Hvad vil der ske..?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Audrey

Hvad vil der ske..?

Indlæg af Audrey » 22.03.2013 21:48:06

Hej

Har brug for lidt råd og vejledning, så håber at få det her :)

Jeg har været gift med en mand fra Australien i tre år, han har været her i landet i snart fire år, og vi har to små børn sammen. De har både dansk og Australsk pas. Han har opfyldt alle krav mht sprogundervisning etc, og har haft fuldtidsarbejde i over tre år.

Vi har nogle kriser, ærgerligt da det ellers er nu, at det "værste er overstået", og nogen gange tvivler jeg på, om vi klarer den. Han har lært sproget og endeligt fået et godt job, han kan blive rigtigt glad for. Det har ikke været nemt for ham at komme til Danmark, og jeg ved faktisk ikke, om han nogensinde vil blive 100% glad for at være her..

Mine børn betyder jo alt for mig, og tanken om at miste dem helt eller delvis, er uudholdelig. Vil han kunne blive i Danmark, hvis vi endte med at blive skilt? Dog tror jeg næppe, han ville ønske at blive, og i så fald, vil han kunne tage børnene med sig?? Altså kan man overhovedet få delt forældremyndighed, når man har forskelligt statsborgerskab - og hvordan hulen ville det fungere?!?

Hvad vil der ske med vores fælles banklån, hvis han nu bare rejste ud af landet - vil jeg så hænge på det hele?

Vi bor i en andelsbolig, som jeg næppe ville have råd til at blive i alene med børnene. Kan man få støtte/hjælp fra kommunen, hvis han bare forlader landet, eller vil jeg være tvunget til at rive børnene op med roden og flytte?

Puha, sikkert 100 andre ting at tænke på, håber selvfølgeligt vi kan finde ud af det, men det er godt nok svært for tiden..
På forhånd mange tak,

Mvh

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad vil der ske..?

Indlæg af mh1 » 23.03.2013 10:49:52

Din mand vil sandsynligvis kunne blive, hvis han vil.

Forældremyndighed er jo noget, man skal være enige om enten at dele eller overlade til den ene forælder alene.

KAN man ikke enes om det, må man overlade til retten at afgøre, hvem der skal have forældremyndigheden alene. I tilfælde af at den ene forælder flytter om på den anden side af jorden, eller blot til et naboland, så vil det være urimeligt besværligt at have fælles forældremyndighed, da der er mange tilfælde, hvor begge SKAL skrive under - fx når barnet skal have pas.

Hvem der i givet fald skal have forældremyndigheden skal afgøres under hensyntagen til BARNETS tarv. Der lægges vægt på hvem der er primær omsorgsgiver, barnets alder, tilknytning til hidtidige bosted o.m.a. og evt. på hvad barnet selv giver udtryk for (afhængigt af barnets alder skal der spørges).

Børnene vil beholde deres dobbelte statsborgerskab uafhængigt af, hvem der har forældremyndigheden.

Lånet hæfter I solidarisk for, så ja, hvis din mand damper af og holder op med at afdrage, så 'hænger du på det', og det er dit problem at få halet hans andel af afdrag + renter ud af ham. Han vil også stadig figurere som medejer, og for at rede det ud, så må I enten få lavet en aftale eller du må ud i en retssag.

Du kan ikke få støtte eller hjælp fra kommunen til hverken at løse forældremyndighedsproblemet eller problemet vedr. andelsboligen som sådan, men hvis du bliver eneforsørger kan du få børnetilskud som det, og formodentlig større tilskud til udgifter til daginstitution. Endelig skal din mand betale børnebidrag, hvis børnene bor hos dig, og det skal han også selv om han flytter til udlandet. Betaler han ikke frivilligt, vil kommunen EFTER ANSØGNING og efter at du har fået ham sat i bidrag hos statsforvaltningen, udbetale normalbidraget til dig, og oprette en gældspost i hans navn. Gælden er udelukkende hans problem.

Hvis du har mulighed for det, så kontakt en gratis retshjælp, der kan hjælpe dig med at forklare hvordan du står rent juridisk. Tjek her for adresser:
http://www.aarhusretshjaelp.dk/
http://www.aarhusretshjaelp.dk/links.htm

Du kan også henvende dig til din lokale statsforvaltning og finde oplysninger på deres hjemmeside: http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4557
mh
Rådgiver for ÆUG

Blomsterpige

Re: Hvad vil der ske..?

Indlæg af Blomsterpige » 10.06.2013 11:15:07

Hej Audrey!

Puha, det lyder som et kæmpe dilemma og jeg synes virkelig, at du skal tænke godt og grundigt over tingene inden du tager ren endelig beslutning.

I hvert fald ønsler jeg dig alt mulig held og lykke!

Med venlig hilsen,
Blomsterpigen
„Piger er ligesom en rose. Den er fin og flot, men har du først gjort den skade, bliver den aldrig som den var.“

Besvar