Opholdstilladelse efter separation/skilsmisse.

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Opholdstilladelse efter separation/skilsmisse.

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2012 06:58:53

Men hvis han har en anden kvinde, så kan ingen forhindre ham i at gifte sig med hende og herefter søge om en ny opholdstilladelse på basis af det ægteskab. Evt. efter et besøg i hjemlandet, hvis hans opholdstilladelse når at blive inddraget, før skilsmissen er endelig.

Men alt det er ikke trådstarterens problem, så hun skal bare passe på sig selv og prøve at komme videre med sit eget liv.

GitteK

Indlæg af GitteK » 19.09.2012 08:49:07

Hvornår kan US indrage opholdstilladelsen ? Er det ved separation eller er det først ved skilsmisse ?

Og hvordan er det ved EU reglerne ? Er det ved separation eller er det først ved skilsmisse opholdsretten kommer i spil?

soreng

Indlæg af soreng » 19.09.2012 08:59:22

Det kan de gøre allerede ved seperationen. Også efter EU reglerne

De kan også gøre det så snart din mand flytter så i ikke bor sammen længere (ved fs efter dk regler), uden at der er påbegyndt seperation.

Hvor hurtigt de så gør det, er så en anden sag. Der er en tendens til at de ikke gør så meget under seperationsfasen, hvilket vel egentligt også er fair nok, da den fase jo er "opfundet" til at personerne skal have lov til at tænke og måske fortryde.
Derfor skal man også bare flytte sammen igen for at seperationen bliver "annulleret".

GitteK

Indlæg af GitteK » 19.09.2012 10:47:52

Så vidt jeg ved - behøver man ikke at bo sammen, når vi snakker opholdsret (EU reglerne). Men det overrasker mig lidt, hvis de kan inddrage opholdstilladelse/opholdsret allerede under separation, idet man i denne periode jo fortsat er gift. Det er jo som du skriver "tænke perioden".

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2012 10:53:13

Der er faktisk forskel på EU-reglerne og danske regler her. Ved de danske regler er der et samlivskrav, og opholdstilladelsen kan derfor inddrages alene på det grundlag, at ægtefællerne ikke længere bor sammen, uanset om der er indledt separationsproces eller ej.

Ved EU-reglerne er der derimod ikke noget samlivskrav, og derfor kan opholdsretten næppe inddrages, før en egentlig skilsmisse har fundet sted, da et ægteskab stadig er retsgyldigt under en separationsproces.

Dog vil opholdsretten kunne inddrages, hvis parret efter separationen ikke længere lever op til kravet om selvforsørgelse, såfremt dette krav er stillet, dvs. hvis den udenlandske ægtefælle søger om kontanthjælp.

soreng

Indlæg af soreng » 19.09.2012 10:57:03

GitteK skrev:Så vidt jeg ved - behøver man ikke at bo sammen, når vi snakker opholdsret (EU reglerne).
Det behøver man heller ikke, hvilket var hvorfor jeg skrev.
"De kan også gøre det så snart din mand flytter så i ikke bor sammen længere (ved fs efter dk regler), uden at der er påbegyndt seperation."
GitteK skrev:Men det overrasker mig lidt, hvis de kan inddrage opholdstilladelse/opholdsret allerede under separation, idet man i denne periode jo fortsat er gift. Det er jo som du skriver "tænke perioden".
Man er allerede under seperation i strid med de betingelser der er for fs efter dk regler, da man jo ikke må bo sammen når man er separeret, og derfor ikke længere lever op til kravet om fast samliv, hvilket der ikke kan dispenseres for.
Ægteskabslovens §30:
Separationens virkninger bortfalder for fremtiden, hvis ægtefællerne genoptager eller fortsætter samlivet.

GitteK

Indlæg af GitteK » 19.09.2012 11:41:11

Nå ja, jeg havde ikke lige tænkt over, at man ikke må bo sammen under separation :D
Så giver det bedre mening. Tak for forklaringerne.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 19.09.2012 19:24:14

under de papir man skriver under på når man søger fs (dansk fs) står der desuden at man har ret og pligt til at underette us om evt. ændringer i ens samliv..Dette betyder at man faktisk har pligt til at oplyse hvis man flytter fra hinanden eller bliver sepereret eller skilt skal informere om dette...Når de så modtager denne meddelse går de sådan set i gang med sagen..
Inden oph bliver indraget for den udlandske part lov til at informere hvis der skulle ligger noget til grund for at man ikke skal indrage oph... så det er ikke sådan at man sådan lige mister den fra den ene dag til den anden... og US er ikke verdens hurtigeste så man har jo nok lidt tid..

soreng

Indlæg af soreng » 19.09.2012 20:04:55

Durmaz skrev:under de papir man skriver under på når man søger fs (dansk fs) står der desuden at man har ret og pligt til at underette us om evt. ændringer i ens samliv..Dette betyder at man faktisk har pligt til at oplyse hvis man flytter fra hinanden eller bliver sepereret eller skilt skal informere om dette...Når de så modtager denne meddelse går de sådan set i gang med sagen..
Inden oph bliver indraget for den udlandske part lov til at informere hvis der skulle ligger noget til grund for at man ikke skal indrage oph... så det er ikke sådan at man sådan lige mister den fra den ene dag til den anden... og US er ikke verdens hurtigeste så man har jo nok lidt tid..
Ahhhh....Hvor finder du det? Man skriver under på at oplysningerne er korrekte på det tidspunkt man afleverer ansøgningen, men man forpligter sig da vist ikke til at oplyse US om hvis forholdene ændrer sig. Jeg kan ihvertifald ikke huske den sætning i ansøgningsskemaet...Hvor står det henne?

Men selvfølglig har man da ret til at gøre det. Det har alle da, også andre end dem der har skrevet under på ansøgningen. :lol:

BJS

Indlæg af BJS » 20.09.2012 06:20:49

Det er rigtigt hvad Durmaz skriver. Når man ansøger om opholdstilladelse, står der også i papirerne at man har pligt til at underrette US hvis der sker ændringer i ens forhold, f.eks. hvis man flyttter fra hinanden. Det fik jeg bekræftet senest i mandags da jeg så mig nødsaget til at ringe direkte til dem for at fås svar på et spørgsmål. Damen gjorde det meget tydeligt at jeg skulle huske at jeg havde skrevet under på at jeg er forpligtet til at underrette dem om evt. ændringer og at det er under straffeansvar. Ved dog ikke helt hvad straffen er for overtrædelse af denne pligt... nogen der ved noget? :/

soreng

Indlæg af soreng » 20.09.2012 07:57:20

Hvor i de papirer står det? Jeg har lige læst dem igennem og jeg kunne ikke lige se hvor det stod.

At en medarbejder hos us mener det, gør det ikke til en sandhed. ;-)

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 20.09.2012 20:14:24

Kan ikke huske hvor jeg har læst det henne, om det er på de papir man får tilsendt når ens ægtefælle får oph eller det er på ansøgningspapirene.

det er også ligemeget.

det vigtigeste er at jeg har læst det et sted at under de danske regler har man pligt til at olyse hvis der sker ændriger i ens forhold....Jeg valgte såp at uderrette US da jeg ikke gad at have problemer med dem.

Ps kan informere om at bsj og jeg ikke er de enste der har registret det. kender en anden der gjorde mig bekendt med det og det var der jeg undersøgte det

soreng

Indlæg af soreng » 20.09.2012 20:29:27

Durmaz skrev:Kan ikke huske hvor jeg har læst det henne, om det er på de papir man får tilsendt når ens ægtefælle får oph eller det er på ansøgningspapirene.

det er også ligemeget.
Hvis det står på papirerne som man får når ægtefællen får opholdstilladelse, så er man da ikke forpligtet til noget som helst (det stod ikke på de papirer som min kone fik i sin tid). Det lyder altså mere som en der har hørt fra en, der kender en der engang har læst det.

Og nej det er da bestemt ikke ligegyldigt om man potentielt begår en strafbar handling ved ikke at orientere us om ændringer. Det er altså lidt problematisk hvis nogle skulle få den ide hvis det ikke er rigtigt.

Durmaz skrev:det vigtigeste er at jeg har læst det et sted at under de danske regler har man pligt til at olyse hvis der sker ændriger i ens forhold....Jeg valgte såp at uderrette US da jeg ikke gad at have problemer med dem.
Jeg har også læst et sted at månelandingen aldrig fandt sted. ;-) Så kan man jo mene om det hvad man vil, men det gør det jo ikke nødvendigvis til en sandhed. :lol:
Durmaz skrev:Ps kan informere om at bsj og jeg ikke er de enste der har registret det. kender en anden der gjorde mig bekendt med det og det var der jeg undersøgte det
Det er altså bare et spørgsmål om at læse ansøgningsskemaet igennem og pege på det sted hvor det står. Her er et link til ansøgningsskemaet:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... oering.pdf

Kan du ikke være sød at fortælle mig hvor det står at jeg skal orientere us om ændringer, da jeg ellers vil kunne gøre mig skyldig i et strafbart forhold?

Ansøgningsskemaet er det eneste som man skriver under når man søger om opholdstilladelse som fs, og man skriver ikke under på nogle papirer når opholdstilladelsen gives.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 21.09.2012 19:23:00

Jeg kan seriøst ikke huske det, tæker at det var i de papair min nu eksmand modtog da han fik oph, disse papir er jeg af naturlige årsager jo ikke i besidelse af længere... ved bare at jeg har set det på skrift og er næsten sikker på at det var i forbindelsen med oph udstedelsen.

Hvis det er meget vigtigt for dig at vide så kontakt us den afdeling der har med ophør af oph at gøre de er meget villige og ganske flinke til at hjælpe en.

personlig gider jeg ikke at gøre mere ved den sag, tænker at det ikke er dig som danskeren der gør noget straftbart, du bliver ikke smidt i fængsel, og jeg ventede da også med at meddele dem det, indtil skilsmissen var overstået. Hvilket er ganske nyeligt, så det er nok derfor at jeg midt i en meget hurtig skilsmisse ( uden forudgående seperation) har glippede at registrere hvilket papir det stod på, midt i krisen og alt det der følger med.... ved bare jeg bed mærke i at dette havde jeg pligt til....Samt at andre har registret det samme...

soreng

Indlæg af soreng » 21.09.2012 20:15:07

Durmaz skrev:Jeg kan seriøst ikke huske det, tæker at det var i de papair min nu eksmand modtog da han fik oph, disse papir er jeg af naturlige årsager jo ikke i besidelse af længere... ved bare at jeg har set det på skrift og er næsten sikker på at det var i forbindelsen med oph udstedelsen.

Hvis det er meget vigtigt for dig at vide så kontakt us den afdeling der har med ophør af oph at gøre de er meget villige og ganske flinke til at hjælpe en.

personlig gider jeg ikke at gøre mere ved den sag, tænker at det ikke er dig som danskeren der gør noget straftbart, du bliver ikke smidt i fængsel, og jeg ventede da også med at meddele dem det, indtil skilsmissen var overstået. Hvilket er ganske nyeligt, så det er nok derfor at jeg midt i en meget hurtig skilsmisse ( uden forudgående seperation) har glippede at registrere hvilket papir det stod på, midt i krisen og alt det der følger med.... ved bare jeg bed mærke i at dette havde jeg pligt til....Samt at andre har registret det samme...
Så var det sikkert sådan det var engang. Sådan er det ikke længere, da det jo så ville stå i ansøgningen man afleverer, da det er jo er den der bliver underskrevet, og derfor er den eneste hvor man kan forpligte sig til noget med sin underskrift.

Jeg er at den opfattelse at en sådan pligt ikke eksisterer, så at foreslå at jeg skulle ringe til us for at få dem til at vise mig et dokument med en tekst som jeg ikke mener eksisterer giver altså ikke meget mening. :-D

Det eneste dokument jeg og min kone har underskrevet er det dokument som jeg har linket til i min tidligere post. Hvis du ikke kan finde teksten deri, så er der altså ikke nogle der skriver under på at de har pligt til at underrette us om noget.

De papirer som din eksmand modtog da han fik opholdstilladelse skulle de underskrives? Hvis ikke, hvad er det så han har accepteret med sin manglende underskrift?

Det er vigtigt for mig at der ikke sidder nogle og får den opfattelse at der eksisterer regler som jeg jeg ikke kan se hvor skulle være beskrevet.

Risikoen er at hvis reglerne ikke eksisterer, og inden stiller spørgsmåltegn, så risikerer man jo at nogle rent faktisk ville begynde at tro at det virkelig forholdt sig sådan.

Eksisterer sætningen, så bøjer jeg mig gerne i støvet og accepterer det. Det handler ikke om at få ret for mit vedkommende, men om at få klarhed. Hvis du endnu ikke har brugt 5 minutter på at kigge den pdf igennem som jeg linkede til, så prøv at læse den, og fortæl mig så hvor denne forpligtelse står skrevet. Det er det eneste dokument som jeg og mange andre har skrevet under på i forbindelse med vores fs.

Og at skrive at det ikke er dig som danskeren der gør noget ulovligt ved ikke at orientere us, er da direkte i modstid med hvad du tidligere skrev "Jeg valgte såp at uderrette US da jeg ikke gad at have problemer med dem."

Hvem er det nu du mener der har denne forpligtelse?

Besvar