Thaidame gift med dansk mand som behandler mig dårligt.

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thaidame

Thaidame gift med dansk mand som behandler mig dårligt.

Indlæg af Thaidame » 12.12.2013 16:44:28

Jeg har været gift med en dansk mand i lidt over 4 år. Vi har et barn sammen på 18 måneder. Han har ikke haft arbejde i 3 år, han får alt betalt af sine forældre, og vil ikke arbejde da han ikke gider. Jeg selv er i gang med grundforløb SSH uddannelse, og skal starte på hovedforløb SSH i maj måned.
Min mand spiller computer fra han står op til han går i seng om morgenen når jeg står op. Han afleverer kun sjældent vores datter i vuggestue, da han sover dagen lang. Det er ikke unormalt at han ikke står op og tager sig af hende, giver hende mad eller en ble på selvom hun græder. Han har aldrig taget sin af sin datter eller vist interesse for hende. Hun vil ikke være hos sin far, hvis jeg selv er hjemme. Når han står sent op - hver dag - går han op til sine forældre med vores datter, da han ikke selv kan tage vare på hende. Her sidder han i sofaen og lader sine forældre passe vores datter. jeg har fortalt ham jeg vil skilles, og han siger jeg bare kan skrubbe af og peger - døren er derhenne. Han kører på det nærmeste psykisk terror mod mig, da han larmer hele natten ved han spiller på computer, og larmer når han går i seng, og er ligeglad med om vores datter vågner og græder. Han siger han gør som han vil, det er hans lejlighed. Vi taler ikke sammen og det er et rent helvede at være hjemme hos ham.
Kan jeg flytte fra ham NU hvis jeg finder egen lejlighed og kan klare mig selv uden hjælp fra det offentlige? (Mine svigerforældre vil hjælpe mig økonomisk) Kan jeg få forældemyndigheden over min datter når vi bliver skilt, da han ikke kan tage vare på hverken sig selv eller hende og hun vil ikke være sammen med ham. Mit opholdstilladelse udløber i marts måned næste år.Bliver jeg smidt ud af landet hvis vi bliver skilt? Det vil jeg under ingen omstændigheder risikere, da min datter ikke skal bo sammen med en far, der er fuldstændig ligeglad med hende, og jeg ved jeg ikke kan tage hende med hjem til Thailand.
Hvad har jeg af muligheder for at komme væk fra ham nu? kan ikke holde det ud mere.

fundiver199

Re: Thaidame gift med dansk mand som behandler mig dårligt.

Indlæg af fundiver199 » 14.12.2013 16:51:28

Thaidame skrev:Kan jeg flytte fra ham NU hvis jeg finder egen lejlighed og kan klare mig selv uden hjælp fra det offentlige? (Mine svigerforældre vil hjælpe mig økonomisk)
Ja naturligvis kan du flytte. Det er helt op til dig.
Thaidame skrev:Kan jeg få forældemyndigheden over min datter når vi bliver skilt, da han ikke kan tage vare på hverken sig selv eller hende og hun vil ikke være sammen med ham.
Det er op til Statsforvaltningen at afgøre. Det mest normale i Danmark er delt forældremyndighed.
Thaidame skrev:Mit opholdstilladelse udløber i marts måned næste år.Bliver jeg smidt ud af landet hvis vi bliver skilt?
Måske. Grundlaget for din opholdstilladelse nemlig samliv med din mand er jo så ikke længere til stede. Og herefter skal Udlændingestyrelsen tage stilling til, om det vil være "særligt belastende" for dig at få inddraget din opholdstilladelse. I den forbindelse kan der bla. lægges vægt på hensynet til din datter og hendes behov for fortsat samkvem med begge sine forældre.

Det forudsætter dog, at Statsforvaltningen har tilkendt dig del af forældremyndigheden og/eller samkvemsret og fastsat, at samkvemmet skal finde sted i Danmark. Det vil Statsforvaltningen nok typisk gøre, da det umiddelbart ikke er særlig realistisk, at du kan bo i Thailand og have samkvem med dit barn i Danmark hver 14. dag. Eller for den sags skyld at barnet kan flytte til Thailand med dig, og at din mand så kan have samkvem i Thailand hver 14. dag.
Thaidame skrev:Hvad har jeg af muligheder for at komme væk fra ham nu? kan ikke holde det ud mere.
Muligheden er at finde et andet sted at bo og så tage resten, som det kommer. Ingen kan garantere dig et bestemt udfald på forhånd, men at blive i et ægteskab, der fungerer så dårligt, som du beskriver det, er uholdbart for dig.

mamastef

Indlæg af mamastef » 16.12.2013 20:25:25

Det er ikke op til Statsforvaltning til at afgøre hvis du kan få del i forældremyndighed. Hvis I kan lave aftaler over hvor meget i hver især ville have samvær med barnet, vil være smartere.
Jeg vil råde dig til at finde en bolig ASAP og bare komme væk. Har du delen i forældremyndighed, bliver du ikke smidt ud af landet. Udlændingestyrelsen vil sende dig en 10 siders blanket (partshøring) hvor du skal oplyse en hel masse om dig selv fx hvor meget kontakt du har til dit hjemland, hvis du kan det dansk sprog m.m.
Din tilknytning til DK grundet dit barn betyder at du får egen opholdstilladelse normalt på 5 år, hvor du efter har mulighed til at søge om permanent opholdstilladelse.
Jeg skriver af egen erfaringer, har stået i samme situation med en del hvad nu hvis....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.12.2013 20:54:13

Ok min formulering var lidt upræcis. Det normale i Danmark er fælles forældremyndighed efter skilsmissen. Og det fraviges kun, hvis parterne selv har aftalt det. Eller hvis parterne ikke kan blive enige, og Statsforvaltningen har sendt sagen videre til retten, som herefter har afgjort, at kun den ene af forældrene skal have forældremyndigheden.

Så i sidste instans kan det blive op til retten (og ikke Statsforvaltningen) at afgøre, om thaidame kan få del i forældremyndigheden over sit barn. Det kan hun givetvis, hvis det, hun skriver, er sandt.

Men der kan jo være situationer, hvor den udenlandske ægtefælle f.eks. har mishandlet sit barn så groft, at retten afgør, at han/hun ikke skal have del i forældremyndigheden. Og hvis han/hun heller ikke skal have samvær med barnet, fordi det heller ikke tjener barnets tarv, så er barnet jo ikke en gyldig grund til, at han/hun skal blive i Danmark. Snarere tværtimod kan man så næsten sige.

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4703

Endelig kan der måske også være situationer, hvor US vurderer, at samkvem med barnet lige så vel kan finde sted fra eller i den udenlandske forældres hjemland. Nu har dannelsen af EU jo gjort dette lidt hypotetisk ved, at personer fra de lande, der ligger nærmest Danmark, har ret til fri bevægelighed. Men ellers kunne US jo f.eks. godt vurdere, at der ikke er noget til hinder for, at man kan have samkvem med et barn, der bor i Jylland, selvom man er nødt til at rejse hjem til Tyskland og bo der. Transporten er jo nemlig så trods alt ikke længere, end hvis man boede på Sjælland.

Besvar