Skilsmisse i Tyrkiet

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Fleischer

Re: Skilsmisse i Tyrkiet

Indlæg af Fleischer » 24.02.2013 16:49:31

Lyder det så helt tosset at gøre følgende:

Vente 2 år på at få min skilsmisse ved dom i Danmark
(Så er jeg i hvert fald skilt heroppe)

Derudover har jeg ikke tænkt mig at gøre yderligere, dels fordi jeg ingen data har på min mand, da han har taget alt med sig, så jeg ved ikke hvor jeg skal starte.

Og vi er vel enige om at det kun har betydning for mig at være fortsat gift i Tyrkiet, hvis jeg skulle indgå et nyt tyrkisk ægteskab (det skal jeg ikke) ellers kan det vel næppe have nogen betydning eller ????

Faktisk tænker jeg at min mand på et tidspunkt vil igangsætte en skilsmisse dernede, da han jo formentlig skal giftes igen engang ude i fremtiden og så kan han jo lige så godt lave benarbejdet dernede.
Han vil jo kunne få en skilsmisse uden mit samtykke formoder jeg???

Hvis jeg så skulle blive dømt til at give ham erstatning som du beskriver MH for at han har forladt sit hjemland og gået arbejdsløs heroppe ... hvordan vil de så opkræve dem fra mig? og kan det lade sig gøre når vi har lavet ægtepagt som både er tinglyst i Tyrkiet og i DK?

Det værste kan vel blot blive at jeg ikke rejser til Tyrkiet mere.

Han ønsker ikke at snakke med mig omkring skilsmissen og har som sagt forladt landet uden at skrive noget som helst under.

Folkeregistret har nu tvangsflyttet hans adresse fra min bopæl.

Hvor havde det hele været nemmere hvis kun man var gift i Danmark hvor man kender lovgivningen :(

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.02.2013 17:05:06

Du vil til enhver tid kunne indgå ægteskab i DK igen efter en dansk skilsmisse, og også i formodentlig alle andre lande end Tyrkiet.

Skulle det ske, du fik lyst til det sidste, ja så kan du jo til den tid ordne godkendelse af skilsmissen - og måske vil reglerne hernede være ændret til den tid.

Din mand skal ganske rigtigt sørge for at få sin skilsmisse registreret/en tyrkisk skilsmisse, hvis HAN vil giftes igen. Hvis han hævder, at han ikke ved hvor i verden du befinder dig, så vil han formodentlig kunne få en skilsmisse gennemført uden at du behøver komme til stede. Som jeg skrev, kan man allerede få en skilsmisse sat i gang 6 måneder efter en samlivsophævelse.

Hvis han vil have en skilsmissedom i Tyrkiet, tror jeg næppe han vil kunne få det, hvis han samtidig søger om erstatning fra dig. Skulle han endelig få gennemført det, så vil han næppe kunne få den inddrevet i DK, da sådan en erstatning strider mod de danske regler.

Han skal jo også kunne BEVISE at han har lidt tab. Det kan være lidt svært. Det er hovedsagelig kvinder, som får erstatning, og det sker hovedsageligt fordi de har været hjemmegående i årevis, og det er manden, der på papiret ejer alt, eller næsten alt.

Jeg tvivler på at der er nogen grund til at du skulle holde dig fra at tage på ferie i Tyrkiet i fremtiden. Du har jo ikke begået noget strafbart, så der kan ikke være nogen efterlysning af dig, som popper op ved paskontrollen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 24.02.2013 17:16:09

Hvordan vil jeg få besked om at jeg er skilt i Tyrkiet?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.03.2013 21:51:09

Principielt burde retten sende dig såvel en stævning som dommen.

Hvis ikke og når/hvis du får brug for det, kan min mand evt. undersøge det for dig, som advokat må han kunne få den oplysning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar