skillsmisse i sverige

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
simsim
Geografisk sted: hrteds
Kontakt:

skillsmisse i sverige

Indlæg af simsim » 05.12.2012 15:23:16

Hej alle.

Jeg skal lige høre om skillesmissige i sverige, hvordan forgår det? er det samme system som Dk? eller kan man blive skilt hurttige uden seperation, eller skal der går ca et år after seperationen for at kunne få skillesmissige? få man sin skillesmissige selv om det anden partner ikke vil skrive under?

venligst svare mig da jeg en veninde der ikke ved hvad hun skal gør?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: skillsmisse i sverige

Indlæg af mh1 » 05.12.2012 17:04:42

Det er ikke det samme som i DK.

Hvor hurtigt man kan blive skilt afhænger bl.a. af, om man har fælles børn.

Hvis der ingen børn er, eller kun den ene vil skilles, så varer det 6 måneders 'betänketid', før man kan blive skilt.

Man skal henvende sig til den stedlige 'Tingsrätt' for at indlede skilsmisseprocessen.
mh
Rådgiver for ÆUG

GitteK

Re: skillsmisse i sverige

Indlæg af GitteK » 06.12.2012 14:45:52

Jeg vil blot supplere Mh's svar.

Her finder du blanketten, som skal udfyldes ved ansøgning om skilsmisse:
http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

Den hedder "Gemensam ansökan om äktenskapsskillnad - DV 163" - men selvom det er en fælles ansøgning - kan den ene ægtefælle godt udfylde og underskrive ansøgningen alene.

Der skal vedlægges personbevis fra Skatteverket (oplys at det drejer sig om skilsmisse) og betales en afgift på 450 kr. til Tingsrätten. Gironummer står på hjemmesiden.

Hvis blot den ene ægtefælle underskriver ansøgningen - får den anden ægtefælle indenfor et par uger et brev med kopi af den indsendte ansøgning samt med et krav om indenfor 2 uger at bekræfte, at han/hun har modtaget brevet. Personen får også mulighed for at komme med eventueller kommentarer. Såfremt personen ikke svarer på brevet - vil en stævningsmand opsøge personen.

Herefter træffer Tingsrätten beslutning (også indenfor et par uger) og begge ægtefæller får et brev. Typisk vil beslutningen i denne type sager være, at der dømmes til mindst 6 måneder og max. 12 måneders seperation, hvorefter der kan bevilliges skilsmisse. For at blive skilt skal blot en af ægtefæller give besked om, at de ønsker skilsmisse.

Besvar