Opholdstilladelse efter skilsmisse
Re: Opholdstilladelse efter skilsmisse
Super. Tak for hjælpen.
Min hustru kan på nuværende tidspunkt ikke forsørge sig selv (men hun kan jo være heldig at få et arbejde), så det bedste for hendes skyld er nok at forblive gift.
Så hvis jeg forstår dit svar rigtigt, betyder det så, at hvis vi bliver separeret nu, ved vi ikke, om hun får lov til at blive? Det så ud til, at de to tidligere spørgendes partnere kunne blive, nu deres situation var anderledes.
Det er nok et svært spørgsmål, men tror du, at min hustru vil få lov at blive, hvis hun finder et fast arbejde, og vi så bliver separeret?
Min hustru kan på nuværende tidspunkt ikke forsørge sig selv (men hun kan jo være heldig at få et arbejde), så det bedste for hendes skyld er nok at forblive gift.
Så hvis jeg forstår dit svar rigtigt, betyder det så, at hvis vi bliver separeret nu, ved vi ikke, om hun får lov til at blive? Det så ud til, at de to tidligere spørgendes partnere kunne blive, nu deres situation var anderledes.
Det er nok et svært spørgsmål, men tror du, at min hustru vil få lov at blive, hvis hun finder et fast arbejde, og vi så bliver separeret?
Når I har været gift i mindst tre år, og din kone har boet i Danmark i mindst 1 år, vil hun kunne få et selvstændigt opholdsgrundlag i Danmark under forudsætning af, at hun er arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler.
Separation er noget andet end at have forskellig folkeregisteradresse. Det må I som nævnt gerne efter EU-reglerne. Men I skal ikke lade jer separere, førend din hustru opfylder kravene til at forblive i Danmark, hvis det er det, I ønsker.
Separation er noget andet end at have forskellig folkeregisteradresse. Det må I som nævnt gerne efter EU-reglerne. Men I skal ikke lade jer separere, førend din hustru opfylder kravene til at forblive i Danmark, hvis det er det, I ønsker.
Okay, tak for det, Skaanebo.
Ved du, om man kan læse om det med hver vores folkeregisteradresse i nogle officielle dokumenter et sted? Min hustru har nemlig talt med både en advokat og udlændingestyrelsen, som begge sagde, at hun ville miste sin opholdstilladelse, hvis vi fik hver vores adresse.
Ved du, om man kan læse om det med hver vores folkeregisteradresse i nogle officielle dokumenter et sted? Min hustru har nemlig talt med både en advokat og udlændingestyrelsen, som begge sagde, at hun ville miste sin opholdstilladelse, hvis vi fik hver vores adresse.
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Udlændingestyrelsen har ikke noget at gøre med EU-opholdsret, og de færreste advokater kan EU-reglerne for den fri bevægelse på fingrene.
https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/ ... ophold.pdf
"Det følger af EF-domstolens praksis, at der i sager vedrørende familiemedlemmers afledte opholdsrettigheder ikke kan stilles krav om, at der til stadighed foreligger en fælles bolig for familien, jf. sag 267/83, Diatta. Det følger endvidere af Diatta-dommen, at de ægteskabelige bånd ikke kan anses for brudt, så længe ægteskabet ikke er blevet opløst, og at dette ikke er tilfældet, når ægtefællerne blot har ophævet samlivet, også selvom de har til hensigt senere at lade sig skille. Dommen betoner, at i opholdsretlig forstand anses den familiemæssige re- lation først for brudt ved en endelig opløsning af ægteskabet, hvorfor en frasepareret ægte- fælle fortsat nyder opholdsretlige afledte rettigheder."
"Det følger af EF-domstolens praksis, at der i sager vedrørende familiemedlemmers afledte opholdsrettigheder ikke kan stilles krav om, at der til stadighed foreligger en fælles bolig for familien, jf. sag 267/83, Diatta. Det følger endvidere af Diatta-dommen, at de ægteskabelige bånd ikke kan anses for brudt, så længe ægteskabet ikke er blevet opløst, og at dette ikke er tilfældet, når ægtefællerne blot har ophævet samlivet, også selvom de har til hensigt senere at lade sig skille. Dommen betoner, at i opholdsretlig forstand anses den familiemæssige re- lation først for brudt ved en endelig opløsning af ægteskabet, hvorfor en frasepareret ægte- fælle fortsat nyder opholdsretlige afledte rettigheder."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
I øvrigt rejser dommen et interessant spørgsmål. Et par, som ikke er gift, men som har boet sammen og gjort brug af EU-retten til at få opholdskort, hvordan er det par stillet, hvis de ønsker at flytte hver for sig inden for samme land?
-
- Kontakt:
Der er jeg tilbøjelig til at mene at samlivsophævelsen medfører inddragelse af opholdsret. Når den ikke bortfalder for ægtepar skyldes det formodentlig bl.a. den gensidige forsørgerpligt for ægtefæller, som jo ikke bortfalder blot fordi man uformelt flytter fra hinanden.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Jeg er enig med mh. Når fast samliv kan sidestilles med ægteskab både i EU-retten og i national dansk ret, så skyldes det nogle domme fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol om EMRK artikel 8, retten til respekt for sit familieliv.
Essensen af de domme var, at der godt kan eksistere et beskyttelsesværdigt familieliv, selvom et par ikke formelt er gift, hvis de de facto lever på samme måde, som et gift par normalt gør.
Og det gør man jo netop IKKE, hvis man som papirløst samlevende afbryder sit samliv. Så jeg er meget sikker på, at EU-opholdsret i den situation vil ophøre ved samlivets ophør.
Dog kan der selvfølgelig være nogle børn indblandet, hvor hensynet til dem så kan tale for, at personen skal have lov at blive. Lige som vi kender det efter national dansk lov.
I den situation gætter jeg på, at man vil give den pågældende en national dansk opholdstilladelse efter bestemmelserne om "ganske særlige tilfælde", eller hvad det nu hedder.
Essensen af de domme var, at der godt kan eksistere et beskyttelsesværdigt familieliv, selvom et par ikke formelt er gift, hvis de de facto lever på samme måde, som et gift par normalt gør.
Og det gør man jo netop IKKE, hvis man som papirløst samlevende afbryder sit samliv. Så jeg er meget sikker på, at EU-opholdsret i den situation vil ophøre ved samlivets ophør.
Dog kan der selvfølgelig være nogle børn indblandet, hvor hensynet til dem så kan tale for, at personen skal have lov at blive. Lige som vi kender det efter national dansk lov.
I den situation gætter jeg på, at man vil give den pågældende en national dansk opholdstilladelse efter bestemmelserne om "ganske særlige tilfælde", eller hvad det nu hedder.
Tak for hjælpen. Så vidt jeg kunne læse på linket, vil det ovennævnte citat kun gøre sig gældende, hvis min hustru har boet her i fem år, og hendes opholdstilladelse dermed er blevet gjort permanent (hvilket den vist bliver automatisk). Er det korrekt? Vi har kun været gift i lidt over to år, og vi har kun boet i Danmark i lidt over halvandet år.mh skrev:Udlændingestyrelsen har ikke noget at gøre med EU-opholdsret, og de færreste advokater kan EU-reglerne for den fri bevægelse på fingrene.
Derfor tænker jeg, at det måske ville være smartest, at hun ikke får en ny adresse.
-
Som sagt er der ikke samlivskrav, så længe I blot er gift, og der er tale om ophold efter EU-reglerne.
Men er det ikke kun, når opholdstilladelsen er blevet gjort permanent efter fem år? Det tydede linket på. Har du ellers et andet link, hvor man kan få det bekræftet? Det ville være lidt ærgerligt at stå med håret i postkassen .
-
- Kontakt:
Nej. Når man efter 5 år har permanent opholdstilladelse, så ER der slet ingen diskussion om retten til at blive boende.
Hvis du ulejliger dig med at google sagen sag 267/83, Diatta, så vil de se at den handler om et ægtepar som kun har levet sammen lige godt et år.
Hvis du ulejliger dig med at google sagen sag 267/83, Diatta, så vil de se at den handler om et ægtepar som kun har levet sammen lige godt et år.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Når du efter 5 år får permanent opholdsret, er der ikke længere tale om en afledt opholdsret, som du har via din ægtefælle. Det er netop det, der er hele forskellen. Den tekst fra Nyidanmark, du selv har citeret fra mh´s indlæg, handler NETOP om din situation. Og derfor er det ikke rigtig muligt at henvise til nogen anden tekst, der handler om det samme.
Okay, tak for hjælpen, begge to.
Nu udlændingestyrelsens EU-hotline er nedlagt, tror I så, at man skal ringe til statsforvaltningen eller stadig udlændingestyrelsen, hvis man gerne vil snakke med nogen om det?
Jeg har kigget på sag 267/83, Diatta, og det lader til, at I har ret (selvfølgelig)
Så jeg prøver at få arrangeret separate adresser.
Jeg fandt forresten dette link, som ved første øjekast lader til at beskrive det, I påpeger (søg efter "bopæl" på side 8 ):
https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/ ... 111011.pdf
Nu udlændingestyrelsens EU-hotline er nedlagt, tror I så, at man skal ringe til statsforvaltningen eller stadig udlændingestyrelsen, hvis man gerne vil snakke med nogen om det?
Jeg har kigget på sag 267/83, Diatta, og det lader til, at I har ret (selvfølgelig)
Så jeg prøver at få arrangeret separate adresser.
Jeg fandt forresten dette link, som ved første øjekast lader til at beskrive det, I påpeger (søg efter "bopæl" på side 8 ):
https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/ ... 111011.pdf
-
- Kontakt:
Lad ENDELIG være med at snakke med US om det her, eller andet vedr. EU-ret. De har ikke længere noget at gøre med det, og dem som sidder ved telefonerne er overvejende ikke jurister, og svarer ikke nødvendigvis hverken forståeligt eller korrekt, og slet ikke på spørgsmål vedr. EU-ret.
Men HVORFOR vil du absolut snakke med nogen om det?
Du risikerer at få fat i en, som med fast overbevisning i stemmen oplyser dig om at din ægtefælles opholdsret bortfalder.
Dommen STÅR VED MAGT, det er derfor den står i den aktuelt gældende vejledning, og DU HAR IKKE PLIGT TIL AT OPLYSE NOGET OM JERES PLAN!
Lad derfor hellere være.
Men HVORFOR vil du absolut snakke med nogen om det?
Du risikerer at få fat i en, som med fast overbevisning i stemmen oplyser dig om at din ægtefælles opholdsret bortfalder.
Dommen STÅR VED MAGT, det er derfor den står i den aktuelt gældende vejledning, og DU HAR IKKE PLIGT TIL AT OPLYSE NOGET OM JERES PLAN!
Lad derfor hellere være.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Det er selvfølgelig rigtigt, hvad der står på en offentlig myndigheds hjemmeside. Så derfor bliver man ikke klogere af at ringe og snakke med nogen hos den pågældende myndighed, hvis man allerede har fundet den relevante tekst på deres hjemmeside, og den i øvrigt svarer på det spørgsmål, man har.
Jeg fornemmer, at det er usikkerhed, der er årsagen til, at du gerne vil tale med nogen. Men som mh skriver, så er det ikke løsningen på, at du føler dig usikker. Tværtimod risikerer du at komme til at tale med nogen, der ikke er så godt inde i reglerne, og som derfor kommer til at give dig forkert besked. Og så vil din usikkerhed jo bare blive større.
Jeg fornemmer, at det er usikkerhed, der er årsagen til, at du gerne vil tale med nogen. Men som mh skriver, så er det ikke løsningen på, at du føler dig usikker. Tværtimod risikerer du at komme til at tale med nogen, der ikke er så godt inde i reglerne, og som derfor kommer til at give dig forkert besked. Og så vil din usikkerhed jo bare blive større.