Hej alle sammen.
Jeg har brug for jeres råd. Jeg vil ikke gå i detaljer, men jeg kan ikke længere klare alt det skænderi jeg har med min mand, derfor overvejer jeg at blive skilt, men hvad ville der ske med ham vil han blive udvist eller ville han få lov til at blive boende i DK?
Han har nu været i DK i 4 ½ år, han har bestået Dansk Undervisning 2, og har arbejdet det samme sted i 2 år. Han har fået opholdstilladelse gennem EU-reglerne og den udløber i januar 2014. Men hvad vil der ske med ham vis jeg bliver skilt med ham nu?
Hvis han får PO kan han godt blive i DK hvis jeg bliver skilt?
Håber der er nogen der vil hjælpe mig.
Skilsmisse efter EU-regler?
Re: Skilsmisse efter EU-regler?
Seriøst er der ikke nogen der kan hjælpe mig?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Skilsmisse efter EU-regler?
Din mands opholdstilladelse 'udløber' ikke, han kan blot først i 2014 få den konverteret til en permanent.
Muligvis vil han kunne bevare opholdsretten, selv om I indleder en separations- og skilsmissesag, men det kan ikke siges med bestemthed.
Der er en løsning: Du og din mand finder et sted til ham at bo, og når han har fået sin permanente opholdstilladelse til næste år, bliver I separeret og så skilt.
Der er ikke noget krav om at man skal bo sammen for at bevare sin EU-opholdsret, man skal blot være gift.
Så snart han har en permanent opholdsret, berøres den overhovedet ikke af en skilsmisse.
Muligvis vil han kunne bevare opholdsretten, selv om I indleder en separations- og skilsmissesag, men det kan ikke siges med bestemthed.
Der er en løsning: Du og din mand finder et sted til ham at bo, og når han har fået sin permanente opholdstilladelse til næste år, bliver I separeret og så skilt.
Der er ikke noget krav om at man skal bo sammen for at bevare sin EU-opholdsret, man skal blot være gift.
Så snart han har en permanent opholdsret, berøres den overhovedet ikke af en skilsmisse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG