Skillsmisse men ingen svar fra US

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Palawan

Skillsmisse men ingen svar fra US

Indlæg af Palawan » 09.10.2015 17:54:08

Hej
Min ex og jeg blev skilt i April i år, og dette blev meddelt alle myndigheder pr. automatik også US som sendte os meddelse af min ex kunne få sin imidlertidig opholdstilladelse inddraget. Hun rejste frivillig tilbage til sit land Vietnam, og siden har vi ikke hørt noget fra US. Jeg har mit depositum på 30.000 Dkr men US/kommunen vil ikke frigive dem før hendes sag er afsluttet og da vi ikke er gift kan jeg ikke rykke selv eller høre om stade

Hvad gør man så?, jeg vil godt have det afsluttet og få pengene tilbage men jeg kan intet foretage mig?

Mvh
Palawan

fundiver199

Re: Skillsmisse men ingen svar fra US

Indlæg af fundiver199 » 10.10.2015 06:54:46

Opholdstilladelsen skal være inddraget eller udløbet, før garantien kan frigives. Lige som når man søger f.eks. familiesammenføring, er der ikke andet at gøre end at vente på afgørelsen.

Palawan

Indlæg af Palawan » 11.10.2015 06:54:53

Hej Fundiver,

De vil ikke oplyse sagens stade eller hvor langtid der 'normalt' går før der træffes afgørelser i lignede sager, men jeg mener de i starter ved indsendelse fortalte at det ville tage nogle måneder men nu er der gået 7.
Sagen er jo meget simpel, hun er udrejst fra landet og bosat sig i sit hjemland og vil ikke tilbage, hvilket der er skrevet i papirerne.
Måske er det forbi US indregner en 'fortrydelse periode' i forløbet at sagen tager så lang tid?

Iøvrigt forstår jeg ikke det juridiske aspekt hvordan de har ret til at beholde mit depositum når vi er skilt og jeg derved ikke har nogen forpligtigelser overhovedet overfor hende ej heller økonomisk iht Statforvaltningens afgørelse.
Hvis de opretholder hendes opholdstilladelse er det deres beslutning hvorfor skal jeg så fortsat have en 'sikkerhed / depositum' for hende?, det må da være deres fulde risiko efterfølgende?

Mvh
Palawan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2015 09:36:56

Palawan skrev:Iøvrigt forstår jeg ikke det juridiske aspekt hvordan de har ret til at beholde mit depositum når vi er skilt og jeg derved ikke har nogen forpligtigelser overhovedet overfor hende ej heller økonomisk iht Statforvaltningens afgørelse.
Det er netop efter skilsmisser, at bankgarantien som oftest kommer i anvendelse. Derfor kan du sige, at hovedformålet med den netop er at udstrække det økonomiske ansvar, som man skal påtage sig for at få en udenlandsk ægtefælle hertil. Således at man ikke bare kan "dumpe" sin ægtefælle efter et par år og herefter overlade hele regningen for hans/hendes videre forsørgelse til skatteyderne.

Hvis du finder det urimeligt, skulle I have undladt at søge om familiesammenføring i Danmark. Det var et kendt vilkår, du gik med til, og som sådan kunne det jo indgå i din samlede vurdering af, om det var noget, du ønskede eller ej.

Alternativet kunne have været at finde en anden ægtefælle, at hun fik opholdstilladelse for at arbejde i Danmark, eller at I havde bosat jer sammen i et andet land. F.eks. efter EU-reglerne.

ÆUG arbejder for at få afskaffet bankgarantien helt. Men så længe den findes, er der vel ikke noget urimeligt i, at den finder anvendelse i lige netop de situationer, hvor den faktisk giver mening. Og det er kun ved skilsmisser.

Hvis I stadig var gift, havde du jo forsørgelsespligt. Og hvis de 50.000 ikke var bundet på en deponeringskonto, skulle I bruge dem, før nogen af jer kunne få kontanthjælp. Så i den situation ville du jo komme til at bruge de 50.000 op bankgaranti eller ej.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2015 09:38:29

Det er i øvrigt helt normalt, at en inddragelsessag kan tage 7-9 måneder. Men det betyder jo også, at ventetiden forhåbentlig snart er slut :-)

Palawan

Indlæg af Palawan » 11.10.2015 12:38:43

fundiver199 skrev:Det er i øvrigt helt normalt, at en inddragelsessag kan tage 7-9 måneder. Men det betyder jo også, at ventetiden forhåbentlig snart er slut :-)
Ja det kan være det bliver min julegave fra US :-)

Besvar