Separation

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sofia12

Separation

Indlæg af sofia12 » 01.04.2013 21:32:27

Jeg vil gerne vide, hvordan er processen, hvis jeg vil ansøge om en separation, så det betyder at jeg er nødt til at flytte ud fra min mand. så selvom jeg har et sted at bo her i dk, ville US stadig skære min ophold.og sende mig hjem asap?

soreng

Re: Separation

Indlæg af soreng » 02.04.2013 08:39:59

Du kan læse om seperation her:
http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6280
Man har vist 2-3 måneder hvor man gerne må blive boende sammen selvom man har ansøgt om seperation. Det er så parterne har en mulighed for at finde et sted at bo hver for sig. Bliver man boende sammen derefter annulleres seperationen. Bemærk at de 2-3 måneder gælder fra seperationen er blevet bevilget...Ikke fra man har søgt.

Om du bliver sendt hjem kommer an på dine personlige omstændigheder.
1) Har i barn/børn sammen
2) Hvor længe har du været i Danmark.

Man kan sige at hvis i har barn/børn sammen, så får du alene af den grund ofte lov til at blive i Danmark.
Og jo længere du har været i Danmark jo større er chancerne også for at du får lov til at blive efter en skilsmisse.

Rent praktisk sender us dig på et tidspunkt et brev om at de har tænkt sig at inddrage din opholdstilladelse. Du har så 14 dage til at svare us på hvorfor du ikke mener at den skal inddrages.

Du skriver ikke så meget, så svaret må også blive meget generelt.

louisestorm

Indlæg af louisestorm » 01.05.2013 20:51:05

Søren, du siger at man næsten altid får lov til at blive, hvis man bliver separeret og man har børn.
Har forespurgt ved en jurist og hun siger det er en fordel, men ikke nogen garanti.!! Vil gerne selv skilles, men min mand kan ikke forsørge sig selv og han bliver nok nødt til at få lidt hjælp af kommunen, men det kan også betyde at han ikke får lov til at blive.. Derfor lidt svært at blive skilt.
LS

soreng

Indlæg af soreng » 01.05.2013 22:08:35

Så juristen du har spurgt siger det samme som mig. Der er andre ting der også spiller ind.

louisestorm

Indlæg af louisestorm » 01.05.2013 22:20:12

:-) ja men ovenover skriver du at har du børn så er du næsten "garanteret"?? Bare den der undrer mig.. Men helt ok.. Det er ikke det du mener så.:-) tak for svar.

soreng

Indlæg af soreng » 02.05.2013 07:21:10

Nej. Jeg skriver "ofte" ikke "næsten garanteret". Der er altså stor forskel. Jeg ved ikke hvor du har fået det andet fra. Ting som hvor længe personen har været i landet osv spiller også ind. Spørgsmålet var meget generelt og derfor blev svaret det samme. Det skrev jeg også hvis du havde læst hele svaret ;-)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.05.2013 15:28:34

Jura ER simpelt hen ikke sort/hvid. Man kan ikke trække svaret i en automat, eller udfylde en formular og så få serveret et 100% gyldigt svar.

Eksempelvis er der nogen drabsmænd m/k, som får 12 års fængsel, og andre som får 16 år, enkelte får livstid, mens andre igen kan slippe med betinget fængsel. Alt efter omstændighederne.

Så når man spørger her eller andet steds om et muligt udfald af en ansøgning om noget, man kan søge om, eller det mulige udfald af en dispensationsansøgning, så VIL svaret blive: sandsynligvis/muligvis/formodentlig o.l., det vil aldrig blive 'Helt sikkert'.
mh
Rådgiver for ÆUG

DrC

Indlæg af DrC » 02.05.2013 18:15:31

Det tager lang tid at blive separeret ... så med mindre du eller din partner melder flytning til folkeregisteret eller direkte informerer udlændinge service sker der absolut ingenting fra udlændingestyrelsens side før separationen er gået i orden ... statsforvaltningen meddeler nemlig intet til US før separationen med vilkårsforhandlinger er gået i orden dvs i øjeblikket mindst 6 måneder!
Først herefter starter US en indragelses sag af din midlertidige opholdstilladelse, der alt efter hvor meget du slår dig i tøjeret kan tage årevis!

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 02.05.2013 20:18:22

Altså det kommer da an på så meget om det tager 6 mdr eller ej... en seperation/skillsmisse bliver oplyst til at tage omkring op til 5 uger i hovedstaden... Vilkårsforhandling er jo ikke noget alle skal igennem... Der er dog et krav om at hvis den ene part er udlændinge bliver man automatisk kaldt ind til en samtale for at sikre sig at denne part har forstået konsekvensen af sin underskrift, samt hvad det er man skriver under på. Dette kan man undgå hvis den part der ikke er dansk statsborger sender en mail eller brev hvor man frbeder sig denne samtale, samt at man ved hvad man har skrevet under på, samt at man er bekendt med hvilke konsekvenser dette kan have. desuden skal man være fraflyttede fælles adressen senest 2 mdr efter beviliget seperation, ellers bliver den automatisk anullerede...
Kan informere om at min eksmand og jeg blev skilt på under 10 dage, unden vilkårsforhandling, da vi var enige om alt.Dette uden forudgået seperation ( hviket kan gives af visse grunde), han havde desuden sendt en mail hvor han frabedte sig denne samtale... så det kan nu gå meget hurtigt, og man skal derfor ikke regne med man har op til 6 mdr. Der er regionale forskelle, samt sagerne er forskellige.

Besvar