Ægteskab ophør efter kort tid

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Danny S

Ægteskab ophør efter kort tid

Indlæg af Danny S » 22.09.2012 10:30:21

Hej,
Ville høre om nogen kan hjælpe mig med følgende situation:

Jeg er dansk statsborger. Blev familiesammenført med min(ex) hustru, som fik midlertidigt opholdstilladelse i maj. Hun har palæstinenser med syriske papirer, men har opholdstilladelse i et andet arabisk land, hvor hendes familie bor. Vores ægteskab har fra starten været præget af store skænderier. Jeg foreslog hende ofte tage hjem og være hos hendes familie nogle uger, så vi begge kunne få luft. Også da hun som udgangspunkt kun havde "mig" i Danmark. Det ønskede hun ikke. For ca. fem uger siden efter endnu et skænderi, bad jeg hende tage hjem til hendes familie. Da jeg kom hjem senere på dagen, var hun væk. Der er nu gået 5 uger. Ved at hun stadig opholder sig i Danmark, mødte hende for nogle uger siden, hvor hun varslede skilsmisse og hustrubidrag. Hun fortalte ikke hvor hun boede. Har stadig ikke modtaget noget fra statsforvaltningen. Det skal siges at hun er veluddannet og taler engelsk og er startet på dansk undervisning.

Har meddelt US at vi ikke bor sammen mere. Føler at dette ægteskab fra starten fra hendes side har været stærkt baseret på hun kunne få ophold i Europa.
Ønsker hende ikke tilbage, men er træt af denne afventende situation og vil gerne have klarhed over situationen, så jeg kan komme videre med mit liv. Mit spørgsmål er: Nu hvor vi ikke bor sammen, hvor lang tid kan hun opholde sig her? Jeg har heller ikke søgt skilsmisse. Hvis jeg gør, kan det passe, at hun kan blive i 12 måneder indtil skilsmisse afgøres og i mellemtiden søge opholdtiladelse på baggrund af arbejde eller uddannelse? Hvad er chancen for hun får det så? Eller skal hun reelt ud af landet, nu hvor vi officielt stadig er gift og ikke længere bor sammen? Søger hun selv skilsmisse, skal hun rejse ud med det samme, passer det? Det skal hertil nævnes, at hun fra starten af vores forhold, satte sig fuldstændig ind i alle regler vedrørende familiesammenføring. Ved, at hun kender sine muligheder godt.

På forhånd tak for hjælpen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab ophør efter kort tid

Indlæg af mh1 » 23.09.2012 09:46:22

Din hustru har vist ikke sat sig helt godt ind i reglerne alligevel. For at hun skal kunne bruge reglerne for fastholdelse af arbejdskraft skal hun
1) aktuelt have et arbejde
2) have haft det i 'længere tid'

Det kan hun næppe opfylde, når hun ikke har været i landet længere end 4 måneder.

Endvidere kan hun formodentlig skyde en hvid pind efter ægtefællebidrag, da det normalt slet ikke kan komme på tale når ægteskabet har varet under 3 år. Det pålægges endvidere ikke, hvis den der ønskes bidrag fra har en indtægt under 260.000 kr/årligt.

SKULLE hun nu have et arbejde som kan udløse en opholdstilladelse, ville hun under alle omstændigheder (også selv om I havde været gift i 20 år) kun kunne opnå bidrag, hvis der er en væsentlig forskel mellem jeres indtægter.

Hvor længe hun vil kunne få lov til at opholde sig i landet skal jeg ikke kunne sige. Hvis der foreligger utroskab og I (eller en af jer) søger straks-skilsmisse på det grundlag, vil jeg tro at hendes opholdstilladelse bliver inddraget ret hurtigt efter at skilsmissebevillingens/-dommens dato. Ellers er proceduren at I først skal søge separation, og vente mindst 6 måneder på at kunne blive skilt.

Som du forelægger sagen kan jeg slet ikke se, hvad din hustru skulle kunne fremføre som et godt argument for fortsat at få opholdstilladelse, på trods af at jeres samliv er ophørt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Danny S

Indlæg af Danny S » 24.09.2012 09:56:26

Ok, mange tak for svaret.

Ved du hvad forksellen vil være på, at jeg søger skilsmisse mod hun gør det i forhold til hendes opholdstilladelse? Kan det passe, at hendes ophold forlænges ved at jeg gør det og hun nægter skilsmisse?

Hvis hun i de 12 måneder det kan tage at blive skilt, så finder fast arbejde eller starter på en uddannelse, kan hun så reelt have mulighed for at blive?

Jeg spørger fordi jeg som sagt fordi føler mig rimeligt udnyttet. Hun er veluddannet fra universitetet. Hun har kun været her meget kort tid. Har ingen børn, mennesker i Danmark (hvad jeg ved af) og har derfor ingen anden grund til reel grund til at opholde sig her, andet end at hun bare vil have opholdtilladelse. Når jeg ser tilbage på vores stormfulde forhold, virker det som om, at det var alt hun ønskede sig fra starten.
vh
Danny

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2012 10:47:19

Som mh skriver, er der næppe mulighed for, at din kone kan bevare sin nuværende opholdstilladelse, når jeres ægteskab har varet i så kort tid. Men hun kan naturligvis søge og opnå en opholdstilladelse for at arbej-de eller studere i Danmark på lige fod med alle mulige andre, som aldrig har boet i Danmark. Så hvis hun f.eks. finder et job, der kan give opholdstilladelse efter beløbsordningen (mindst 375.000 i årlig løn), vil det være en mulighed for hende. Eller et job på positivlisten. Eller hun kan starte på universitetet, hvis hun selv eller hendes familie har penge til at dække både hendes leveomkostninger og undervisningsgebyret.

Hvis din beskrivelse af forløbet er bare nogenlunde korrekt, er det da lidt af en ”øv” oplevelse. Men måske skal du så vælge at glæde dig over, at det ikke stod på i længere tid, så du ikke har spildt mere af din tid på hende, end du har, og at I ikke nåede at få børn sammen. Det gør ingen forskel, hvem af jer der søger skilsmisse.

Danny S

Indlæg af Danny S » 24.09.2012 11:17:14

mange tak for svar. Det gav en klarhed over situationen.
vh

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 24.09.2012 19:07:59

Hej Danny

Hvad er det dog at I kunne skændes så meget over ?
Jeg tænkte at andre her kunne lærer noget om det.

Besvar