seperation og udvisning

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Lenesn

seperation og udvisning

Indlæg af Lenesn » 03.01.2013 11:28:05

Hej , jeg har et problem , er blevet gift med en fra et ikke eu land , vi har været gift i 4 uger , men skændes meget , han vil gerne tilbage til hans land , men jeg har ikke råd til at sende ham hjem ., jeg har søgt om seperation og han vil først skrive under når der ligger en flybillet , lige pt bor han i min lejlighed som jeg har lejet , har boet alene her med mit barn i 5 år . Hvad kan jeg gøre ? det er næsten ikke til at holde ud at bo under samme tag .. han kom hertil landet uden penge og jeg har også betalt hans billet til Danmark men mine midler rækker ikke længere og det er ikke lykkedes ham at få et job .. Jeg har ikke ansøgt om familiesammenføring eller noget . Han kan opholde sig i Danmark indtil februar så bliver han udvist men det er længe at have ham boende ...kan nogle give mig et godt råd ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: seperation og udvisning

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 13:22:17

Den allerhurtigste - men også dyreste - løsning er at se om du ikke kan låne penge til en flybillet hos et af de lånefirmaer, som låner ud til hvem som helst uden sikkerhed, men til nogle ret høje renter.

Du kan næppe få hjælp nogen steder til at få ham hurtigere ud.

Før du sender ham afsted er det nu nok en god idé at få påbegyndt separationen, da du for at blive separeret og senere skilt har brug for hans medunderskrift, hvis det skal gå hurtigt. Det tager meget længere tid, hvis han først er rejst ud.

Læs på ---slettet!

Skal være: http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6012
mh
Rådgiver for ÆUG

Lenesn

Indlæg af Lenesn » 03.01.2013 13:32:07

mh skrev:Den allerhurtigste - men også dyreste - løsning er at se om du ikke kan låne penge til en flybillet hos et af de lånefirmaer, som låner ud til hvem som helst uden sikkerhed, men til nogle ret høje renter.

Du kan næppe få hjælp nogen steder til at få ham hurtigere ud.

Før du sender ham afsted er det nu nok en god idé at få påbegyndt separationen, da du for at blive separeret og senere skilt har brug for hans medunderskrift, hvis det skal gå hurtigt. Det tager meget længere tid, hvis han først er rejst ud.

Læs på https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/
tak for dit svar , men jeg som sagt har ingen penge eller mulighed for at låne nogle ... det er klart at vi skal separeres inden han forsvinder ud af danmark , hvilket han nok ikke gør lige pt ...mit problem er at jeg ikke kan skaffe penge og til april skal jeg på kontanthjælp hvis jeg ikke får job inden ... der er så problemet med at være gift ...

soreng

Indlæg af soreng » 03.01.2013 15:03:49

Lenesn skrev:tak for dit svar , men jeg som sagt har ingen penge eller mulighed for at låne nogle ... det er klart at vi skal separeres inden han forsvinder ud af danmark , hvilket han nok ikke gør lige pt ...mit problem er at jeg ikke kan skaffe penge og til april skal jeg på kontanthjælp hvis jeg ikke får job inden ... der er så problemet med at være gift ...
Altså hvordan havde han/i tænkt jer at du skulle kunne forsørge ham da i blev gift, i fald jeres plan var at søge om familiesammenføring? For han må jo ikke arbejde under processuelt ophold?

Men anyway. Der er ikke nogle specielle ting du kan gøre for at skaffe penge, når du nu ikke har dem, andet end at låne dem. Enten af nogle du kender, et lånefirma eller en bank.

Hvad er det din mand tror at han opnår ved ikke at ville underskrive seperationspapirerne? Hans lovligt ophold stopper i februar i februar, om i officielt stadigvæk er gift eller ej, så længe i ikke søger om familiesammenføring, eller han søger om en anden form for opholdstilladelse. Så han vinder INTET ved ikke at underskrive papirerne.

Hvorfor skal du på kontanthjælp fordi at du er blevet gift?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 16:29:49

@ soreng - jeg tror, Lenesn mener, at det bliver sværere at få kontanthjælp, når hun nu åbenbart forhastet har giftet sig, end det ville have været hvis hun stadig var enlig. Manden har jo forsørgerpligt, og så skal hun kunne bevise at han hverken kan eller vil forsørge hende, før hun kan få noget.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 03.01.2013 16:36:49

@mh : Nå ok. Ja det kunne og kan jeg så SLET ikke læse ud fra det der er skrevet. Jeg skal nok til min lokale optiker en af dagene. :lol:
Men forsørgerpligten ophører jo så når skilsmisse papirerne er afleveret, og eftersom at det er planlagt at det skal være ordnet inden mandens visum ophører til februar, så har hun jo heldigvis ikke det problem til den tid alligevel. :-)

Lenesn

Indlæg af Lenesn » 03.01.2013 16:41:53

det jeg mener er at jeg sidder fast i et ægteskab som jeg troede var baseret på kærlighed , og til april mister jeg mine dagpenge og ryger på kontant hjælp . det er ikke noget problem for mig hvis jeg skal forsørge mine børn inklusiv en udlænding .. jeg vil bare gerne ud ar mit forhold .. kender ikke reglerne

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 16:47:18

@ Lenesn, jeg ser først nu, at jeg er kommet til at give dig et forkert link - det til forklaring af separation og skilsmisse er dette:

http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6012
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 03.01.2013 16:48:57

Hvis din mand ikke vil underskrive seperationspapirerne så skriver du dem bare selv under og sender dem til statsforvaltningen uden hans underskrift. Du har RET til at blive sepereret, også selvom din mand ikke vil. Statsforvaltningen vil så indkalde jer til et møde.

Din forsørgerpligt overfor din mand ophører i det øjeblik i er blevet sepereret.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 16:52:17

@ det er rigtigt, soreng - men først, når bevillingen er skrevet. Den ophører ikke bare med ansøgningen, og hvis manden stadig nægter at skrive under, skal Lenesn igennem en retssag, og det tager nok noget længere tid end til februar.

@ Lenesn: HVIS det ender med at du skal i retten, så kan du få fri proces, dvs. det offentlige betaler din advokat.

Læs her: http://www.civilstyrelsen.dk/da/Fri_proces.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 03.01.2013 16:56:54

mh skrev:@ det er rigtigt, soreng - men først, når bevillingen er skrevet. Den ophører ikke bare med ansøgningen, og hvis manden stadig nægter at skrive under, skal Lenesn igennem en retssag, og det tager nok noget længere tid end til februar.
Det har jeg heller aldrig skrevet at den gjorde.
Hvad jeg skrev var
"Din forsørgerpligt overfor din mand ophører i det øjeblik i er blevet sepereret."

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 17:05:44

@ soreng, det så jeg godt - uddybningen var til Lenesn, for der er mange som bliver forvirret og især i en presset situation misforstår reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lenesn

Indlæg af Lenesn » 03.01.2013 17:09:37

okay tak for alle svarene ... nu tror jeg er blevet klogere på de danske regler ...

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 03.01.2013 18:05:36

Kære lenesen

Jeg kender til en der faktisk stod i en ligende siuation. Han, havde giftede sig emd en russer, mens hun var her i landet, få dage efter havde de søgt fs og omkring 3 uger efter ansøgningen gad hun ikke mere da hun fandt ud af at han ikke var rig... Hun forsvandt derfor sporløst ud af landet og er ikke fundet siden efter hvad jeg ved... Ved dog at han på en eller anden måde blev skilt på under et år, hvordan ved jeg ikke....
Jeg vil prøve om jeg kan kontakt ham og be ham uførlig forklare på skrift hvad han gjorde og hvordan..

måske dette kan være en løsning.

Derudover hvordan er han overhovedet kommet til landet uden en tilbagerejse billet.. Er det ikke stadig et krav til visum at visum indehaveren skal være i besiddelse af en tilbagerejse billet.
Har du på visum ansøgningen, underskrevet at du dækker alle omkostninger under opholdet. Hvis ja, så ved jeg ikke hvad jeg skal vejlede dig til. Hvis nej så må han vel kunne gå på kommunen, eller politistationen og oplyse at han ikke besider udrejsemidler og så kan de vel rådgive ham derfra.( er ikke sikker på hvordan dette gøres)
Hvordan du forklare denne mand at du ikke har pengene ved jeg ikke, og at der mildeste sagt er ret røvet at afpresse dig for penge for at få hans underskrift....
Tænker om man kan søge om af få ægteskabet annulerede eller???? dette er ikke noget jeg kender reglerne om

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 03.01.2013 18:16:07

hmm hvad med at fortælle at der først kan blive tale om en billethjem når der forliger en underskrift på seperation. evt. spille hans eget spil tænker at dette kunne være en sidste udvejsløsning

Besvar