfælde har de jo et tilhørsforhold til Danmark?
Hvis hun får trumfet igennem at børnene skal med hende, hvordan er mulighederne så for at se dem?
De har Dansk pas, og der står ikke noget om et andet statsborgerskab!
Jeg har indtryk af man som far altid står lidt dårligt i forhold til at få børnene, men i dette tilfælde har de jo et tilhørsforhold til Danmark?
Hvis hun får trumfet igennem at børnene skal med hende, hvordan er mulighederne så for at se dem?
Jeg syntes du skulle kontakte statsforvaltningen , de ved besked .
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Danskeren7, nu står der jo ikke i et pas noget som helst om, hvorvidt man har andre statsborgerskaber end netop det, som passet 'hører til', men som hovedregel får børn ret til BÅDE faderens og moderens statsborgerskab.
Myndighederne i de respektive lande skal så bare have at vide, at børnene er født, og hvis de er født i DK er det kun DK, som automatisk har fået meddelelse om fødslen. Hvis moderen fx er amerikaner, så kan USA's myndigheder jo ikke vide noget om, at hun har fået børn i DK, hvis ikke hun selv fortæller dem det.
Det har nu stadigvæk ikke noget at gøre med, om dine børns mor kan tage dem med sig og bosætte sig i sit land. Så længe du har del i forældremyndigheden, så kan hun ikke gøre det, hvis du ikke vil have det.
Hvis du føler, at det er noget I nok vil være meget uenige om, og du er nervøs for at hun simpelt hen rejser med dem, så kan du bede statsforvaltningen om at få deres pas deponeret.
Men læs nu alle oplysningerne på det link, jeg gav dig. Det står altsammen der. Du kan også kontakte statsforvaltningen og bede om at tale med en børnesagkyndig, eller du kan kontakte en gratis retshjælp og få en forklaring på, hvordan du er stillet. Find den nærmeste retshjælp her: http://www.aarhusretshjaelp.dk/links.htm
Myndighederne i de respektive lande skal så bare have at vide, at børnene er født, og hvis de er født i DK er det kun DK, som automatisk har fået meddelelse om fødslen. Hvis moderen fx er amerikaner, så kan USA's myndigheder jo ikke vide noget om, at hun har fået børn i DK, hvis ikke hun selv fortæller dem det.
Det har nu stadigvæk ikke noget at gøre med, om dine børns mor kan tage dem med sig og bosætte sig i sit land. Så længe du har del i forældremyndigheden, så kan hun ikke gøre det, hvis du ikke vil have det.
Hvis du føler, at det er noget I nok vil være meget uenige om, og du er nervøs for at hun simpelt hen rejser med dem, så kan du bede statsforvaltningen om at få deres pas deponeret.
Men læs nu alle oplysningerne på det link, jeg gav dig. Det står altsammen der. Du kan også kontakte statsforvaltningen og bede om at tale med en børnesagkyndig, eller du kan kontakte en gratis retshjælp og få en forklaring på, hvordan du er stillet. Find den nærmeste retshjælp her: http://www.aarhusretshjaelp.dk/links.htm
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Hvis din kone efter en skilsmisse foretrækker at rejse hjem, så må I jo prøve at blive enige om, hvem af jer børnene skal vokse op hos. Men der er også den mulighed, at hun kan få lov at bevare sin opholdstilladelse, selvom den i princippet kun er tidsbegrænset og dermed betinget af, at hun er gift og samlever med dig.
Det skyldes netop hensynet til jeres børn, som helst ikke skal stilles i en situation, hvor de, om man så må sige, er nødt til at vælge mellem mor og far. Forudsætningen vil være, at din kone efter skilsmissen har fået del i forældremyndigheden eller tilkendt samkvemsret, og retten har bestemt, at det samkvem skal finde sted i Danmark.
Hermed mener jeg, at hvis hun f.eks. er fra det nordlige Tyskland, og du bor i Sønderjylland, så vil samkvem jo være muligt, uanset at I bor i hver sit land. Men så ville hun jo være EU-borger, og så var spørgsmålet om hendes ophold i Danmark slet ikke aktuelt.
Og om en dansk ret kunne finde på at sige, at samkvem med børn bosiddende i Danmark kan udøves i f.eks. Rusland, Ukraine eller Tyrkiet, tvivler jeg meget på. Så selvom der måske ikke "reklameres" så meget for det, som der gør for den "robuste og retfærdige udlændingepolitik", så tror jeg nok, at det i praksis forholder sig sådan, at ægtefællesammenførte reelt får permanent opholdstilladelse i det øjeblik, de får børn med deres ægtefælle under lovligt ophold i Danmark.
Det skyldes netop hensynet til jeres børn, som helst ikke skal stilles i en situation, hvor de, om man så må sige, er nødt til at vælge mellem mor og far. Forudsætningen vil være, at din kone efter skilsmissen har fået del i forældremyndigheden eller tilkendt samkvemsret, og retten har bestemt, at det samkvem skal finde sted i Danmark.
Hermed mener jeg, at hvis hun f.eks. er fra det nordlige Tyskland, og du bor i Sønderjylland, så vil samkvem jo være muligt, uanset at I bor i hver sit land. Men så ville hun jo være EU-borger, og så var spørgsmålet om hendes ophold i Danmark slet ikke aktuelt.
Og om en dansk ret kunne finde på at sige, at samkvem med børn bosiddende i Danmark kan udøves i f.eks. Rusland, Ukraine eller Tyrkiet, tvivler jeg meget på. Så selvom der måske ikke "reklameres" så meget for det, som der gør for den "robuste og retfærdige udlændingepolitik", så tror jeg nok, at det i praksis forholder sig sådan, at ægtefællesammenførte reelt får permanent opholdstilladelse i det øjeblik, de får børn med deres ægtefælle under lovligt ophold i Danmark.
Din kones hjemland skal jo selvfølglig først orienteres om at hun har født et barn, før end at det kan gives statsborgerskabet, og det er muligt at de ikke ved det lige nu. Men børnene har givet krav på at blive statsborgere også i det land som din kone kommer fra, og dermed får dobbelt statsborgerskab. Så det din kone skal gøre er at registere børnene på hendes ambassade. Det giver jo ikke meget mening at de skal snydes for det ekstra statsborgerskab gør det? Det hjælper dig alligevel ikke til at holde dem i Danmark at de ikke har det.Danskeren7 skrev:Jeg tror ikke de har andet end Dansk statsborgerskab?
At de har dansk statsborgerskab betyder ikke at de ikke har andre statsborgerskaber. Registrerede i at børnene var blevet født på din kones hjemlands ambassade?Danskeren7 skrev:De har Dansk pas, og der står ikke noget om et andet statsborgerskab!
Det gør man også i forhold til hvor børnene primært skal bo (ren statistisk), men man står på lige fod når det gælder om at have del i forældremyndigheden, og det er egentlig det der er det vigtige her.Danskeren7 skrev:Jeg har indtryk af man som far altid står lidt dårligt i forhold til at få børnene, men i dette tilfælde har de jo et tilhørsforhold til Danmark?
Det kan hun kun få "trumfet" igennem hvis hun har forældremyndigheden alene. Og i så fald er det jo reglerne i det land som hun flytter til som der bestemmer hvordan dine muligheder er. Så det kommer jo helt an på hvor din kone i så fald vil flytte til.Danskeren7 skrev:Hvis hun får trumfet igennem at børnene skal med hende, hvordan er mulighederne så for at se dem?
-
Danskeren7
Tak for de mange svar!
Det beroliger mig at hun ikke bare kan snuppe ungerne, og rejse hjem. Det ville efterlade mig fuldstændig knust over ikke at have dem omkring mig!
Nu er jeg lidt mere afklaret om situationen.
Men nu tager vi den lige med ro, og får snakket det hele godt igennem!
Nummer 1 er jo at blive sammen og finde gnisten igen:-)
Igen, tusind tak for jeres svar.
Det beroliger mig at hun ikke bare kan snuppe ungerne, og rejse hjem. Det ville efterlade mig fuldstændig knust over ikke at have dem omkring mig!
Nu er jeg lidt mere afklaret om situationen.
Men nu tager vi den lige med ro, og får snakket det hele godt igennem!
Nummer 1 er jo at blive sammen og finde gnisten igen:-)
Igen, tusind tak for jeres svar.