Skilt, Skilt og gift igen?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Allan_Hun

Skilt, Skilt og gift igen?

Indlæg af Allan_Hun » 19.09.2015 17:48:17

Hej min kæreste og jeg har virkelig brug for hjælp, vi kender næsten intet til reglerne omkring ophold i DK.

Min kæreste kom første gang fra Mongoliet til DK d. 19-10-2013 på 3 måneders turistvisum (hendes søster bor også i DK). Den 19-04-2014 kom hun igen til DK (også på turist visum) og d. 24-06-2014 blev hun gift med en dansker.
Den 16-07-2014 fik hun 2 års opholdstilladelse (familiesammenført med sin daværende ægtemand formoder jeg).
Men ægteskabet holdt ikke så d. 22-05-2015 blev min kæreste skilt fra sin ex mand.
Den 30-05-2015 blev min kæreste så gift igen (altså med en ny dansk mand). Den nye mand ansøgte så om ny opholdstilladelse, og den behandles stadig.
Men det nye ægteskab holdt heller ikke så d. 17-07-2015 flyttede min kæreste fra sin mand ned til hendes søster.
Den 19-08-2015 flyttede min kæreste ind hos mig og i går d. 18-09-2015 modtog hun en anmodning om separation, som skal besvares inden 10 dage...

Vi har selv henvendt os til kommunen, fordi min kæreste gerne vil gå på sprogskole i nabokommunen hvor jeg selv går i skole. Min kæreste er 30 år og har ingen indtægt. Jeg er 38 år og ved at uddanne mig til elektriker, så derfor lever vi af min SU.
Efter at have læst her på ÆUG er det gået op for mig at min kæreste som familiesammenført har pligt til at bo sammen med sin mand, derfor er jeg meget nervøs for at hun snart blive sendt hjem, nu hvor hun ikke længere har adresse sammen med sin (kommende ex) mand. Jeg har også læst at hun skal bestå en danskprøve inden 6 md, for ikke at miste sin opholdstilladelse, og den frist er jo overskredet.
Da min kæreste har flyttet kommune hver gang hun blev gift og igen da hun flyttede til sin søster har hun aldrig modtaget dansk undervisning, men hun er rimeligt god til dansk.

Kan min kæreste blive sendt hjem inden hun er blevet skilt fordi hun ikke længere bor sammen med sin mand?
Er det muligt at min kæreste kan få opholdstilladelse hvis vi gifter os?
Kan vi gøre brug af EU reglerne hvis vi flytter til Sverige eller Tyskland?
Hjælper det hvis vi får et barn sammen?
Har vi andre muligheder for at leve sammen her i landet eller er alt håb ude?

Da jeg ikke selv ved hvad vi skal gøre håber jeg virkelig nogen her på ÆUG vil rådgive mig.
Mvh den rådvilde.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilt, Skilt og gift igen?

Indlæg af mh1 » 19.09.2015 21:15:43

1) Kan min kæreste blive sendt hjem inden hun er blevet skilt fordi hun ikke længere bor sammen med sin mand?
Ja. Din kærestes nye ansøgning vil højst sandsynligt blive afvist, når hun ikke bor sammen med ægtemanden - og selv hvis hun gjorde, ville hendes kortvarige serie-ægteskaber nok også medføre at ansøgningen blev afvist.

2) Er det muligt at min kæreste kan få opholdstilladelse hvis vi gifter os?
Næppe - endnu et hurtigt ægteskab vil i allerhøjeste grad vække mistanke om at formålet med ægteskabet ikke er et længerevarende samliv for at opbygge en familie, men derimod at få opholdstilladelse (proforma-ægteskab).

3) Kan vi gøre brug af EU reglerne hvis vi flytter til Sverige eller Tyskland?
Kun hvis I bliver gift, og du på en eller anden måde er selvforsørgende.

4) Hjælper det hvis vi får et barn sammen?
Absolut nej, nul og nix.

5) Har vi andre muligheder for at leve sammen her i landet eller er alt håb ude?
Der er næppe nogen chance.
mh
Rådgiver for ÆUG

Allan_Hun

Indlæg af Allan_Hun » 19.09.2015 22:10:53

Tak for svaret selvom det bekræfter mine bange anelser :(

Hvis vores eneste mulighed virkelig er at flytte til et andet EU land, så kan jeg måske få job som tlf. sælger i Malaga...
Vil det så være muligt at få min kæreste med til DK, og hvor længe skal vi i så fald bo i Malaga før vi rejser tilbage til DK?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.09.2015 21:30:15

Der gælder helt samme regler for alle EU-lande mht. at få ægtefæller familiesammenført.

I skal dog være gift for at din kæreste kan komme med til Spanien på EU-reglerne, da I ikke har levet sammen ca. 18 mdr., folkeregistreret på samme adresse, og ikke kan opfylde samlivskravet.

Opholdet skal være 'reelt', og er dit arbejde i Spanien (arbejdsgiver med hjemsted i Spanien), kan det være tilstrækkeligt med 3 mdr. Med hvad jeg hører og læser om spansk bureaukrati vil det tage længere end det at blive registreret, så man har bevis på at have boet der :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar