Skilsmisse på vej, hvad nu?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JayP
Geografisk sted: Hvidovre, Danmark

Skilsmisse på vej, hvad nu?

Indlæg af JayP » 21.09.2015 21:36:43

Hej med jer!
Desværre går ting ikke altid som man ønsker sig, og det er nu desværre for os endt i, at vi ønsker en skilsmisse,eller i al fald at vi ikke ønsker at bo sammen mere.
Vi er dog meget interesseret i at få reglerne helt på plads, da vi ikke ønsker at min kone, skal udvises af landet. Her lidt om os først:
Vi har været gift siden slut september 2012, så altså lige knapt 3 år nu. Min kone er marokkaner, jeg er dansker. Vi har fået den oprindelige familiesammenføring, og dermed hendes opholdstilladelse på specielle vilkår, da jeg har en søn fra et tidligere forhold.
Hun har arbejdet siden maj 2013 i Danmark, det seneste år dog på deltid, da hun samtidig har studeret fuld tid, på en dansk uddannelse på Syddansk Universitet.

Så hvis vi underskrive skilsmisse papirerne i morgen f.eks. hvad vil det betyde for min kone? Vil hun blive udvist af danmark, eller vil hun have mulighed for at blive i danmark og fuldføre hendes uddannelse?
Hun får SU nu, vil hun fortsat kunne få det hvis hun bliver? Og vil uddannelsen være gratis?
Hvis ikke, hvor længe skulle vi så fortsat være gift for at hun kunne få lov at blive? Er det 3 års ægteskab, eller 3 års arbejde/studie der giver adgang til det?

Hvad med en seperation, kan det være en mulighed, og hvordan er reglerne forskellige?

Håber i kan hjælpe, så vi kan få lidt ro i sjælen, og komme frem til den rette afgørelse!
På forhånd tak!

Temzen

Re: Skilsmisse på vej, hvad nu?

Indlæg af Temzen » 29.09.2015 12:34:18

Kan se, at der ikke er andre som har skrevet. Så jeg giver lige mit bud.

Eftersom det lyder til at i er familiesammenført efter de danske nationale regler, bliver i nød til forsat at opfylde dem, indtil hun har fået permanent opholdstilladelse.

Selvom hun har fået ophold på specielle vilkår, er det stadig et krav at i bor sammen etc.

Hun kan måske dog få en ny opholdstilladelse på et andet grundlag, jeg kender ikke reglerne for dette, men eventuelt igennem arbejde eller studie.

Besvar