Hejsa!
Jeg haaber, at der er nogle derude, som kan hjaelpe mig ...
For godt 8 aar siden blev jeg gift med en amerikaner. Vi blev gift i USA. Vi har to piger paa 7 og 5 aar. For 3 aar siden flyttede vi til Kina i forbindelse med min mands arbejde. Det er imidlertidigt gaaet skaevt, og vi har nu vaeret seperaerede i snart 2 aar. Vi bor stadig i det samme hus, men paa hver vores etage. Vi boede sammen i USA i 7 aar.
Min mands kontrakt udloeber til naeste sommer, og han skal tilbage til USA og arbejde. Jeg er ikke interesseret i at flytte tilbage til USA. Jeg har ingenting der - hverken familie, venner eller arbejde. Jeg har ikke arbejdet i de sidste 7 aar. Er jeg tvunget til at flytte tilbage til USA med ham fordi han tjener pengene? Hvad med vores piger? Kan han kraeve at de SKAL flytte tilbage til USA fordi de er foedt der? De har tilbragt lige saa lang tid i Kina, som de har i USA. Jeg vil gerne blive i Kina eller flytte tilbage til DK, men jeg foeler at det er ham som har alle kortene paa haanden, fordi han tjener pengene og fordi vores boern er foedt i USA.
Hvordan kan jeg blive skilt mens vi stadig er i Kina? Jeg er bange for at hvis vi venter med at blive skilt til vi er tilbage i USA, at jeg saa mister evt. rettigheder for at flytte tilbage til Danmark eller for at blive i Kina.
Jeg haaber der er nogen, som kan hjaelpe. Jeg har forsoegt at finde en advokat baade i Kina og i USA, men indtil videre uden held.
Paa forhaand tak!
Gift med amerikaner - skilsmisse i Kina?
Re: Gift med amerikaner - skilsmisse i Kina?
Separeret ved hvilken myndighed. Amerikansk, Dansk, Kinesisk? Eller er i ikke "officielt" separeret?Majse skrev:Hejsa!
Jeg haaber, at der er nogle derude, som kan hjaelpe mig ...
For godt 8 aar siden blev jeg gift med en amerikaner. Vi blev gift i USA. Vi har to piger paa 7 og 5 aar. For 3 aar siden flyttede vi til Kina i forbindelse med min mands arbejde. Det er imidlertidigt gaaet skaevt, og vi har nu vaeret seperaerede i snart 2 aar. Vi bor stadig i det samme hus, men paa hver vores etage. Vi boede sammen i USA i 7 aar.
Nej selvfølglig er du da ikke tvunget til det. Du er da ikke forpligtet til at tage med ham til USA. Et ægteskab er ikke en stavnsbinding. Du kan vælge at blive i Kina eller tage til Danmark hvis du vil, og det kan du vælge at gøre i morgen. Det behøver du da ikke engang at vente på en skilsmisse for.Majse skrev:Min mands kontrakt udloeber til naeste sommer, og han skal tilbage til USA og arbejde. Jeg er ikke interesseret i at flytte tilbage til USA. Jeg har ingenting der - hverken familie, venner eller arbejde. Jeg har ikke arbejdet i de sidste 7 aar. Er jeg tvunget til at flytte tilbage til USA med ham fordi han tjener pengene?
Det er jo noget som i skal finde ud af sammen hvad der skal ske med dem. Kan i ikke finde ud af det selv, vil det kunne afgøres ved en domstol.Majse skrev:Hvad med vores piger?
Nej, så længe i begge har forældremyndigheden, er der ingen af jer der kan kræve at børnene flytter til noget bestemt land. Så kan i ikke blive enige, hænger i nok fast i Kina, indtil at den del er blevet afgjort. Børnene er vel også danske statsborgere ikk'?Majse skrev:Kan han kraeve at de SKAL flytte tilbage til USA fordi de er foedt der?
At børnene er født i USA, betyder ikke at de dermed skal følge med din mand til USA. Ingen af jer må bosætte sig med børnene i et andet land, uden at den anden er indforstået med det, så længe i deler forældremyndigheden.Majse skrev:De har tilbragt lige saa lang tid i Kina, som de har i USA. Jeg vil gerne blive i Kina eller flytte tilbage til DK, men jeg foeler at det er ham som har alle kortene paa haanden, fordi han tjener pengene og fordi vores boern er foedt i USA.
Som dansk statsborger kan du da altid flytte tilbage til Danmark. Men kontant da den Amerikanske ambassade i Kina, for at høre hvordan man bærer sig af med at blive skilt fra Kina.Majse skrev:Hvordan kan jeg blive skilt mens vi stadig er i Kina? Jeg er bange for at hvis vi venter med at blive skilt til vi er tilbage i USA, at jeg saa mister evt. rettigheder for at flytte tilbage til Danmark eller for at blive i Kina.
Hvad mener du med at du ikke har kunne finde en advokat i Kina eller USA?Majse skrev:Jeg haaber der er nogen, som kan hjaelpe. Jeg har forsoegt at finde en advokat baade i Kina og i USA, men indtil videre uden held.
Begge lande vælter da i Advokater, og især USA er da nærmest berygtet for det.
-
fundiver199
Hvis I bor i Kina, vil det være kinesisk lovgivning, der bestemmer vilkårene omkring jeres skilsmisse, samt hvem der skal have forældremyndighed over børnene. Det er så ikke lige noget, vi er eksperter i her i ÆUG, så jeg tror, at det er en rigtig god ide, at du finder en advokat i Kina og søger råd og vejledning der.
Med det forbehold, at jeg ikke kender kinesisk lovgivning, så vil udgangspunktet formentlig være, at I helst selv skal blive enige om, hvad der skal ske med børnene. Og ellers vil det kinesiske retsvæsen tage over og prøve at vurdere, om de har udsigt til at få det bedste liv med dig eller med din mand.
Og her må man nok sige, at retten måske umiddelbart vil hælde til, at det er bedst for børnene at komme tilbage til USA, når det er der, de har tilbragt i hvert fald noget af deres barndom, fremfor at blive flyttet til et helt 3. land, Danmark. Men om det så kan opvejes af andre faktorer, der gør, at børnene vil få det bedre hos dig, er jo svært at sige noget om som udenforstående. Og det afhænger jo også lidt af, hvilket eller hvilke sprog I har gjort til deres modersmål. Har du lært dem at tale dansk, har de alt andet lige bedre forudsætninger for at få et godt liv i Danmark.
Det eneste, der står rimelig klart, det er, at ingen af jer bare kan bortføre børnene til hverken USA eller Danmark uden den anden forælders accept. Den slags er der internationale aftaler imod, som både USA og Danmark deltager i.
Hvis du ønsker, at børnene skal kunne bevare en kontakt til begge deres forældre efter skilsmissen, kan du jo også overveje at bosætte dig i USA men bare ikke sammen med din nuværende mand. Sådan er der mange par, der gør det, hvis de har levet sammen i Danmark, og USA er vel ikke det værste sted, man kan forestille sig at leve.
Med det forbehold, at jeg ikke kender kinesisk lovgivning, så vil udgangspunktet formentlig være, at I helst selv skal blive enige om, hvad der skal ske med børnene. Og ellers vil det kinesiske retsvæsen tage over og prøve at vurdere, om de har udsigt til at få det bedste liv med dig eller med din mand.
Og her må man nok sige, at retten måske umiddelbart vil hælde til, at det er bedst for børnene at komme tilbage til USA, når det er der, de har tilbragt i hvert fald noget af deres barndom, fremfor at blive flyttet til et helt 3. land, Danmark. Men om det så kan opvejes af andre faktorer, der gør, at børnene vil få det bedre hos dig, er jo svært at sige noget om som udenforstående. Og det afhænger jo også lidt af, hvilket eller hvilke sprog I har gjort til deres modersmål. Har du lært dem at tale dansk, har de alt andet lige bedre forudsætninger for at få et godt liv i Danmark.
Det eneste, der står rimelig klart, det er, at ingen af jer bare kan bortføre børnene til hverken USA eller Danmark uden den anden forælders accept. Den slags er der internationale aftaler imod, som både USA og Danmark deltager i.
Hvis du ønsker, at børnene skal kunne bevare en kontakt til begge deres forældre efter skilsmissen, kan du jo også overveje at bosætte dig i USA men bare ikke sammen med din nuværende mand. Sådan er der mange par, der gør det, hvis de har levet sammen i Danmark, og USA er vel ikke det værste sted, man kan forestille sig at leve.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Der er to links her forneden, hvor du kan læse lidt om reglerne for forældremyndighed i Kina. De minder ret meget om de danske regler.
Det vil nok være vanskeligt, at finde en advokat som uden videre vil vedgå at kunne hitte rede i en sag, hvor forældrene har hver sit ikke-kinesiske statsborgerskab og børnene dobbelt. Det er nemlig ikke sikkert, at de kinesiske domstole i en sådan sag blot skal anvende kinesisk lov, for kinas internationale privatretlige regler anviser muligvis noget andet. Det fremgår ikke af nogen af linksene.
En mulig løsning for dig er at rejse til DK, evt. med børnene, HVIS DERES FAR ER INDFORSTÅET, og indlede skilsmissesagen der. Så vil det nemlig med sikkerhed udelukkende være dansk lovgivning, der skal anvendes. Når jeg understreger, at faderen skal være indforstået er det fordi du ellers risikerer at få en sag på halsen om børnebortførelse.
http://www.chinalawblog.org/law-topics/ ... ld-custody
http://www.internationalfamilylawfirm.c ... ws-of.html
Det vil nok være vanskeligt, at finde en advokat som uden videre vil vedgå at kunne hitte rede i en sag, hvor forældrene har hver sit ikke-kinesiske statsborgerskab og børnene dobbelt. Det er nemlig ikke sikkert, at de kinesiske domstole i en sådan sag blot skal anvende kinesisk lov, for kinas internationale privatretlige regler anviser muligvis noget andet. Det fremgår ikke af nogen af linksene.
En mulig løsning for dig er at rejse til DK, evt. med børnene, HVIS DERES FAR ER INDFORSTÅET, og indlede skilsmissesagen der. Så vil det nemlig med sikkerhed udelukkende være dansk lovgivning, der skal anvendes. Når jeg understreger, at faderen skal være indforstået er det fordi du ellers risikerer at få en sag på halsen om børnebortførelse.
http://www.chinalawblog.org/law-topics/ ... ld-custody
http://www.internationalfamilylawfirm.c ... ws-of.html
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG