Opholdstilladelse efter skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

echnhua

Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse

Indlæg af echnhua » 18.04.2015 19:54:30

Hejsa,

I siger ofte på det forum at hvis man har været gift i 3 år og har et arbejde kan man godt blive skilt og bevare sin opholdsret. Men hvad med punkt 3) i stk. 2 der siger at der skal have været vold, misbrug eller lignende i ægteskabet (se nedenunder)?
Jeg bliver helt forvirret... hvad så hvis man ønsker at blive skilt, selv om der ikke har været vold/misbrug i ens ægteskab???
tak for hjælpen
P.

"Stk. 2. En tredjelandsstatsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter § 8, stk. 1, eller §§ 9-11, mister ikke retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse, hvis
1) ægteskabet ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødelse har varet i mindst 3 år, heraf mindst 1 år her i landet,
2) forældremyndigheden til hovedpersonens børn ved aftale eller afgørelse er overdraget til en ægtefælle, der er tredjelandsstatsborger,
3) der foreligger en særlig vanskelig situation, herunder som følge af, at ægtefællen har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast i hjemmet, mens ægteskabet bestod, eller
4) ægtefællen ved aftale eller afgørelse har ret til samvær med et mindreårigt barn, og dette samvær skal finde sted her i landet.
Stk. 3. Opholdsret, der bevares efter reglen i stk. 2, er efter skilsmissen eller ophøret af ægteskabet ved omstødelse betinget af, at tredjelandsstatsborgeren er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, eller at den pågældende råder over sådanne indtægter eller midler til sit underhold, at den pågældende ikke falder det offentlige til byrde, og at den pågældende tegner en sygeforsikring, der dækker perioden, indtil den pågældende opnår ret til ydelser efter sundhedsloven, eller at den pågældende er familiemedlem til en person, der opfylder disse krav."

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2015 17:37:16

Det er 'eller' betingelser - det er altså ikke sådan at ALLE betingelser skal være opfyldt.

Hvis der ikke har været vold, men man har et fælles barn som man enten skal have boende eller have samvær med, så kan man bevare ret til ophold. Dog skal man være selvforsørgende.
mh
Rådgiver for ÆUG

echnhua

Indlæg af echnhua » 26.04.2015 10:26:10

Hej igen,
3 spørgsmål:
1) Men hvis der ikke har været vold og der er heller ikke et fælles barn, men til gengæld har hun et fast fuldtidsarbejde i mere end et år, vil hun så miste sit opholdsret?
2) vold eller lignende: Hvad kan det være? Utroskab?
3) Er det anderledes hvis vi har været gift i 5 år og hun har fået en tidsubegrænset opholdstilladelse?
Tak for jeres fantastisk arbejde :-)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.04.2015 12:16:33

3) HAR man en permanent opholdstilladelse, er den jo ikke længere betinget af ægteskab eller andet.

2) Nej, utroskab giver ingen særlige muligheder for at bevare opholdstilladelse.
Når vold gør (vold MOD den der har opholdstilladelse, forstås) så er det jo fordi den der udsættes for vold ikke skal undlade at anmelde den voldelige ægtefælle af frygt for at miste sin opholdstilladelse.

1) Det afhænger af arbejdets art. Hvis det ikke hører til de jobs som står på positivlisten, så er et år for kort tid til at sikre ophold efter reglerne for fastholdelse af arbejdskraft. Der skal mindst to års arbejde til: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... skraft.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

board

Indlæg af board » 02.05.2015 15:46:15

fundiver199 skrev:Det er selvfølgelig rigtigt, hvad der står på en offentlig myndigheds hjemmeside. Så derfor bliver man ikke klogere af at ringe og snakke med nogen hos den pågældende myndighed, hvis man allerede har fundet den relevante tekst på deres hjemmeside, og den i øvrigt svarer på det spørgsmål, man har.

Jeg fornemmer, at det er usikkerhed, der er årsagen til, at du gerne vil tale med nogen. Men som mh skriver, så er det ikke løsningen på, at du føler dig usikker. Tværtimod risikerer du at komme til at tale med nogen, der ikke er så godt inde i reglerne, og som derfor kommer til at give dig forkert besked. Og så vil din usikkerhed jo bare blive større.
Ja, det er rigtigt, at jeg er usikker på, om jeg har forstået det hele, så jeg ville gerne høre det fra myndighederne selv for at være sikker, men I lader til at have styr på det, så jeg undlader at ringe til nogen :-)

Som noget andet:

* Ville vi kunne separeres, uden at hun mister sin opholdstilladelse, hvis min hustru får SU?

* Vi har været lidt inde på det før, men når hun har haft en opholdstilladelse i tre år (hun vil på det tidspunkt så have været i Danmark i tre år), kan vi så blive skilt, uden hun mister sin opholdstilladelse, hvis hun har et arbejde? Hvis ikke, kan vi så blive separeret, uden hun mister sin opholdstilladelse?

board

Indlæg af board » 01.07.2015 16:21:00

Jeg starter lige det her emne igen. Skal der være en "grund" til, at min hustru og jeg kan have forskellige adresser, nu vi har brugt EU-reglerne? Med det mener jeg f.eks. uddannelse og/eller et arbejde?
Nu siger hun, at en advokat og udlændingestyrelsen har sagt, at hun kun må flytte adresse ved uddannelse og/eller arbejde.
Jeg har ikke "beskæftiget" mig så meget med det her de sidste par måneder, mens hun er gået lidt mere op i det. Ved I, hvem hun skal snakke med om EU-reglerne? Som I sagde tidligere, er det jo ikke længere udlændingestyrelsen, som står for EU-reglerne.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.07.2015 19:39:27

Nu burde det jo være statsforvaltningen, som har fået ekspertviden på området. Prøv at spørge der.

Eller vælg at gå op i tråden, hvor du kan læse at i sag 267/83, Diatta, var hustruen slet og ret flyttet fra manden, fordi hun hellere ville bo for sig selv.

Så det din ægtefælle har fået at vide, er vist noget der er frit opfundet til lejligheden.
mh
Rådgiver for ÆUG

board

Indlæg af board » 03.07.2015 15:18:01

Tak for det, mh.
Jeg tror, at jeg har styr på det så. Så må min hustru spørge Statsforvaltningen, hvis hun har brug for det. Tidligere kunne jeg ikke finde ud af, hvem der stod for EU-reglerne, efter udlændingestyrelsen stoppede med det, så det var dejligt, at det er på plads.

Bare lige for at være sikker: Skal vi "søge" om at få separate adresser (udfylde papirer hos statsforvaltningen) eller komme med en begrundelse? Min hustru spurgte, men så vidt jeg har forstået, er det bare at ændre adressen hos cpr-registret og ikke andet. Det med en "begrundelse" lader til at være udlændingestyrelsens svar, når de troede, at man spurgte til de danske regler.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.07.2015 21:34:00

Nej, man skal ikke søge om det. Oplyse, naturligvis, så myndighederne ved hvorhen de skal sende post til hhv. dig og din hustru.
mh
Rådgiver for ÆUG

Miss1984

Indlæg af Miss1984 » 19.07.2015 18:06:38

Hej jeg er utrolig forvirret står i samme situation.

mig og min mands fungere ikke længere, vi blev gift i 2012 (april) i marokko, vi har et barn på 2 år ergo er han også tredjelands statsborger. i fredags ringede jeg ind til statsforvaltningen for at høre hvad hans muligheder er med hensyn til opholdstilladelsen og damen sagde at han mister han eu opholdstilladelse i samme øjeblik vi bliver skilt da han så ikke længere har ret til at bo her,! :shock: er virkelig forvirret.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.07.2015 23:04:18

Har sendt dig svar som pb.
mh
Rådgiver for ÆUG

board

Indlæg af board » 14.09.2015 04:50:25

Jeg genstarter lige emnet her, da der stadig er en enkelt ting, jeg ikke har fået svar på. Alle de andre ting har I heldigvis klaret for mig :-).

I nævnte tidligere, at hvis min hustru kan forsørge sig selv efter tre år, kan vi blive separeret, og hun vil så højst sandsynligt bevare sin opholdstilladelse. Tæller SU som "selvstændigt opholdsgrundlag"?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.09.2015 10:43:34

SU er ganske vist overførselsindkomst, men ligesom pension er det at regne som 'selvforsørgelse'.
mh
Rådgiver for ÆUG

board

Indlæg af board » 17.10.2015 23:22:52

Tak for svaret og undskyld det sene svar. Så må det betyde, at vi godt kan blive separeret, når vi har været gift i tre år :) .

board

Indlæg af board » 13.01.2016 02:26:38

Hej igen.
Nu spørger jeg igen om noget, som vi har været lidt inde på før, men alligevel ikke helt.
Min hustru (iraner) og jeg har boet hver for sig siden foråret, og hun er flyttet til en anden by og er begyndt at få SU som del i en uddannelse med multimediedesign og kommunikation. Om et par dage har vi været gift i tre år.
Hun siger, at hun har fået at vide, at hun kun kan få SU, fordi hun er gift, samt at hun ikke kan fortsætte på uddannelsen, hvis hun bliver skilt. Det sidste var jeg lidt i tvivl om, men det var sådan, jeg forstod hendes mail.
Det er måske ikke helt jeres område, men ved I, om det passer?
Hun bad mig udskyde separationen, men det vil jeg helst ikke.

Besvar