Skilt ved retten i Dk, er vi så også skilt i Tyrkiet?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Butterfly

Skilt ved retten i Dk, er vi så også skilt i Tyrkiet?

Indlæg af Butterfly » 09.09.2015 11:56:14

Jeg står i en situation hvor min x ikke vil skilles og nægter at opgive oplysninger og skriver under på noget. Jeg flyttede tilbage til Dk fra Tyrkiet i 2011 med vores fælles børn og ikke set min x siden marts 2012. Jeg har siden da kæmpet med seperation (hvilket jeg fik gennem retten i 2014) og kæmper nu med skilsmisse fra ham. Han vil stadig ikke skilles og sagen er nu i retten.
Nu ved jeg så ikke om når vi bliver skilt i Dk om vi så også automatisk bliver skilt i Tyrkiet? Og hvis vi ikke er hvilken betydning har det for mig?
Håber der er nogen der kan hjælpe mig

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilt ved retten i Dk, er vi så også skilt i Tyrkiet?

Indlæg af mh1 » 09.09.2015 21:40:28

Det er ikke så enkelt.

For at en dansk skilsmisse kan blive accepteret som gyldig i Tyrkiet skal man 1) skilles ved dom, 2) igennem en retssag i Tyrkiet om anerkendelse af den danske dom.

Anerkendelsessagen vil typisk være mindst lige så dyr og besværlig som en tyrkisk skilsmisse fra start af.

Det LANGT letteste er at blive skilt i Tyrkiet, enten endnu en gang efter den danske skilsmisse, eller som det første skridt. Det er nemlig ikke nær så svært at få anerkendt den tyrkiske skilsmisse i DK som omvendt.

Det vanskelige er så, at din ægtefælle ikke er enig. Er man enige om en skilsmisse er det nemlig ikke særlig svært, omend langsommere og dyrere end en dansk skilsmisse ved statsforvaltningen. Er man ikke enige, eller kan man ikke finde den anden part, er det en langsommelig affære og kan ikke klares uden advokat og dermed bliver det også forholdsvis dyrt.

Uanset hvad, så må du påregne at der skal tid og penge til for at du bliver skilt også i Tyrkiet.

Risikoen ved ikke at blive det er at du 1) teknisk begår bigami efter tyrkisk ret, hvis du gifter dig igen, 2) i hvert fald ikke kan indgå nyt ægteskab i Tyrkiet (måske er du heller ikke interesseret i det), 3) der kan opstå problemer i forhold til arv og skifte.

Hvis I blev lovformeligt viet i Tyrkiet eller ægteskabet er registreret der, bør du sørge for også at blive skilt der.
mh
Rådgiver for ÆUG

tyrkiet

Indlæg af tyrkiet » 22.12.2015 10:30:13

Hej påtænker selv at blive skilt. Er blevet gift i Tyrkiet. Hvordan med bodeling? Ejer manden det hele? Jeg har købt en del møbler i mit navn, har stadigvæk kvitteringer og det er kun mig som har haft indtjenning, hvilket jeg kan bevise, da min ftp er blevet overført til Tyrkisk bank hver måned.

Mvh Barut

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.12.2015 20:43:43

Nej, naturligvis ikke!

Hvis I har boet i Tyrkiet siden I blev viet, har I tyrkisk formueordning, medmindre I aftalte noget andet. Hvis I blev gift i 2002 eller senere, betyder det at alt hvad I hver især ejede før vielsen er såkaldt personlig formue. Den skal ikke deles.

Hvad I senere har købt for løbende indtægter er blevet fællesformue, og værdien skal deles lige, efter fradrag for evt. gæld.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar